Gå til innhold

løpetid hos hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ei Bernerjente på 11mnd som har sin første løpertid! Det begynte på tirsdag da hun dryppet litt blod. Drypper forsåvidt fortsatt blod, men hun oppfører seg relativt greit. Litt urolig, rastløs og sytete.

Jeg har googlet endel på emnet, og ser at det pågår ca 3 uker, og at de gjerne har det 3 ganger i året, og at det kan være individuelt hvor lenge de blør.

Men det jeg lurer på og ikke har funnet ut av er at det lukter så stramt av henne, skikkelig ille. Vi dusjer henne hyppigere, og lukten er bedre rett etter, men så kommer den tilbake. Det ser ikke ut til at hun er så flink til å vaske seg bak. Vi har laget som en slags "binge" til henne i hallen i huset (stor gang mellom stuene og kjøkkenet), så hun oppholder seg en del der når hun ikke er ute i løpegarden sin (innebygget så ingen friere kan komme inn der). Hun vasker opp blodet inne i bingen sin, så der er det rent og fint.

Har prøvd med truse på henne, men det ble bare styr.

Har hatt hanner tidligere, så dette er min første jentehund:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil naturlig nok lukte noe annerledes av henne under løpetiden, men det skal jo ikke stinke akkurat. Ville tatt kontakt med veterinæren i morgen for å være på den sikre siden, med tanke på betennelse, infeksjon o.l.

Skrevet
Det vil naturlig nok lukte noe annerledes av henne under løpetiden, men det skal jo ikke stinke akkurat. Ville tatt kontakt med veterinæren i morgen for å være på den sikre siden, med tanke på betennelse, infeksjon o.l.

Hun stinker ikke sånn i den grad at det ikke går an å være i samme rom som henne, det er bare ei veldig stram lukt. Lurer på om det kan være gammelt blod som gjør det, også vil de vel lukte litt "brunst" kanskje? Hvis lukten er tilstede etter løpetiden vil jeg ta kontakt med dyrlege såklart, for hun virker ikke syk eller har noen tegn på infeksjon. Er helt i 100 på tur, god appetitt, sover som normalt osv osv.

Skrevet

Det finnes jo tabletter for og stoppe løpetiden:-)

måtte gjøre det med ho hunden i huset grunnet 2 hann hunder som bor her å :P .

Men det er ganske fæle bivirkninger, men vi merket ingenting.

og 3 ganger i året hørtes veldig mye ut:|

ho hunden her har 1 gang i året tror jeg?

hmm, jg er nok på villspor.

men kontakt dyrlege for og å forsikre deg om lukta..

Skrevet

Det kan være gammelt blod, og bare det at hun ikke er så flink til å vaske seg gjør jo sitt for at lukten merkes bedre. Mange tisper slutter å blø rundt 10. dagen, så kanskje lukten roer seg litt da.

Skrevet
Det finnes jo tabletter for og stoppe løpetiden:-)

måtte gjøre det med ho hunden i huset grunnet 2 hann hunder som bor her å :P .

Men det er ganske fæle bivirkninger, men vi merket ingenting.

og 3 ganger i året hørtes veldig mye ut:|

ho hunden her har 1 gang i året tror jeg?

hmm, jg er nok på villspor.

men kontakt dyrlege for og å forsikre deg om lukta..

Nå blir jeg sikkert skutt av noen her, men: hvis du likevel må stoppe løpetiden pga de to hannhundene som bor sammen med dere, hvorfor ikke bare kastrere tispa?

Skrevet

Jeg ser ikke noen grunn til å gi henne tabletter for å stoppe en naturlig prosess som ikke inntreffer så hyppig i løpet av et år.

Kommer til å avvente dyrlege til blødningen har stanset, så sant hun ikke utvikler tegn til infeksjon/ubehag. Lukter hun stramt etter at blødningen har stanset opp så skal jeg såklart ta kontakt med dyrlege. Hun er fortsatt ung og valpete, så det med at hun ikke er så flink til å vaske seg kan jo snu når hun blir en mere erfaren bernerjente:-)

Skrevet
Nå blir jeg sikkert skutt av noen her, men: hvis du likevel må stoppe løpetiden pga de to hannhundene som bor sammen med dere, hvorfor ikke bare kastrere tispa?

Evt finne en annen løsning (som å sette bort hannhundene f eks). Siiw - håper du innser at å gi disse tablettene over tid gir økt risiko for bl a kreft.

Jeg ser ikke noen grunn til å gi henne tabletter for å stoppe en naturlig prosess som ikke inntreffer så hyppig i løpet av et år.

Kommer til å avvente dyrlege til blødningen har stanset, så sant hun ikke utvikler tegn til infeksjon/ubehag. Lukter hun stramt etter at blødningen har stanset opp så skal jeg såklart ta kontakt med dyrlege. Hun er fortsatt ung og valpete, så det med at hun ikke er så flink til å vaske seg kan jo snu når hun blir en mere erfaren bernerjente:-)

Spyl henne bak daglig så dempes lukten også. Høres helt normalt ut dette så langt. Eneste man må passe på er økt fare for infeksjon når de ikke er flinke til å vaske seg selv.

Skrevet
Evt finne en annen løsning (som å sette bort hannhundene f eks). Siiw - håper du innser at å gi disse tablettene over tid gir økt risiko for bl a kreft.

Ikke sant.. Slike ting bør man ha en plan for før man får tispe og hannhund som skal bo sammen. Skjønner hvor slitsomt det er å ha hannhund når tispa har løpetid, har en her som syter og gnåler fire-fem uker når tispa her har løpetid (begynner uka før og holder det gående minst en uke etter). Men å gi hunden medikamenter uten grunn er jeg ingen fan av.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Løpetiden varer i ca 3 uker men lukten kan sitte i en stund etterpå. Blødningene varierer fra tispe til tispe, noen blør ikke i det hele tatt. Vanlig at blødningene blir mindre mot slutten. De har såkalte stådager, der de lar seg befrukta, skjer som regel dag 12-14 fra første løpetid dag. De vil da gjerne markere veldig mye og kan pipe endel.Hold henne for alldel unna hannhunder da, om du vil unngå befruktelse!

De har som regel løpetid 2 ganger i året, men dette varierer fra tispe til tispe, noen har bare en gang i året :)

Det er vanlig at de endrer noe adferd i løpetiden, blir litt mer bitchy eller skal passe mer på, eller sover litt ekstra. Mens noen ikke merker noen adferdsendring .

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet
Hei!

Jeg har ei Bernerjente på 11mnd som har sin første løpertid! Det begynte på tirsdag da hun dryppet litt blod. Drypper forsåvidt fortsatt blod, men hun oppfører seg relativt greit. Litt urolig, rastløs og sytete.

Jeg har googlet endel på emnet, og ser at det pågår ca 3 uker, og at de gjerne har det 3 ganger i året, og at det kan være individuelt hvor lenge de blør.

Men det jeg lurer på og ikke har funnet ut av er at det lukter så stramt av henne, skikkelig ille. Vi dusjer henne hyppigere, og lukten er bedre rett etter, men så kommer den tilbake. Det ser ikke ut til at hun er så flink til å vaske seg bak. Vi har laget som en slags "binge" til henne i hallen i huset (stor gang mellom stuene og kjøkkenet), så hun oppholder seg en del der når hun ikke er ute i løpegarden sin (innebygget så ingen friere kan komme inn der). Hun vasker opp blodet inne i bingen sin, så der er det rent og fint.

Har prøvd med truse på henne, men det ble bare styr.

Har hatt hanner tidligere, så dette er min første jentehund:-)

Samme her, lukter forferdelig av ho til tider, noen ganger lukter det blod (jern), andre ganger litt annerledes. Forferdelig ekkel lukt. Tror ikkje dusjing hjelper på det siden den kommer fra dotten ;) Her må vinduer åpnes og det luftes ut for å få lukta ut. Heldigvis varer ikkje "duft-angrepene" særlig lenge. Jenta mi var heller ikkje særlig flink til å vaske seg første gangen, men gikk å slikket opp etter seg på gulvet. Har heldigvis blitt flinkere til det, selv om det er ganske så ulekkert å høre på slafsinga. Gikk ikkje an å ha på trusa første gangen fordi ho ikkje likte den og enda opp med å tisse på seg fleire ganger selv etter vi hadde vært ute. Og ho jakta så ekstremt på den når ho hadde den på, låg å beit på den osv. Ho er utrolig brelete, ute skal ho lukte absolutt alle steder hannhunder muligens kan ha pissa, urinerer tre ganger så mye som vanlig, men viser like lite interesse i hannhunden vår som han viser i henne.

• 11 år senere...
Gjest pintojenta1986
Skrevet (endret)
Gjest Ts skrev (På 28.2.2010 den 12.37):

Hun stinker ikke sånn i den grad at det ikke går an å være i samme rom som henne, det er bare ei veldig stram lukt. Lurer på om det kan være gammelt blod som gjør det, også vil de vel lukte litt "brunst" kanskje? Hvis lukten er tilstede etter løpetiden vil jeg ta kontakt med dyrlege såklart, for hun virker ikke syk eller har noen tegn på infeksjon. Er helt i 100 på tur, god appetitt, sover som normalt osv 

Takk og pris at det ikke bare er meg som kjenner den lukten.

Trodde først jeg bare innbilte meg noe for ingen i familien eller vennene mine kjenner noe lukt fra mi tispe. 😄

Bare meg.🤣🤣

Men jeg kjenner lukt fra henne før blodet kommer. 

Endret av pintojenta1986
AnonymBruker
Skrevet
pintojenta1986 skrev (10 minutter siden):

Takk og pris at det ikke bare er meg som kjenner den lukten.

Trodde først jeg bare innbilte meg noe for ingen i familien eller vennene mine kjenner noe lukt fra mi tispe. 😄

Bare meg.🤣🤣

Men jeg kjenner lukt fra henne før blodet kommer. 

Altså. Hva er det du sitter å googler når du leter frem 11 år gamle tråder? Jeg er bare nyskjerrig 

Anonymkode: f1499...586

Gjest pintojenta1986
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså. Hva er det du sitter å googler når du leter frem 11 år gamle tråder? Jeg er bare nyskjerrig 

Anonymkode: f1499...586

Så ikke det var så gammelt før jeg hadde kommentert det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...