Rime Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Drar dere til legen når ungen har ørebetennelse? Har en som holder seg for øra og gråter her. Men var hos legen sist han hadde det, og følte egentlig det ikke hadde noen hensikt? Paracet og nesedråper er vel eneste man kan gjøre?
Kosteskaft Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 Det er nok dessverre det eneste som kan gjøres. Noen leger gi antibiotika, men den har meget liten effekt. La barnet ha hodet høyt for å lette på trykket, gi nesedråper ofte, paracet, som du allerede gjør. Jeg liker å ha noe varmt mot øret, feks. en ullgenser. Noen liker en bomullsdott i øret. Hvis trommehinna sprekker, den kommer blank veske/puss ut, så bør dere få øret sjekket par uker etterpå. Just in case, så at alt er OK. (dette er ikke alle leger som følger opp) mvh ørebarn.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Jeg trodde også det Kosteskaft sier, men det er ikke den eneste sannheten. 80% av øreverk er virus, dvs antibiotika hjelper ikke, kune smertelindring. Min sønn har imidlertid vært plaget med bakteriell øreverk, altså får han antibiotika. Som hjelper på bakterier, men ikke virus. Det er viktig å vite hva som er hva. Derfor drar vi til legen når det ikke gir seg, og sjekker ut. Min sønn er heller ikke tett når han får øreverk, så nesespray er bare vondt og ubehagelig. Jeg ville nå tatt ungen til legen og sjekket hva det er. Som sagt, alt man hører er ikke nødvendigvis den eneste sannheten. Jeg trodde det og min gutt har hatt mye vondt i øret og gikke stadig med dumpe smerter, har i dag dotter og nedsatt hørsel. Tenk om vi kunne tatt det med en gang...! Kanskje han hadde sluppet, kanskje ikke.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Min erfaring som "ørebarn" i voksen alder er at ibux hjelper mye bedre enn paracet mot smertene ved ørebetennelse. Har dessuten ved noen anledninger fått noen slags øredråper hos legen som har fungert bra selv om antibiotika ikke har virket (sannsynligvis fordi det var virus).
Caramba Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Vi dro til legen etter noen dager med vår gutt da han fikk ørebetennelse. CRP (måles ved blodprøve) var så høy at han fikk antibiotika. Da ble han også umiddelbart frisk igjen, etter å ha hanglet lenge.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Eller det kan være svømmeøre. Hvis man har barn på svømming, kan det ligge bakterier i ytre øregang, forverres gjerne av ekstra varmt vann det er i slike basseng. Uansett er en tur til legen helt på sin plass.
Donpedro Skrevet 2. mars 2010 #7 Skrevet 2. mars 2010 Flere dager med feber kan også tilsi at man bør ta en tur. Vår hadde ørekatarr, dvs en slags kronisk ørebetennelse, og slikt er greit å få fulgt opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå