Gå til innhold

Kvalm nesten hver kveld..


tritonus

Anbefalte innlegg

I desember begynte jeg å bli kvalm hver gang jeg trente. Deretter fikk jeg omgangen (hvis det var omgangen), men kastet ikke opp, var konstant kvalm. Den konstante kvalmen gikk over etter en uke, men kvalmen fortsatte likevel etter trening og på kveldene. Kvalmen på kveldene fortsatte i en måned, før jeg hadde en periode hvor jeg ikke var kvalm, men nå er det tilbake igjen. Jeg har i tillegg blitt forkjølet. Jeg blir kvalm nesten hver kveld, men ikke om morgenen/ettermiddagen. Det jeg heller ikke skjønner noe av er at kvalmen har hele tiden vært i halsen og ikke magen. Jeg har ikke vondt i magen, men det føles ut som om halsen strammer seg sammen og at det ligger noe der, noe som gir meg en veldig kvalmene følelse.

- jeg har aldri slitt med kvalme før

- jeg prøvd å kutte ut melkeprodukter for å se om dette hjalp, men det gjorde det ikke. Hvis det hadde vært annen mat jeg har reagert på ville jeg vel blitt dårligere enn dette? (jeg mener at jeg kan ikke være matforgiftet, for da ville vel kroppen min kvittet seg med dette?)

- kvalmen forverrer seg i bil/fly/tog/buss

- jeg gjentar igjen at jeg ikke har vondt i magen, men det er i halsen jeg blir kvalm..

Dette høres kanskje veldig rart ut, men håper noen kanskje vet hva dette kan være? Jeg håper dessuten at dere ikke svarer med å skrive at jeg er hypokonder eller noe i den dur, for det er jeg virkelig ikke. Jeg er sjeldent syk, og jeg anser meg ikke som syk nå heller, men det er veldig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke godt å si hva årsakene kan være, men det kan blant annet høres ut som halsbrann eller problemer med blodsukkeret. Halsbrann kan man få av mange grunner, f eks mageinfeksjoner, stress (og andre psykiske plager), irritert tarm, som symptom ved ulike sykdommer og tilstander, refluksproblemer osv. Når det gjelder blodsukker vet jeg ikke i detalj, men f eks ubehandlet diabetes kan gi kvalme, og om man spiser for lite kan man bli kvalm av lavt blodsukker. Jeg slet med halsbrann en periode, og var definitivt mer plaget på kveldstid enn om morgenen fordi magen produserer magesyre et visst antall timer etter et måltid, mens om morgenen er magen "mindre sur". Årsaken for mitt vedkommende var nok overveiende psykisk, og jeg har ikke hatt problemer etter at jeg fikk orden på tankene mine, men jeg har også blitt flinkere til å spise faste måltider (i stedet for å småspise) og tenker litt på hva maten inneholder. Det du kjenner kan også være et angstsymptom, men trenger ikke være det.

En ting du enkelt kan gjøre er å lære å puste med magen, og gjøre det når du kjenner kvalmen, eller tidligere på dagen. Det roer ned kroppen, og hvis årsaken er psykisk, vil det hjelpe - litt eller mye. Men jeg synes du bør tenke over om du f eks spiser nok, og høre med lege om fysiske årsaker til plagene. Blodsukker kan du vel måle på apotek eller legekontor, men hvis du bare er plaget om kvelden bør du si fra om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg tenke på om det kunne være halsbrann, men jeg vet på en måte ikke hvordan halsbrann er..? Haha. Det høres litt rart ut, men jeg har lest at ved halsbrann "brenner" det i halsen, men jeg føler ingen "ild" der. Det bare knyter seg sammen, strammer seg og jeg er kvalm. Men, kanskje du har rett, for det kommer etter at jeg spiser noe - dette gjelder spesielt middagsmåltider/varm mat.

Jeg spiser nok, det vet jeg, og det kommer som regel når jeg spiser ekstra mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest
Tusen takk for svar.

Jeg tenke på om det kunne være halsbrann, men jeg vet på en måte ikke hvordan halsbrann er..? Haha. Det høres litt rart ut, men jeg har lest at ved halsbrann "brenner" det i halsen, men jeg føler ingen "ild" der. Det bare knyter seg sammen, strammer seg og jeg er kvalm. Men, kanskje du har rett, for det kommer etter at jeg spiser noe - dette gjelder spesielt middagsmåltider/varm mat.

Jeg spiser nok, det vet jeg, og det kommer som regel når jeg spiser ekstra mye.

Hm, hvorfor føler du behov for å presisere at du vet at du spiser nok..? Det er vel ingen som har stilt spørsmål om det her..? Da lurer jeg på om du kanskje har litt problemer i forhold til mat... Mulig jeg tar feil, men kanskje du føler et så stort ubehag etter at du har spist middag, særlig hvis du føler at du har spist for mye, at du blir litt stresset? Jeg kjenner jo ikke deg, så det kan hende at jeg tar feil. Men hvis du tror at jeg kan være inne på noe her, håper jeg at du vil innse at du har et problematisk forhold til mat og at du oppsøker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hvorfor føler du behov for å presisere at du vet at du spiser nok..? Det er vel ingen som har stilt spørsmål om det her..? Da lurer jeg på om du kanskje har litt problemer i forhold til mat... Mulig jeg tar feil, men kanskje du føler et så stort ubehag etter at du har spist middag, særlig hvis du føler at du har spist for mye, at du blir litt stresset? Jeg kjenner jo ikke deg, så det kan hende at jeg tar feil. Men hvis du tror at jeg kan være inne på noe her, håper jeg at du vil innse at du har et problematisk forhold til mat og at du oppsøker hjelp.

:roll:

Jeg tror kanskje TS svarte på dette:

Når det gjelder blodsukker vet jeg ikke i detalj, men f eks ubehandlet diabetes kan gi kvalme, og om man spiser for lite kan man bli kvalm av lavt blodsukker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: unnskyld meg, men jeg svarte bare på spørsmålet til gjesten før deg! Jeg har ikke lenger et problematisk forhold til mat, og denne kvalmen kom etter jul. Jeg orker ikke en gang å utdype dette mer. Dette handler bare om at jeg ønsker å finne ut hvorfor jeg har denne plagen nesten hver kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Hei hei!

Jeg er veldig plaget med sure oppstøt og halsbrann.

Leste noen bra tips her om dagen som hjalp meg.

Spis 3-4 mandler, dette hjalp mye på en stresset mage, og kvalme.

Du kan også prøve snopet; love hearts, dette hjelper mot halsbrann.

Sitron skal også hjelpe mot kvalme, ha det i ett glass med vann, eller kok te av det.

Kan også koke peppermyntete og ha sitron i den.

Håper det ordner seg.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I desember begynte jeg å bli kvalm hver gang jeg trente. Deretter fikk jeg omgangen (hvis det var omgangen), men kastet ikke opp, var konstant kvalm. Den konstante kvalmen gikk over etter en uke, men kvalmen fortsatte likevel etter trening og på kveldene. Kvalmen på kveldene fortsatte i en måned, før jeg hadde en periode hvor jeg ikke var kvalm, men nå er det tilbake igjen. Jeg har i tillegg blitt forkjølet. Jeg blir kvalm nesten hver kveld, men ikke om morgenen/ettermiddagen. Det jeg heller ikke skjønner noe av er at kvalmen har hele tiden vært i halsen og ikke magen. Jeg har ikke vondt i magen, men det føles ut som om halsen strammer seg sammen og at det ligger noe der, noe som gir meg en veldig kvalmene følelse.

- jeg har aldri slitt med kvalme før

- jeg prøvd å kutte ut melkeprodukter for å se om dette hjalp, men det gjorde det ikke. Hvis det hadde vært annen mat jeg har reagert på ville jeg vel blitt dårligere enn dette? (jeg mener at jeg kan ikke være matforgiftet, for da ville vel kroppen min kvittet seg med dette?)

- kvalmen forverrer seg i bil/fly/tog/buss

- jeg gjentar igjen at jeg ikke har vondt i magen, men det er i halsen jeg blir kvalm..

Dette høres kanskje veldig rart ut, men håper noen kanskje vet hva dette kan være? Jeg håper dessuten at dere ikke svarer med å skrive at jeg er hypokonder eller noe i den dur, for det er jeg virkelig ikke. Jeg er sjeldent syk, og jeg anser meg ikke som syk nå heller, men det er veldig ubehagelig.

Heisann

Jeg lurer på om du fant ut hva som var årsaken, eller om du sliter med lignende problem ennå?

Jeg har det nemlig ganske likt som det du hadde det.

Mvh Maja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe som ligner veldig. Det har kommet litt i perioder, men denne uken har det vært så og si hver dag. Kjenner det ikke før etter at jeg har spist. Har lurt på matintoleranse, men vet ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...