Gjest Solskinn Skrevet 8. september 2003 #1 Skrevet 8. september 2003 Hei, er det noen med erfaring som kan gi meg råd? Jeg er drøyt 11 uker på vei, for tre uker siden søkte legen min om fødeplass på Ullevål for meg. I dag fikk jeg avslag og beskjed om at de har reservert plass på Bærum for meg. Jeg bor rett ved Ullevål, kort fra Aker og har ikke bil, jeg burde vel ha noe å si selv på hvor jeg får fødeplass? Jeg skjønner at det er fullt, men hvor er helse-Norge på vei når man får avslag etter å ha søkt i uke 9!? :x Jeg skal til legen igjen på fredag pga sykemelding denne uken. Tenkte jeg skulle ta det opp med ham da. Er det noen som vet hvor lett det er å få plass på et Oslosykehus nå? Kan legen min fikse dette for meg, eller må jeg gjøre det selv? Solskinn -lykkelig, tross alt! :blunke:
Gjest *nurket* Skrevet 8. september 2003 #2 Skrevet 8. september 2003 Vet ikke hvor vanskelig det er å få plass på de ulike sykehusene i Oslo. Sist jeg var gravid fikk jeg tildelt plass på Ullevål, hadde ingen spesielle ønsker. Denne gangen skal jeg føde på Ahus, legen sendte søknaden dit, og den ble godkjent etter halvannen uke. Jeg har ikke erfaring med at sykehusene er "fullbooket" her i Norge, men jeg flyttet til England i mitt forrige svangerskap. Og der var det fullt på det nærmeste sykehuset den mnd jeg hadde termin, så jeg ble henvist til et annet. De ønsket ikke å ta imot fler enn de hadde kapasitet for, selv om det ikke er noen garanti for at man føder på termin akkurat. Så jeg regner med at det er slik de tenker på det her også, uavhengig om man søker når man er 9 eller 30 uker på vei så har man jo samme termin. Kanskje du (det vil si legen må søke for deg) kan høre med Riksen eller Aker siden du fikk avslag fra Ullevål. At du ikke har bil burde ikke være noe problem, ambulansen stiller opp i slike situasjoner også. Håper det ordner seg for deg Solskinn :D 22+1
Angelface Skrevet 8. september 2003 #3 Skrevet 8. september 2003 ohwææ... var ikke klar over at man overhodet måtte søke på slikt.. regnet med at jeg automatisk får plass på sykehuset... må jeg gjøre det eller gjør fastlegen automatisk det?
VesleBråka Skrevet 8. september 2003 #4 Skrevet 8. september 2003 Har hørt en spurv hviske om "fritt sykehusvalg" i Norge.. er fødeavdelingene unntatt fra dette? Pga de ikke får lage kølister og putte pasienten inn når det passer dem, men pasienten bestemmer innleggelsestidspunkt?
Gjest *nurket* Skrevet 8. september 2003 #5 Skrevet 8. september 2003 Angelface: fastlegen din skal søke for deg, men hvis du har et du ønsker å søke deg til må du si det til han/henne. Når han/hun har sendt søknaden får du brev i posten om du er "kommet inn eller ikke". Du får også UL time på samme sykehus i uke 17-20. Det er som Veslebråka sier fritt sykehusvalg i Norge, men om fødeavd er unntak fra dette vet jeg ikke. Men en fødeavd kan være "full", de må sikkert ta forbehold om noe så utenkelig som at alle føder til termin og da har de ikke plass til alle som søker seg dit. Det er den eneste grunnen som jeg vet om til at man kan få avslag på søknaden. 22+1
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2003 #6 Skrevet 9. september 2003 Du kan selv ta initativ til å bytte fødeplass. Ring til feks. Aker eller Rikshospitalet og hør hvordan du skal gå fram.
Furstina Skrevet 9. september 2003 #7 Skrevet 9. september 2003 Jag vet inte hur det är i Norge men i Sverige ska man själv få välja födselavdelning... MEN det beror ju på om det är fullt eller inte när det är dags för dig att föda. Det är svårt att kunna boka en plats på en förlossning, man vet aldrig hur många som kommer att föda just den dag det är dags för dig. Det låter konstigt att de nekar dig så pass tidigt i Svangerskapet. Pröva på nytt du. I Stockholm "kräver de" att du ringer till "din" avdelning när du tror att det är dags, då får du prata med en sjuksköterska som bedömmer om hon/han tycker att det är dags. Åk inte in på eget bevåg, det gillar de inte... Dessutom har varje sjukhus en speciell koordinator som ska samordna med de övriga sjukhusen i Stockholmsområdet om de har fullt. Det är inte heller ovanligt att de skickar gravida till andra städer 10-15 mil bort. Ambulans? Nej, du får ta en taxi... Jag är lite arg, javisst...
Gjest Anonymous Skrevet 9. september 2003 #8 Skrevet 9. september 2003 Jeg ville først ha prøvd å søke både Aker og Riksen. Ellers har jeg hørt mange gode erfaringer fra Bærum sykehus + at du kan ta taxi når du skal føde og få dekket regningen fra Trygdekontoret.
Gjest Solskinn Skrevet 10. september 2003 #9 Skrevet 10. september 2003 Takk for alle svar! Jeg har roet meg litt ned ang. Bærum nå. Å føde der er egenlig ikke så ille. Jeg har også hørt mye positivt, untatt fra en venninne som fødte der i sommer, men hun får pent bare lukke munnen sin! Det som er irriterende er UL, for da er det ikke sikkert at mannen min er hjemme, han flytter tilbake fra utlandet snaue to måndeder før termin, og det er jo så forfryktelig langt å ta seg dit, serlig fra der jeg jobber. Men alt ordner seg, jeg skal vel forhøre meg med Aker og Riksen for å ha gjort det! Fortsatt lykkelige Solskinn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå