Twinkle* Skrevet 19. mai 2010 #581 Del Skrevet 19. mai 2010 Barna har bare godt av å være ute! Men bare hvis de har på seg solkrem og er godt beskyttet mot sola da selvfølgelig. Kjenner den følelsen etter et usunt måltid ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 19. mai 2010 #582 Del Skrevet 19. mai 2010 Tror ingen unger har vondt av å tilbringe hele dagen ute. Det var det vi gjorde (og der følte jeg meg gammel igjen ) Når vi snakker om mat... Var det du som hadde en tråd om matintoleranse? Lurer på om jeg har det selv Hvordan gikk du frem og fikk konstatert det? (hvis det var din tråd da ) jeg er også gammel vist, for det var det vi også gjorde! husker jeg var på besøk hos naboen og var så skuffa for de hadde samme regelen som oss. måtte være ute minst en time ver dag viss ikke været var helt grusomt(litt regn var ikke god nok unskyldning). ja jeg har en tråd om matintoleranse! det jeg gjorde var at jeg googlet de mest typiske intoleransene for å finne symptomene. eks. laktose har symptomer som: - diare - oppblåst mage - kvalme(kan også spy) - luft glutenintoleranse har ymptomer som: - hard mage - generell følelse av trøtthet, og influensalignende symptomer - kvalme(kan også spy) - oppblåst, rund og "stappet" - hemorider for å finne ut at jeg hadde tok jeg rett og slett elimineringsmetoden. jeg gikk fra å drikke melk mange ganger til dagen, til å kutte det fullstendig ut. i all mat og alt. jeg merket en utrolig forskjell etter bare ett par dager! etter ett par uker begynte jeg å bruke laktoseredusert/fri melk(finnes begge deler på markedet). dette tåler jeg og bruker da det istedenfor vanlig melk. tåler også en viss mengde ost ol. og melk som er kokt tåler en ofte bedre, da dette fjerner en del laktose. du blir ikke umidelbart kjempedårlig når du til vanlig holder deg unna. men merker det om du har fått i deg for mye laktose(der er ikke farlig bare ubehagelig). gluteintoleransen gjorde jeg det samme. hadde symptomene så kuttet bare ut alt av gluten. jeg reagerer mer på gluten og blir mer dårlig av det enn av laktose. så styrer i grunn fullstendig unna det. men det er inviduelt og kan bedre seg etter lengre tid uten gluten. så det er bare å se det litt ann. det er ikke farlig å få i seg for mye gluten heller, bare ubehagelig. du kan selfølgelig gå til legen å ta en test for å finne utav det. men legen kan i grunn ikke hjelpe deg så mye uansett. kan fortelle deg litt om det osv. men det står så mye på nettet at det er i grunn nok info der ble litt langt dette. håper det hjalp viss du finner ut at du har en av disse intoleransene, har jeg mange nettsider med oppskrifter viss du vil ha de viss du googler symptomene dine får du i hvertfall en pekepinn på hva det kan være, så kan du jo vurdere selv om du går til lege eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 19. mai 2010 #583 Del Skrevet 19. mai 2010 Barna har bare godt av å være ute! Men bare hvis de har på seg solkrem og er godt beskyttet mot sola da selvfølgelig. Kjenner den følelsen etter et usunt måltid ja godt det er flere som er enige med meg! jeg føler meg fryktelig gameldags for tiden som mener sånne ting nemlig urk ja, jeg skal virkelig styre unna i fremtiden. greit av og til men ikke ofte! æsj Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 19. mai 2010 #584 Del Skrevet 19. mai 2010 Ja, jeg har faktisk googlet de og har tydeligvis symptomer på begge Har tenkt meg til legen, men som du sier de kan jo ikke gjøre så mye. Er jo heller ikke sikkert at intoleransen slår ut selv om man har det... Har spist spelt brød i det siste og syns det funker. Melk kan jeg bare glemme. Får veldig vondt kort tid etter, men jeg burde nok kutte ut/erstatte alle melkeprodukter. I morgen får jeg lønn så da tenkte jeg fylle opp skap og kjøleskap og gjøre et forsøk Tar gjerne imot tips om oppskrifter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muffin! Skrevet 19. mai 2010 #585 Del Skrevet 19. mai 2010 Ikke noe særlig med matintoleranse da, men bra du finner ut av det. Men om du har cøliaki lønner det seg å få det påvist av lege slik at man kan få støtte fra staten, for glutenfri mat er jo dyrere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 19. mai 2010 #586 Del Skrevet 19. mai 2010 jeg fant også ut at jeg hadde begge symtopmene ja(litt morsomt var det jo, med diare og hard mage om hverandre ) nettsider http://www.kriweb.no/, dette er egentlig en blogg. og har heller ikke utelukket gluten/melkefrie oppskrifter. men det er en del der, og en del gode tips http://lchf-bloggen.blogspot.com/ denne har jeg ikke lest så mye på enda, men ser veldig bra ut så langt http://www.allergikokken.no/ denne er genialt http://www.choosingraw.com/ denne har en del http://www.naturallyknockedup.com/ morsomt navn, jeg prøver ikke å bli gravid! men den har en del bra oppskrifter uten gluten i hvertfall. i følge vennina mi, jeg har ikke fått sjekket den ut selv enda http://www.utenglutenogmelk.info denne er også helt genial det som er greit er å lage alt fra bunnen av selv. kjøpebrød er f.eks. ofte tilsatt ekstra gluten(!). og mange andre halvferdige produkter har noe gluten/melk i seg. de tar vistnok litt tid å venne seg til å lage alt selv(jeg har akkuratt begynt). men sånn er det jo når en må endre kostholdet sitt så drastisk. en trøst er at det er sunnere, og at kroppen føles myyyye bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 19. mai 2010 #587 Del Skrevet 19. mai 2010 Ikke noe særlig med matintoleranse da, men bra du finner ut av det. Men om du har cøliaki lønner det seg å få det påvist av lege slik at man kan få støtte fra staten, for glutenfri mat er jo dyrere. jeg har ikke sjekket det enda. men er litt usikker på om det gjelder for intoleranse også. cøliaki er jo en sykdom, så det er på mage måter hakket verre igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 19. mai 2010 #588 Del Skrevet 19. mai 2010 Takk! Jeg skal sjekke opp det her Jeg bør vel gå til legen også (men jeg vil ikke ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 19. mai 2010 #589 Del Skrevet 19. mai 2010 Tror jeg bør prøve å kutte ut melkeprodukter en stund, men er usikker hvor lenge man bør la det gå? Prøvde du det? Huff, nå maser jeg veldig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 19. mai 2010 #590 Del Skrevet 19. mai 2010 Tror jeg bør prøve å kutte ut melkeprodukter en stund, men er usikker hvor lenge man bør la det gå? Prøvde du det? Huff, nå maser jeg veldig ja jeg prøvde det, merket forskjell etter bare ett par dager. men da var jeg veldig dårlig på slutten. det som blir anbefalt er å kutte det ut helt i to uker, for så å gå tilbake til normalt kosthold for å se om det er noen endring. den regelen gjelder i grunn alt av intoleranser, blir ofte anbefalt av legen også faktisk går helt fin at du maser, er bare glad for å kunne hjelpe jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 19. mai 2010 #591 Del Skrevet 19. mai 2010 Da prøver jeg det Takker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 19. mai 2010 #592 Del Skrevet 19. mai 2010 Da prøver jeg det Takker fortell hvordan det går etter hvert da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katee Skrevet 19. mai 2010 #593 Del Skrevet 19. mai 2010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 19. mai 2010 #594 Del Skrevet 19. mai 2010 Hm... det er nesten noe litt poetisk - på en ukonvensjonell måte - at det går an å dø av å ha for stort hjerte... Føler med deg ihvertfall, kjenner flere som har mistet foreldre og det ser så grusomt ut. Men jeg tror ikke du er helt unormal som sørger ekstra lenge altså, og det viktigste der er vel at du ikke gir deg selv dårlig samvittighet for det. Det jeg gjør når jeg ikke får sove er å høre på en podcast eller lydbok på lavt volum på MP3-spilleren min. Noe med snakking altså, bare ikke noe som er så spennende at det holder meg våken selvfølgelig Men hvis det er noe å følge med på, så blir jo hjernen opptatt med det, og gidder ikke bruke like mye energi på å finne teite ting den burde bekymre seg om. Jeg foretrekker å ha det stille når jeg skal sove, så jeg bruker lengre tid på å sovne på denne måten - men det funker som bare rakker'n. Vet ikke om det er til så mye