Gå til innhold

Kan jeg gi blod

Fremhevede innlegg

Skrevet

når jeg er tett i nesen? Littegranne snørrete? Ikke "syk".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg faktisk ikke du kan..........Men skal ikke si det sikkert.

Skrevet

Tror heller egentlig ikke at jeg kan. Ringer de i morgen uansett, tenkte bare at noen her kanskje visste sikkert.

Avbestilte for tre uker siden pga munnsår. Ser ikke ut til at det er meningen jeg skal opp og stikkes. ;)

Skrevet

Kjenner problemet, jeg kommer meg heller aldri avgårde ser det ut for. :roll:

Skrevet

Nope - man får ikke gi blod om man har en infeksjon i kroppen.

Skrevet

Selv ved den minste lille infeksjon skal man være frisk i to uker før man får gi blod. Kjenner problemet... Jeg er gjerne forkjølet mer eller mindre sammenhengende gjennom hele vinteren. Håpløst å få gitt blod. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor lenge må man vente hvis man har røyket harsj da?

Det tar vel noen måneder før det går ut av kroppen?

Skrevet

Dagen er kommet.

Og gått.

Og stjernefisken har ikke gitt blod.

Gjest Anonymous
Skrevet

hvor lenge må man vente hvis man har hasj/mariuana i kroppen? :roll:

Skrevet
hvor lenge må man vente hvis man har hasj/mariuana i kroppen? :roll:

www.blodbanken.no

Skrevet

Leste på nettsidene til Blodbanken nå, tidligere har det vært slik at man ikke kan gi blod dersom man har piercing i underlivet eller tungen, men jeg fant ingen info om dette nå.

Har de gått bort fra dette? Noen som vet?

Pusekatt

(som gjerne vil bli blodgiver igjen)

Skrevet

På spørreskjemaet som man får utdelt i Blodbanken, spør de om man har pearcing, men jeg tror det går greit så lenge det er ett eller to år siden man har tatt det. Det står presisert at man ikke skal gi blod hvis man har en kjæreste som er stoffmisbruker osv. men ikke noe om pearcing og hvor den ev. sitter.

Skrevet
Leste på nettsidene til Blodbanken nå, tidligere har det vært slik at man ikke kan gi blod dersom man har piercing i underlivet eller tungen, men jeg fant ingen info om dette nå.

Har de gått bort fra dette? Noen som vet?

Ved piercing gjennom slimhinner (f.eks. tungen og i underlivet) er regelen at man ikke får gitt blod før 6 måneder etter at piercingen er fjernet - i hvertfall ved Blodbanken på Ullevål. Vet ikke om det er forskjellige regler ved forskjellige blodbanker.

Skrevet

Å gi blod er en kjempe fin ting!

Klapp på skulderen til alle som gjør det (inklusiv meg selv ) :-)

Og spark i ræ.....a til alle andre. Kom dere til nærmeste tappested og gi litt av dere selv.

Tenk på at du vet ikke hvem det er neste gang som trenger blod..... det kan være noen du er glad i..... Og da er det jo fint for dere at vi andre har vært der å tappet 520ml av oss selv i en pose til dere!

Jeg hadde vært veldig glad om du gadd å gjøre det samme for noen jeg er glad i....

Skrevet
520ml

Er det forskjell på hvor mye de tapper? Her tar de i hvert fall 450 ml.

Skrevet
Å gi blod er en kjempe fin ting!

Klapp på skulderen til alle som gjør det (inklusiv meg selv ) :-)

Og spark i ræ.....a til alle andre. Kom dere til nærmeste tappested og gi litt av dere selv.

Tenk på at du vet ikke hvem det er neste gang som trenger blod..... det kan være noen du er glad i..... Og da er det jo fint for dere at vi andre har vært der å tappet 520ml av oss selv i en pose til dere!

Jeg hadde vært veldig glad om du gadd å gjøre det samme for noen jeg er glad i....

Enig!

Men jeg meldte meg som blodgiver for nesten et år siden på internett. Har ikke hørt noenting siden! Må jeg melde meg på nytt, eller har de ikke bruk for meg da??

Skrevet

Det lureste er nok å ta en telefon. Jeg vet ikke om det er verdt å stole for mye på internett i alle sammenhenger. ;)

Skrevet

Ja det er kanskje 450ml i blodgiverposen. Men så tar de et par glass sommedfølger som tester for å matche mottager og for å teste blode ditt for HIV og andre snusk og fanteri. Så tar de et par glass til forskning om du har godtatt det. Derfor kommer de vel opp i 520ml.

Beklager forvirrelsen.

Skrevet
Så tar de et par glass til forskning om du har godtatt det

Det har jeg, vettu! :D

Neste år skal jeg forresten ha praksis i blodbank, så kanskje jeg får stikke noen av dere, muhaha! :sjarmor:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...