Gå til innhold

Er jeg urimelig mot min datter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå hatt nok en krangel med datteren min.

Hun har blitt venner med ei jente som hun er mye sammen med, noe som er helt greit, men jeg liker ikke at hun er på besøk hos henne.

Hennes far har visst drevet med litt av vært tidligere og er dømt for både voldtekt og mord. Det er nermere 20 år siden, men jeg føler meg ikke trygg med han sammen med min datter. Synes nesten han ser kriminell og småfarlig ut også.

Min mann mener jeg er helt urimelig og mener man må kunne legge fortiden bak seg og at han sikkert har forandret seg.

Men er jeg virkelig helt urimelig? Jeg vil jo bare min datters beste og orker ikke tanken på at hun skal være i samme hus som en som er dømt for både mord og voldtekt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Hvor gamle er de? Barna altså..

Skrevet

Vet du at han har gjort disse tingene da? Kanskje du skulle ta deg en tur og snakket med ham og se om du får et annet inntrykk av ham da?

Skrevet

Barna er 14 år.

Ja, jeg vet at han har gjordt det, men det går også en del rykter om at han gjordt andre ting også, blant annet narkotika kriminalitet, men det vet jeg ikke om er sant. Det er rundt 20 år siden det med boldtekt og mord (vet ikke om han gjort andre ting etter det), men jeg klarer ikke å stole på han rett og slett for det.

Har hatt noen ord med han sånn nå og da og jeg kan ikke akkurat si at han er noe menneske jeg vil ha noen kontakt med heller.

Får en sånn ekkel følelse i magen av han rett og slett.

Nå går jeg ikke og tror at han vil gjøre noe ulovlig, han har jo kone også så han kan jo ha forandret seg, men er det virkelig verdt det å ta en slik sjanse? Tror jeg alri hadde tilgitt meg selv om han rørt min datter når jeg hadde hatt en muligghet for å forhindre det.

Skrevet

Jeg skjønner jo at du er skeptisk, men for å være ærlig, så kan du ikke beskytte datteren din. Selv om du forbyr henne å gå dit, kan hun gjøre det likevel. Dessuten bestemmer mannen din like mye som deg, ikke sant?

Virker det som om venninnen til datteren din har det bra hjemme?

Skrevet

Hmm, jeg skjønner deg jo forsåvidt, ikke noe ålreit å tenke på at dattera di er hos en tidligere sedlighetsforbryter akkurat...

Men så er hun jo ikke blitt venner med ham da, men datteren hans. Og nå som det er 20 år siden, og har etablert seg med kone og barn, så er vel sjansene veldig store for at han har endret seg og er en helt annen enn den gang da? Det kan være mange grunner til at man havner på skråplanet, det trenger ikke være noen varig personlighetsbrist.

Ser venninnen ut til å bære preg av at faren er en tidligere forbryter da? Eller har du samme inntrykk av henne som andre venninner? Og forteller datteren din noe om hva slags inntrykk hun har av familien og hjemmet til venninnen? Er alt så og si på stell og normalt som hos alle andre, så synes jeg du skal prøve å se ham i et annet lys. Sikkert lurt å bli kjent med ham, da dukker det kanskje opp andre positive (normale) sider ved ham som overskygger den kriminelle fortiden hans.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan han har klart å få ei datter på 14 år, hvis han drepte noen for 20 år siden. Satt han bare inne i 5 år for mord?

Skrevet

Og bor 14åringen hjemme hos sin far, så er det vel neppe noe problem for din fjortis å dra på besøk.

Skrevet
Barna er 14 år.

Et annet relevant moment er hvor gammel han er naa. Begikk han disse grufulle handlingene da han var helt voksen eller kanskje i tenaarene?

Gjest Gjest
Skrevet

Synes veldig synd på denne dattera hans jeg. Hva hvis alle tenker som deg, og ingen av vennene hennes får lov til å komme på besøk.

Dessuten, hvis det er 20 år siden, så er det vel godt mulig at han har forandret seg i løpet av de årene. Og hvis han var til fare for de rundt seg, så hadde vel kanskje barnevernet vært inne i bildet også, spesielt med tanke på de forbrytelsene han har begått.

Gjest Gjest_janne_*
Skrevet

Hun har blitt venner med ei jente som hun er mye sammen med, noe som er helt greit, men jeg liker ikke at hun er på besøk hos henne.

Hennes far har visst drevet med litt av vært tidligere og er dømt for både voldtekt og mord. Det er nermere 20 år siden, men jeg føler meg ikke trygg med han sammen med min datter. Synes nesten han ser kriminell og småfarlig ut også.

Min mann mener jeg er helt urimelig og mener man må kunne legge fortiden bak seg og at han sikkert har forandret seg.

Men er jeg virkelig helt urimelig? Jeg vil jo bare min datters beste og orker ikke tanken på at hun skal være i samme hus som en som er dømt for både mord og voldtekt.

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke hatt problemer med venninnen, men med at datteren min var hjemme hos en draps- og voldtektsdømt mann. Helst hadde jeg villet at barna skulle vært hjemme hos meg, og overnatting hos denne mannen hadde ikke blitt aktuelt.

Endret av Ciara
Skrevet

Det er trist at en far sin fortid skal måtte gå ut over hans datter, og hennes vennskapskrets, men det handler også om å ivareta sitt eget barn sin sikkerhet og fremtid.

Catch 22.

Men hvordan i all verdens land og rike kan en slik mann ha sin datter boende hos seg, spør jeg meg selv??

Er dette et forumtroll, eller hva???

Gjest Gjest_janne_*
Skrevet

hei:)

la nå folk få lov til og ha en fortid...20år er laaang tid til og forandre seg på...

har ikke du selv gjort noe for lenge siden som du ville hatt ugjort??

jeg forstår at de fleste ikke har sittet i fengsel,med forskjellige dommer osv...men alikevel.!!!

du kan jo se an hvordan datteren hans virker?

det værste for henne,er muligens folk som deg selv,som spekulerer og tviler..osv osv...

datteren din er jo såpass voksen,at jeg regner med hun kan fortelle litt,om hvordan hun har hat det på besøk hos venninden sin??det er jo naturlig at vi foreldre spør om det..:)

lykke til,men ikke vær en av de som "velger venner for barna sine".

Gjest Gjest_jeanett_*
Skrevet

Det virker veldig rart at han skal ha gjort dette for 20 år siden, og lagt datteren for 15 år siden.. ble han ikke straffet liksom? bare rykter?

Gjest Gjest
Skrevet

Selv om han er dømt for både det ene og det andre, kan han fortsatt ha hatt permisjon og lagd barn.

TS, jeg skjønner deg godt. Det er stor sjanse for at det ikke skjer noe som helst, men hvis det hadde skjedd noe, og det var min datter ville jeg aldri tilgi meg selv.

Man kan ikke beskytte barna sine mot alt, men noe kan man kontrollere. En som har voldtatt noen, må etter min mening ha en varig personlighetsbrist. Hvorfor ta sjansen, jentene kan vel møtes hjemme hos dere eller andre venner?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kan godt forstå at du er bekymret, og jeg ville nektet min datter å besøke sin venninne hjemme hos dem. Voldtektsmannens datter derimot ville vært velkommen hjem til oss; hun kan jo ikke noe for hva faren har gjort en gang i tiden.

Man kan argumentere med at han har sonet sin straff og at han kanskje har forandret seg, men jeg ville ærlig talt ikke ha risikert min datters liv og helse for å kunne være politisk korrekt på hennes bekostning.

Gjest Gjest
Skrevet

Når du leser mitt svar, så må du ta i betraktning at mannen min har vært utsatt for ondsinnet ryktespredning av den karakter du beskriver her, og jeg er farget av det.

Mitt første spørsmål er:

Vet du at mannen er dømt for voldtekt og mord, eller er han "visstnok dømt for voldtekt og mord"?

Hvis han med sikkerhet er dømt for disse tingene, og det ikke bare antas at han er dømt for det, vet du omstendighetene rundt voldtekten/mordet? Var det to separate hendelser, eller drap etter voldtekt? Ble handlingen begått i ruspåvirket tilstand, og er han rusfri nå?

Du sier han ser kriminell og småfarlig ut... hvordan ser en kriminell og småfarlig ut?

Mannen min ser omtrent slik ut (Biker Jens), og veldig mange mener han ser både kriminell og skummel ut, med skjegg, snaubarbert, tatoveringer osv, men han er snillere enn et lam.

Jeg hadde heller ikke likt at datteren min vanket hos noen som er dømt for drap og/eller voldtekt, men jeg ville gjort en god innsats for å bli kjent med familien før jeg foretok meg noe (som å nekte henne å være hos venninnen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...