nytte for deg som har slitt med dette lenge, men det kan jo være verdt et forsøk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 19. mai 2010 #595 Del Skrevet 19. mai 2010 (endret) Hm... det er nesten noe litt poetisk - på en ukonvensjonell måte - at det går an å dø av å ha for stort hjerte... Føler med deg ihvertfall, kjenner flere som har mistet foreldre og det ser så grusomt ut. Men jeg tror ikke du er helt unormal som sørger ekstra lenge altså, og det viktigste der er vel at du ikke gir deg selv dårlig samvittighet for det. Det jeg gjør når jeg ikke får sove er å høre på en podcast eller lydbok på lavt volum på MP3-spilleren min. Noe med snakking altså, bare ikke noe som er så spennende at det holder meg våken selvfølgelig Men hvis det er noe å følge med på, så blir jo hjernen opptatt med det, og gidder ikke bruke like mye energi på å finne teite ting den burde bekymre seg om. Jeg foretrekker å ha det stille når jeg skal sove, så jeg bruker lengre tid på å sovne på denne måten - men det funker som bare rakker'n. Vet ikke om det er til så mye nytte for deg som har slitt med dette lenge, men det kan jo være verdt et forsøk? det har du rett i mamma sa noe sånt noen uker etter at han døde. hun sa at hun trodde ikke vi kom til å få noe svar på hvorfor han døde før vi selv dør. men at viss det finnes noe svar som vi kan få nå, må det være at han var så glad i oss som var han nær at han måtte dø først. han hadde ikke klart å leve med at noen andre døde før han liksom. det er det mest grusome som noen gang kan skje, for meg i hvertfall. men i ettertid ser jeg jo at jeg har kommet styrket ut av det. og skjønner nå at jeg kan overleve alt. lydbok var lurt! jeg har prøvd med musikk ol. og det har en viss effekt problemene kommer jo fra at jeg som omtrent 5åring ikke turte å sovne pga mareritt(har etter hvert skjønt at jeg er delvis sanndrømt, for de som tror på sånt). så jeg tror nok det kan hjelpe med noe som får meg til å slappe av, og tenke på noe annet Endret 19. mai 2010 av *Twinklestar* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 19. mai 2010 #596 Del Skrevet 19. mai 2010 jeg vil ha sånn hår jeg :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 20. mai 2010 #597 Del Skrevet 20. mai 2010 i dag har jeg vært på to timer langt møte på jobb det var i grunn veldig intresant og spennende. men tror nok(les håper) at noen fikk seg en liten ahaopplevelse. det var bla om lovene rundt tvang på bruker i boligen jeg jobber. selv oppdaget jeg at det jeg har tenkt(har ikke fått noen konkrete opplysninger om det før i dag) stemte ganske greit. var litt deilig i grunn å vite at det ikke har vært meg som har vært for forsiktig men nå: MIDDAG (jeg er sulten ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kristian82 Skrevet 20. mai 2010 #598 Del Skrevet 20. mai 2010 (endret) jeg vil ha sånn hår jeg :rødme: Hva slags fletter er det? Endret 20. mai 2010 av kristian82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 20. mai 2010 #599 Del Skrevet 20. mai 2010 Hva slags fletter er det? det er dreads de er syntetiske da(tror jeg i hvertfall, de pleier å være det når de er så tynne)... jeg vil ha ekte av mitt eget hår. problemet er bare at da blir de ofte ikke så fine uten mye jobbing med de. og siden jeg allerde fosømmer håret mitt vet jeg ikke helt hvordan det kommer til å gå. så det blir til at jeg utsetter det hele tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Twinklestar* Skrevet 20. mai 2010 #600 Del Skrevet 20. mai 2010 ÆÆÆÆÆ :bolledeig: jeg har funnet ut noe kjempegøy jeg har jo lyst til å bli lege, har drømt om det siden jeg var liten. og drømmen har i grunn bare vokst og vokst. så undersøkte jeg litt nå og fant denne siden: http://www.publishzone.com/hoyskole/default.asp?pzOT=3&pzOI=93 det er jo INGEN problem åååå jeg er så lykkelig nå da har jeg en sjangs alikvell, har liksom sett for meg flere år med steinhard jobbing for å oppnå type 6 i snitt osv jeg. men neida trengte jo ikke det, og i tillegg får jeg studere ett år i norge først, perfekt :hoppe: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå