Gå til innhold

Legen forstår ikke hva det betyr å være fattig

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Jeg må av og til oppsøke fastlegen på grunn av en kronisk lidelse som gjør at jeg har endel ubehag.

Manglende inntekt på grunn av lang tids sykdom og treghet i NAV-systemet, gjør at jeg ikke har mer enn det som tilsvarer sosialkontorets satser for livsopphold, etter at mine kreditorer har fått sitt. Sosialkontoret hjalp meg å sette opp budsjett, slik at jeg ikke går i minus, men legen vil ikke høre på dette.

Legen gir meg beskjed om å spise bestemte matvarer som er for dyre til at jeg kan kjøpe det inn. Legen ber meg også bruke kosttilskudd som jeg ikke kan kjøpe på grunn av prisen.

Legen gir meg også beskjed om å bruke reseptfrie preparater som jeg ikke kan få inn i budsjettet, og vil ikke høre på at legemidlene er for dyre.

Legen anbefaler medlemskap på helsstudio som er laangt over min evne økonomisk.

Legen henviser også til fysioterapi og kiropraktor, samt psykolog, og disse utgiftene gjør at jeg må velge mellom mat og behandling.

Jeg har for lengst kuttet ut å kjøpe sterilt saltvann og andre reseptfrie ting fra Apotek, på grunn av at jeg må velge mellom disse tingene og innkjøp av matvarer.

Jeg er en nøktern person og handler kun billig-produkter, og jeg handler ikke klær eller sko, og bruker ikke penger på kino, kafe, resturantbesøk eller liknende. Jeg har ikke noe luksus-fellen -forbruk.

Nå har jeg fått helt vegring mot å oppsøke noen som helst lege eller terapeut mer pga utgifter og legens manglende forståelse.

Noen som har noen råd, annet enn å legge fram mitt private budsjett med de reelle tallene for legen??

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Er det mulig for legen å skrive en bekreftelse på at du trenger disse pengene, som gjør at du kan gå til sosialkontoret og muligens få penger til innkjøp av slike ting derfra?

Hvis ikke, ser jeg ingen andre muligheter enn å legge fram budsjettet ditt å be pengen peke ut hva du skal kutte ut for å få råd til de tingene han mener du trenger. Eller rett og slett å bytte fastlege.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Er det mulig for legen å skrive en bekreftelse på at du trenger disse pengene, som gjør at du kan gå til sosialkontoret og muligens få penger til innkjøp av slike ting derfra?

Hvis ikke, ser jeg ingen andre muligheter enn å legge fram budsjettet ditt å be pengen peke ut hva du skal kutte ut for å få råd til de tingene han mener du trenger. Eller rett og slett å bytte fastlege.

Det var slik at jeg bad legen om en bekreftelse til sosialkontoret på at jeg trengte å kjøpe inn dyre tabletter som ikke er på blå resept, men legen mente at det kunne da ikke være nødvendig.

Jeg har også bedt om å få ting som saltvann og paracetamol på blå resept, men igjen mener legen at dette må jeg kunne betale.

Jeg ville gjerne ha legen til å fortelle hva som var viktigst for behandlingen, men fikk til svar at "Mat er ikke så dyrt!"...

Jeg har vurdert å bytte lege, men er redd for å komme til en som ikke kan noe om min lidelse...

Gjest Blondie65
Skrevet

Du må bytte lege. Denne har ikke forståelse for din situasjon i det hele tatt, ergo kan han/hun ikke hjelpe deg videre i systemet i det hele tatt.

Skrevet

Det er ikke slik at legen bestemmer hvilke medisiner du skal få på blå resept. Det er svært rigide regler for dette, og det føres kontroll med det.

Hvis du ikke har råd til fysioterapeut, psykolog eller annet som legen anbefaler, kan du søke sosialkontoret om å få dette dekket. Da kan det være fornuftig å få en bekreftelse fra legen på at du har behov for dette.

Skrevet
Det var slik at jeg bad legen om en bekreftelse til sosialkontoret på at jeg trengte å kjøpe inn dyre tabletter som ikke er på blå resept, men legen mente at det kunne da ikke være nødvendig.

Jeg har også bedt om å få ting som saltvann og paracetamol på blå resept, men igjen mener legen at dette må jeg kunne betale.

Jeg ville gjerne ha legen til å fortelle hva som var viktigst for behandlingen, men fikk til svar at "Mat er ikke så dyrt!"...

Jeg har vurdert å bytte lege, men er redd for å komme til en som ikke kan noe om min lidelse...

1) Jeg vil anbefale deg at du ikke spør så veldig....neste gang du treffer legen, fortell at du behøver det. Om legen sier: "Nei, jeg ser ikke at du behøver dette og mat er ikke så dyrt", kan du overhøre det og fortsette å si "Jeg behøver en oversikt skriftlig på at jeg behøver dette". - Når kan du gi meg det?

2)Jeg vil anbefale deg å bytte fastlege (gjøres på nett hos NAV), og bestille en time der. I ditt første møte med den nye legen bør du være åpen og legge kortene på bordet om din sykdomssituasjon og din økonomiske situasjon. Si også at din forrige lege ikke hadde forståelse for dette, da du ba om en bekreftelse på at du behøver xxxx medisinene. Si at dette behøver du nå, du har allerede ventet lenge nok.

Jeg vil anbefale deg å ikke spørre, men heller si: "Jeg behøver dette, kan du gjøre det nå, eller sende det i posten"?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Catch22...

jeg ville byttet lege. Legen din er tydeligvis en av de hundretusener i dette landet som tror at hele forbanna Norge renner over av penger, og samtidig driter i at gapet mellom fattig og rik bare øker.

Kjør legen din til veggs og spør om han mangler totalt grep om realitetene her i livet. Fordi om han driter gåselever til forkost så betyr ikke det at alle andre her i landet kan brenne tusenlapper i peisen for å holde varmen.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
1) Jeg vil anbefale deg at du ikke spør så veldig....neste gang du treffer legen, fortell at du behøver det.

Jeg vil anbefale deg å ikke spørre, men heller si: "Jeg behøver dette, kan du gjøre det nå, eller sende det i posten"?

Situasjonen er ikke den at jeg spør legen om forskjellig. Situasjonen er at jeg ikke har økonomi til å følge legens råd.

Legen foreslår at jeg skal gå til innkjøp av ditt og datt og bruke det jevnlig, men dette er for dyrt for meg.

Han stiller seg uforstående til dette.

Legen skriver også ut rekvisisjon til trening, fysikalsk behandling og kiropraktor. Dit kan jeg ikke gå, for jeg har ikke noe å betale for timen med.Men legen forstår ikke dette.

Jeg vil helst ikke behøve noe av disse tingene, men må gå til legen for å få nye resepter. Da begynner legen å ta opp alle mulige andre ting som jeg skulle gjort siden forrige legetime...

Så jeg synes situasjonen er nokså fortvilet.

Jeg trodde kanskje det kunne hjelpe å få noen erklæringer til sosialkontoret og søke om å få dekt utgifter så jeg kan gjøre som legen sier. Men legen mener jeg har penger selv, noe jeg ikke har.

Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg trodde kanskje det kunne hjelpe å få noen erklæringer til sosialkontoret og søke om å få dekt utgifter så jeg kan gjøre som legen sier. Men legen mener jeg har penger selv, noe jeg ikke har.

SKIFT LEGE! Så "enkelt" er det.

Eventuelt må du bare si fra til legen at du gjerne skulle gjort både dette og hint men at det ikke lar seg gjøre med din inntekt. Derfor trenger du en erklæring fra han/hun om hva som behøves slik at du kan gå til sosialkontoret.

Hvis legen fortsatt ikke vil forstå: SKIFT LEGE!

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Det er ikke slik at legen bestemmer hvilke medisiner du skal få på blå resept. Det er svært rigide regler for dette, og det føres kontroll med det.

Jeg vet om flere som får blå resept på Paracet fordi de skal bruke det over tid. Men slik det er nå må jeg rasjonere på for eksempel Paracet og velge når det er viktigst for meg å ta tablettene Jeg må også koke saltvannet mitt selv.

Hvis du ikke har råd til fysioterapeut, psykolog eller annet som legen anbefaler, kan du søke sosialkontoret om å få dette dekket. Da kan det være fornuftig å få en bekreftelse fra legen på at du har behov for dette.

Disse tingene har ikke legen vært villig til å bekrefte, for han mener jeg må ha penger til disse tingene jeg som alle andre.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
1) Jeg vil anbefale deg at du ikke spør så veldig....neste gang du treffer legen, fortell at du behøver det. Om legen sier: "Nei, jeg ser ikke at du behøver dette og mat er ikke så dyrt", kan du overhøre det og fortsette å si "Jeg behøver en oversikt skriftlig på at jeg behøver dette". - Når kan du gi meg det?

2)Jeg vil anbefale deg å bytte fastlege (gjøres på nett hos NAV), og bestille en time der. I ditt første møte med den nye legen bør du være åpen og legge kortene på bordet om din sykdomssituasjon og din økonomiske situasjon. Si også at din forrige lege ikke hadde forståelse for dette, da du ba om en bekreftelse på at du behøver xxxx medisinene. Si at dette behøver du nå, du har allerede ventet lenge nok.

Unnskyld, nå forstår jeg at jeg misforstod dette innlegget.

Det du sier er jo egentlig at jeg må bli tøffere mot legen og holde fast på at jeg behøver dokumentasjon til å levere på sosialkontoret.

Beklager at jeg misforstod det til å begynne med. :sjenert:

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Hvis legen fortsatt ikke vil forstå: SKIFT LEGE!

Det kan hende jeg må tenke mer på å bytte lege, slev om jeg ikke liker tanken på å gjøre det.

Jeg er nemlig redd for å komme til en lege som vil utrede alt mulig på nytt, slik at det blir masse nye egenandeler... :sukk:

Gjest Blondie65
Skrevet

Det du sier er jo egentlig at jeg må bli tøffere mot legen og holde fast på at jeg behøver dokumentasjon til å levere på sosialkontoret.

Ja! Still krav. Hvis ikke legen vil, forlang. Hvis legen fortsatt ikke vil - skift lege.

Skrevet
Situasjonen er ikke den at jeg spør legen om forskjellig. Situasjonen er at jeg ikke har økonomi til å følge legens råd.

Legen foreslår at jeg skal gå til innkjøp av ditt og datt og bruke det jevnlig, men dette er for dyrt for meg.

Han stiller seg uforstående til dette.

Legen skriver også ut rekvisisjon til trening, fysikalsk behandling og kiropraktor. Dit kan jeg ikke gå, for jeg har ikke noe å betale for timen med.Men legen forstår ikke dette.

For å få støtte på sosialkontoret (NAV), så må du jo spørre legen om h*n kan få det ned skriftlig på papiret til deg hva h*n mener du behøver, slik at du dermed kan vise dette til NAV, og si at du ikke har råd til det?

Og det må du jo spørre legen om du kan få skriftlig, var det ikke så? Men legen nekter å gi deg det skriftlig hva h*n mener du behøver?

Skrevet

Det stemmer. Det var da jeg mente at du ikke skal spørre, men forlange det/be om det/kreve det.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Catch22...

Kjør legen din til veggs og spør om han mangler totalt grep om realitetene her i livet. Fordi om han driter gåselever til forkost så betyr ikke det at alle andre her i landet kan brenne tusenlapper i peisen for å holde varmen.

Akkurat dette skulle jeg jo gjerne ha sagt når jeg er som mest sint og fortvilet :fnise: Men det kan jeg jo selvfølgelig ikke gjøre...

Gjest Blondie65
Skrevet

Trådstarter: jeg hadde en gang en bekjent som hadde en alvorlig sykdom. Da denne bekjente falt om i et selskap ble det full fart på legevakten. Jeg kommer aldri til å glemme den idioten til lege vedkommende hadde som nektet å ta i mot pasienten på den lokale legevakten eller rekvirere anbulanse. Enden på visen ble at vi kjørte pasienten til nabokommunen der det ble påvist at dette slett ikke var en hypokonder, men en lidelse som kunne bli livstruende hvis pasienten ikke fikk hjelp.

Legen innrømmet aldri at han tok feil ... Men pasienten ble innlagt på sykehus og fikk en utredning for sin lidelse.

SÅ: Leger er ikke ufeilbarlige - hører ikke legen på deg så må du skifte lege.

Gjest navnelapp
Skrevet

Sjekk om det er noko som heiter "aktiv på dagtid" der du bur. Det er enkle treningstilbod med lav terskel som brukar å vere eit samarbeid mellom idrettslag, kommunen og andre instansar som alle som går på trygd, dagpengar eller liknande kan gå på. Eg var arbeidsledig ei periode, og då trente eg masse på dagtid på grunn av dette tilbodet. Det var svømming, helsestudio og turgrupper.

Skrevet
Det kan hende jeg må tenke mer på å bytte lege, slev om jeg ikke liker tanken på å gjøre det.

Jeg er nemlig redd for å komme til en lege som vil utrede alt mulig på nytt, slik at det blir masse nye egenandeler... :sukk:

Du har jo rett på frikort, så om egenandelen er brukt opp, så er det ikke ny runde ved ny lege. :)

Lykke til!

Jeg hadde skifta lege på flekken. Be ny lege om å få tilsendt jornalen, så ser den nye hva den gamle har gjort. Kanskje du får en enda bedre lege??

Skrevet

Når du har betalt egenandeler for tilsammen ca 1900,- kr vil legetimer, fysioterapeut, psykolog, kiropraktor o.s.v være gratis for deg om legen din har henvist deg dit :)

Denne summen når man vel på 6-7 legetimer med dagens priser, så da må du vel nærme deg frikort og da noen bekymringer mindre?

Det stemmer det noen nevnte ovenfor at det er regler for hvilke medisiner som kan skrives på blå resept.

Har du fått en diagnose?

Det kan mange ganger være til hjelp når du skal "kreve" noe hos nav ++, fordi du da har et konkret problem å vise til. I tillegg er det mange diagnoser som gir rett til støtte av ulik art, spørsmålet blir bare om du har fått en diagnose på papiret og om dette kommer inn under lista eller faller utenfor. Ved sistnevnte kan det være verre å få støtte til diverse, men du må ikke gi deg uten kamp!

PS: Du trenger som regel ikke bestille legetime for å få ut resepter på medisiner du bruker jevnlig, da er det ofte nok å bare bestille en resept,- mye rimeligere også! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...