Gå til innhold

Måling av fettprosent

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat anskaffet en badevekt som måler fettprosent, muskelmasse, etc. Så lurer jeg på om denne målingen er til å stole på? Er det noen her som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Jeg har akkurat anskaffet en badevekt som måler fettprosent, muskelmasse, etc. Så lurer jeg på om denne målingen er til å stole på? Er det noen her som har erfaringer med dette?

Dexascanning, en slags røntgen, er det eneste som måler forholdet mellom fett, muskler og ben i kroppen så vidt jeg vet!

Skrevet

Vekten måler fettprosent. Om det er dexascanning eller hva, vet jeg ikke.... Noen som vet om målingen vekten gir er bedre enn en fettkaliper?

Skrevet

Om du trener på ett senter eller om du har ett i nærheten så er det mange som tilbyr Bodyanalyser, her kan du få vite din fettprosent bl.a. Koster noen hundrelapper, men om det er viktig for deg å vite så er du kanskje villig til å betale dette!

Skrevet

Jeg har prøvd Inbody, som Lotte nevner, og det er ABSOLUTT verdt 450 kr., som jeg betalte.

Man får økt motivasjon, og får en oversikt over hvordan man ligger an. Om treningen har ført til forbedring osv.

Skrevet

Å måle fettprosenten er en komplisert sak, og en alminnelig badevekt med elektroder som sender en liten strømpuls gjennom deg og måler motstanden gir som regel et resultat som i beste fall er bare litt feilaktig, som regel veldig feilaktig. Det avhenger vel av modellen, men den jeg prøvde en gang påsto at jeg har 20% underhudsfett. Jeg er mann, normal fettprosent for en slank voksen mann er 10%. I tillegg trener jeg mye og har definerte magemuskler, så jeg er nok godt under 10%.

Skal du måle fettprosenten må du gjøre det hos en lege eller ernæringsfysiolog som kan det, eller gå på dyre maskiner som den de har på Idrettshøgskolen i Oslo. En gang prøvde jeg også en håndholdt sak, men den ga også et alt for høyt tall.

Skrevet
Å måle fettprosenten er en komplisert sak, og en alminnelig badevekt med elektroder som sender en liten strømpuls gjennom deg og måler motstanden gir som regel et resultat som i beste fall er bare litt feilaktig, som regel veldig feilaktig. Det avhenger vel av modellen, men den jeg prøvde en gang påsto at jeg har 20% underhudsfett. Jeg er mann, normal fettprosent for en slank voksen mann er 10%. I tillegg trener jeg mye og har definerte magemuskler, så jeg er nok godt under 10%.

Skal du måle fettprosenten må du gjøre det hos en lege eller ernæringsfysiolog som kan det, eller gå på dyre maskiner som den de har på Idrettshøgskolen i Oslo. En gang prøvde jeg også en håndholdt sak, men den ga også et alt for høyt tall.

Takk for svar. Det er det jeg "håpet" å høre :), siden badevekten min også ga et urimelig høyt tall.

Skrevet

sånne badevekter er nok ikke de mest stabile til å måle fettprosenten nei. Jeg har en slik vekt (fikk i gave)..og en kompis av meg som er meget veltrent fikk en skyhøyprosent på den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...