Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Vi gikk tur i skogen da barnet mitt i et ubevoktet øyeblikk spiste litt avføring fra en hjort. Jeg oppdaget ikke dette før etterpå og da var det allerede nede i magen Hva gjør jeg nå? Er dette skadelig?
Miss Puddel Skrevet 28. februar 2010 #2 Skrevet 28. februar 2010 vel, helt sunt er det neppe, men neppe skadelig heller, i følge sønnene mine har en kompis av dem spist elgbæsj for noen år tilbake og han lever i beste velgående fortsatt. det er jo nesten bare ufordøyde fiber også da. Men jeg hadde kanskje gitt ungen en ormekur (vermox) mot spolorm etc om et par uker.
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 vel, helt sunt er det neppe, men neppe skadelig heller, i følge sønnene mine har en kompis av dem spist elgbæsj for noen år tilbake og han lever i beste velgående fortsatt. det er jo nesten bare ufordøyde fiber også da. Men jeg hadde kanskje gitt ungen en ormekur (vermox) mot spolorm etc om et par uker. Ikke noen fare. Avføring fra hjortedyr er en fin tilførsel av proteiner.
Nigo-san Skrevet 5. mars 2010 #4 Skrevet 5. mars 2010 Minner meg om da vi hadde kanin for noen år siden og toåringen syntes at de små, runde bæsjene så akkurat ut som rosiner... Med forbehold om at hjortebæsj ikke er farligere enn kaninbæsj, sandkassesand, kattebæsj og fuglelorter, sier jeg som Skalle-Per i Ronja Røverdatter: "Lite lort rensar magen!" Hvis barnet ser friskt og raskt ut er det da ingenting å stresse for? Når det gjelder faren for gjentakelse kan du sikkert satse på at smaken var nok til å ha en avskrekkende virkning
Ellevill Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Unnskyld at jeg ler, men som foreldre kommer man virkelig opp i en del problemstillinger man ikke kunne forestilt seg på forhånd... Utover det har jeg dessverre ikke noen gode råd. Men jeg hadde kanskje tatt en telefon til fastlegen for å sjekke om det kan være fare for tarmparasitter og lignende. Men det hadde dere kanskje merket ganske raskt?
Gjest Kul Elg Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Min far dyppet elg-kuler i sølvmaling og hang på juletreet. Dette var i 1970-72 eller så. Det ble litt porøse etter hvert og ble til "sagflis". Men jeg spiste dem ikke, selv om jeg tviler på det var skadelig.
Gjest Kul Elg igjen Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Jeg tror at denne saken kan man bare drite i.
MarianneE Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Min far dyppet elg-kuler i sølvmaling og hang på juletreet. Dette var i 1970-72 eller så. Det ble litt porøse etter hvert og ble til "sagflis". Men jeg spiste dem ikke, selv om jeg tviler på det var skadelig. TS! En ormekur hadde kanskje ikke vært dumt, men skadelig tror jeg ikke det er. Ditt barn er nok verken det første eller siste som har gjort det der.
la Flaca Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Jeg ville gitt en ormekur, og ikke blitt overraska om det ble diaré. Men noe farlig er det vel ikke. Hjorten er ofte bærer av giardia (som ofte gir diaré, kan finnes i drikkevannet også) og noen ganger e.coli og salmonella. Har ofte fått diaré på hundene hvis de spiser hjortebæsj, men man skal nok være uheldig for å få noe virkelig alvorlig. Sikkert lurt å kjøre på med noe mageregulerende for å vær best mulig rustet mot mage-tarmifeksjon.
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #10 Skrevet 8. mars 2010 Enig med de andre, at hjort er lort er gjort. Glem det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå