Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp bestilt tur til Krakow i september, bare meg og mannen denne gang, uten unger.. (vi har 25 år bryllupsdag) Noen som har vært der, som har noen tips til hva en MÅ se eller oppleve. Vi blir fra lørdag til onsdag, så vi har noen dager på oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saltgruvene, Mariakirken, torget/markedet, og ikke minst Auschwitz/Birkenau.

Skrevet (endret)

Det har vært mange Krakow-tråder. Her er noe jeg skrev i en annen Krakow-tråd. Jeg og sambo var der på kjærestetur for et par år siden.

Gode restauranter (som alle ligger i gamlebyen hvor vi bodde):

Chimera - (adr. Sw. Anny 3) Restauranten er delt i en salatbar-restuarant og en a la carte restaurant - spiste 2 ganger på sistnevnte (dvs. de lokalene som er innerst) Kjempegod service og ikke dyrt!

Trattoria Soprano - (adr. Sw. Anny 7) en italiensk restaurant. Bl.a. nydelig pizza. Perfekt lunch-sted (spiste der flere ganger). Billig. Vi var 2 og betalte vel 100 norske kroner for 2 pizza, øl, vin og kaffe.

Pod Aniolami - (adr. ul. Grodzka 35) Polsk restaurant. Kanskje min favoritt. Spiste nydelig svineknoke der. Dette er en kjeller-restaurant men det er også kjempekoselig å spise oppe i bakgården hvor det er masse planter, blomster og fugler som synger! (det er glasstak over bakgården så det går også an å sitte der i dårlig vær)

Cherubino (ul. Tomasza 15) Koselig restaurant med nydelig mat dette også.

Ellers er det jo mye rav-smykker å få kjøpt. Alt fra dyrere smykker i gullsmedbutikker til billigere varianter i hallen nede på torget.

Av annen shopping så var det skobutikker overalt, og det var billig!!

Forøvrig er det mange jazz-klubber i gamlebyen. Vi var mye på en som heter Jazz Club u Muniaka (ligger i gaten ul. Florianska, helt nederst mot det store torget).

Hvis dere har tid anbefales det å besøke saltgruvene utenfor byen. Imponerende og storslagent.

http://www.salt-mine.pl/home.php?action=&a...language=2&

Denne siden var forøvrig til stor hjelp for oss:

http://www.cracow-life.com

Endret av Lizzee
Skrevet

Synes det var en opplevelse i seg selv å loffe litt rundt i gamlebyen der, flott sted :)

Skrevet
Synes det var en opplevelse i seg selv å loffe litt rundt i gamlebyen der, flott sted :)

Helt enig!! Også rusle bort til Wavel borgen/slottet (det er vel også kirke der oppe?) og ned til elven. Man trenger ikke alltid så mye planer.

Også må man ta turen til den jødiske bydelen Kazimierz også. Ikke langt å gå fra gamlebyen. Kazimerz var tidligere en selvstendig by, og er også en gammel. Fine steder å spise der også, fint å ta en rusletur og finne seg et sted å spise lunch (vi gjorde det men jeg husker ikke hva stedet het). Det var også flere marked/loppemarked der og kunstnere som sto ute og malte og solgte maleriene sine.

Skrevet (endret)

Vi var også innom denne vinbaren - Bodega Marques - flere ganger. De serverer småretter og tapas. Fint sted å stikke innom for et glass vin og en snack. Ligger sentralt i gamlebyen.

Også har du det store shoppingsenteret Galleria Krakowska som ligger rett utenfor gamlebyen, ved togstasjonen.

Endret av Lizzee
Skrevet

Takk for mange gode tips om spisesteder og diverse.

Skrevet

Jeg driver og søker om jeg kan finne noen som arrangerer en guidet tur som kombinerer besøk i saltgruvene og Auschwitz - men ikke Birkenau. Synes umulig å finne, det virker som om sistnevnte er obligatorisk når man besøker Auschwitz :lete:

Tar veldig gjerne imot tips :jepp:

Skrevet
Jeg driver og søker om jeg kan finne noen som arrangerer en guidet tur som kombinerer besøk i saltgruvene og Auschwitz - men ikke Birkenau. Synes umulig å finne, det virker som om sistnevnte er obligatorisk når man besøker Auschwitz :lete:

Tar veldig gjerne imot tips :jepp:

Da jeg var i Auschwitz med en gruppe, så fikk vi på forhånd velge om vi ville i Birkenau. Men vi brukte guide fra der da (forskjellige guider på de ulike stedene).

Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg og samboeren var i Krakow i fjor sommer.

Var i saltgruven, Auschwitz og Birkenau, Wavel, den jødiske bydelen (her må du besøke en utrolig koselig kafè som heter Alchemia, veldig Narnia-inspirert med svært skap som inngang til et annet rom), og ruslet ellers masse rundt i gamlebyen og koste oss.

Galleria Krakowska var et bra kjøpesenter, stort og med masse kjekke butikker av typen Zara o.l.

Hvis du er glad i Sushi, er dette utrolig godt og billig i gamlebyen.

Skrevet

Jeg og samboeren var i Krakow i fjor sommer.

Var i saltgruven, Auschwitz og Birkenau, Wavel, den jødiske bydelen (her må du besøke en utrolig koselig kafè som heter Alchemia, veldig Narnia-inspirert med svært skap som inngang til et annet rom), og ruslet ellers masse rundt i gamlebyen og koste oss.

Galleria Krakowska var et bra kjøpesenter, stort og med masse kjekke butikker av typen Zara o.l.

Hvis du er glad i Sushi, er dette utrolig godt og billig i gamlebyen.

Takk for tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...