Snasen Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Jeg bor for tiden på et udugelig lite sted pga studier. I denne stusselige bygda har jeg siden jeg flyttet hit merket meg det at de har flere matvarer som har gått ut på dato. For to uker siden var polarbrødene (som lå fremme så klart) fulle av grønn ekkel mugg. To uker før dette igjen fant jeg et helt "lager" med pølser som hadde gått ut på dato for flere uker siden. Her om dagen sjekket jeg polarbrødene igjen, og de var stein harde. Ikke har de utløpsdato stemplet på heller. I går skulle jeg lage ostekake. Sånn ferdigpakke. Jeg måtte kjøpe inn rømme og kremost. Jeg lager ostekaken, og dumme meg burde sjekket utløpsdatoen, for kremosten gikk ut i desember i fjor! Jeg sa i fra til grossisten av polarbrød. De skulle ta kontakt med alle butikkene (det er flere av dem). Jeg sa i fra til Tine. De ba meg ta det opp med butikken. Gilde har ikke svart enda. Dette er et vanlig fenomen i butikkene her og jeg blir skikkelig irritert. Pølsene var jo gamle, og direkte farlige å spise. Det er og noen uker siden Polarbrødene har klaget til butikkene, men ingen bedring. I følge grossisten av polarbrød, så skal det kun være en ukes utløpsdato fra de fikk varen, til den går ut. Allikevel stempler butikkene dem (en av butikkene her stempler dem) flere uker frem i tid. Ville dere meldt dem til mattilsynet? Jeg fikk og med meg en åpnet/ødelagt cottage cheese hjem, og bakepulver. For et høl!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Æsj, så ekkelt! Ja, jeg ville absolutt meldt fra til mattilsynet. Butikken trenger et spark bak for å få på plass skikkelige rutiner.
Gjest loveli Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Polarbrødene er frosset når butikkene får dem, så det stemmer ikke at de bare er holdbare i en uke fra butikken får dem. Men de holder en uke etter at de er tint, og det kan forklare at de stempler dem flere uker etter at de har fått dem. Men alt det andre; ÆSJ!!!
Gjest Gjest_P_* Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Gjør det til en vane å alltid sjekke datoen på absolutt alt du kjøper. Jeg har også hatt en sånn nærbutikk og det er vanvittig irriterende. Hvis du ikke bryr deg om å gjøre deg populær, kan du konsekvent bære alt du finner av utgåtte varer inn på kontoret til sjefen. Mest effektivt når det er mengder...
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Jeg bor for tiden på et udugelig lite sted pga studier. I denne stusselige bygda har jeg siden jeg flyttet hit merket meg det at de har flere matvarer som har gått ut på dato. For to uker siden var polarbrødene (som lå fremme så klart) fulle av grønn ekkel mugg. To uker før dette igjen fant jeg et helt "lager" med pølser som hadde gått ut på dato for flere uker siden. Her om dagen sjekket jeg polarbrødene igjen, og de var stein harde. Ikke har de utløpsdato stemplet på heller. I går skulle jeg lage ostekake. Sånn ferdigpakke. Jeg måtte kjøpe inn rømme og kremost. Jeg lager ostekaken, og dumme meg burde sjekket utløpsdatoen, for kremosten gikk ut i desember i fjor! Jeg sa i fra til grossisten av polarbrød. De skulle ta kontakt med alle butikkene (det er flere av dem). Jeg sa i fra til Tine. De ba meg ta det opp med butikken. Gilde har ikke svart enda. Dette er et vanlig fenomen i butikkene her og jeg blir skikkelig irritert. Pølsene var jo gamle, og direkte farlige å spise. Det er og noen uker siden Polarbrødene har klaget til butikkene, men ingen bedring. I følge grossisten av polarbrød, så skal det kun være en ukes utløpsdato fra de fikk varen, til den går ut. Allikevel stempler butikkene dem (en av butikkene her stempler dem) flere uker frem i tid. Ville dere meldt dem til mattilsynet? Jeg fikk og med meg en åpnet/ødelagt cottage cheese hjem, og bakepulver. For et høl! Ville dere meldt dem til mattilsynet? Et klart, høyt og rungende: Ja, det ville jeg.
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #6 Skrevet 4. mars 2010 Jeg bor for tiden på et udugelig lite sted pga studier. I denne stusselige bygda har jeg siden jeg flyttet hit merket meg det at de har flere matvarer som har gått ut på dato. For to uker siden var polarbrødene (som lå fremme så klart) fulle av grønn ekkel mugg. To uker før dette igjen fant jeg et helt "lager" med pølser som hadde gått ut på dato for flere uker siden. Her om dagen sjekket jeg polarbrødene igjen, og de var stein harde. Ikke har de utløpsdato stemplet på heller. I går skulle jeg lage ostekake. Sånn ferdigpakke. Jeg måtte kjøpe inn rømme og kremost. Jeg lager ostekaken, og dumme meg burde sjekket utløpsdatoen, for kremosten gikk ut i desember i fjor! Jeg sa i fra til grossisten av polarbrød. De skulle ta kontakt med alle butikkene (det er flere av dem). Jeg sa i fra til Tine. De ba meg ta det opp med butikken. Gilde har ikke svart enda. Dette er et vanlig fenomen i butikkene her og jeg blir skikkelig irritert. Pølsene var jo gamle, og direkte farlige å spise. Det er og noen uker siden Polarbrødene har klaget til butikkene, men ingen bedring. I følge grossisten av polarbrød, så skal det kun være en ukes utløpsdato fra de fikk varen, til den går ut. Allikevel stempler butikkene dem (en av butikkene her stempler dem) flere uker frem i tid. Ville dere meldt dem til mattilsynet? Jeg fikk og med meg en åpnet/ødelagt cottage cheese hjem, og bakepulver. For et høl! Snasen katta, har du gjort noe med saken?
LukaFrost Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Først må du si fra til butikksjefen. Skjer det ikke noe kan du si fra til mattilsynet.
Pingting Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Uuuuurk! Som noen andre sa: polarbrødene er frosne når de kommer til butikken, så datostempling på dem finnes ikke. Men de er holdbare i en uke etter tining, og butikker burde helst skrive på pakken når dette er. Var det vi gjorde der jeg jobbet ihvertfall - hvis ikke så er det jo umulig å vite for kunden. At de er fulle av mugg er jo ikke greit uansett. Jeg ville startet med å sende et brev eller en mail til butikksjefen og noen fra hovedkontoret til denne butikkjeden (si fra i brevet at hovedkontoret har fått beskjed også). Og si at du vurderer å gå videre med dette til Mattilsynet om du ikke ser noen forbedring. Jeg har jobbet i butikk selv og vet av erfaring at av og til skjer dte feil som gjør at man glemmer å sjekke enkelte varer og de kan gå ut på dato. Men aldri så mye og så ofte som det du beskriver, dette tyder bare på at de ikke har dette som høy nok prioritet. Ekkelt!
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Polarbrødene er frosset når butikkene får dem, så det stemmer ikke at de bare er holdbare i en uke fra butikken får dem. Men de holder en uke etter at de er tint, og det kan forklare at de stempler dem flere uker etter at de har fått dem. Men alt det andre; ÆSJ!!! betviler at butikken har lov å stemple holdbarhetsdato selv. Det er noe produsenten skal gjøre? Plarbrød er uten tilsetningsstoffer,så det er nok ikke lang holdbarhetstid. Man gjør butikken oppmerksom på dette. Er det en liten grannebutikk og kansje den eneste,så er det stort tap for butikken at varer må kastes. Antagelig dårøige rutiner på bestilling når alt går ut på dato
Gjest megvel Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 betviler at butikken har lov å stemple holdbarhetsdato selv. Det er noe produsenten skal gjøre? Plarbrød er uten tilsetningsstoffer,så det er nok ikke lang holdbarhetstid. Man gjør butikken oppmerksom på dette. Er det en liten grannebutikk og kansje den eneste,så er det stort tap for butikken at varer må kastes. Antagelig dårøige rutiner på bestilling når alt går ut på dato Leser du ikke det som blir skrevet? Polarbrød kommer frosne. De tines i butikken. De har 1 ukes holdbarhet etter opptining. Selvfølgelig skal butikken stemple polarbrødene med dato! Snasen, kontakt mattilsynet. Butikken(e) kan ikke holde på sånn! Ellers likte jeg forslaget om å dumpe alle utgåtte varer på kontoret til butikksjefen
Pingting Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 betviler at butikken har lov å stemple holdbarhetsdato selv. Det er noe produsenten skal gjøre? Plarbrød er uten tilsetningsstoffer,så det er nok ikke lang holdbarhetstid. Polarbrød heter polarbrød fordi de fryses rett etter at de er ferdigstekte i fabrikken. Det står klart og tydelig på pakkene at de er holdbare i 7 dager etter tining. I tillegg står det en utløpsdato som gjelder frossen vare, men den er selvfølgelig mye senere. Hilsen tidligere butikkmedarbeider
Snasen Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 5. mars 2010 (endret) Uuuuurk! Som noen andre sa: polarbrødene er frosne når de kommer til butikken, så datostempling på dem finnes ikke. Men de er holdbare i en uke etter tining, og butikker burde helst skrive på pakken når dette er. Var det vi gjorde der jeg jobbet ihvertfall - hvis ikke så er det jo umulig å vite for kunden. At de er fulle av mugg er jo ikke greit uansett. Jeg ville startet med å sende et brev eller en mail til butikksjefen og noen fra hovedkontoret til denne butikkjeden (si fra i brevet at hovedkontoret har fått beskjed også). Og si at du vurderer å gå videre med dette til Mattilsynet om du ikke ser noen forbedring. Jeg har jobbet i butikk selv og vet av erfaring at av og til skjer dte feil som gjør at man glemmer å sjekke enkelte varer og de kan gå ut på dato. Men aldri så mye og så ofte som det du beskriver, dette tyder bare på at de ikke har dette som høy nok prioritet. Ekkelt! Finn Krogh, grossisten av polarbrød fortalte meg at hundre og noe av deres kunder, hadde blitt utstyrt med en stemplingsmaskiner, som ble brukt til å stemple utløpsdato på polarbrødene, slik at det kun skulle stå utløpsdato i 7 dager, etter de ble lagt ut i hyllene (og etter tining). Har sett at flere har de mye lenger, hvis de er datostemplet. Kan godt hende jeg misforstår noe her. Uansett, jeg kontaktet Tine vedrørende smørosten og diverse annet gøgg som ligger ute i hyllene, og de ba meg kontakte selve butikken. Har enda ikke gjort det, men er tydelig at jeg må gjøre det siden jeg kom hjem med masse salat og diverse grønnsaker som dagen etter (oppbevart i kjøleskapet) var brune og rett og slett helt ødelagte for få dager siden. Mattilsynet er i byga her og. Helt utrolig at det virker som det bare er jeg som reagerer, men hva vet jeg... Endret 5. mars 2010 av Snasen
Snasen Skrevet 5. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 5. mars 2010 Polarbrødene er frosset når butikkene får dem, så det stemmer ikke at de bare er holdbare i en uke fra butikken får dem. Men de holder en uke etter at de er tint, og det kan forklare at de stempler dem flere uker etter at de har fått dem. Men alt det andre; ÆSJ!!! Ja, jeg vet, men hvis man legger de ut i hyllene, slik jeg forsto det skal de hun være holdbare en uke etter tining, og når man legger de ut i hyllene tiner de jo rimelig fort. Men selvsagt, kanskje de har stemplet de før tining, mtp at noen av de har to-tre ukers holdbarhet. Gjør det til en vane å alltid sjekke datoen på absolutt alt du kjøper. Jeg har også hatt en sånn nærbutikk og det er vanvittig irriterende. Hvis du ikke bryr deg om å gjøre deg populær, kan du konsekvent bære alt du finner av utgåtte varer inn på kontoret til sjefen. Mest effektivt når det er mengder... Ja, god ide. I dag fikk jeg litt lyst til å røske med med alle skolebrødene på rema1000, som var stein harde, og vaniljekremen var orange og helt størknet. Alle butikkene her er sånn. Tror meny er det eneste som er ganske ok. Eller innvandrerbutikken. Snasen katta, har du gjort noe med saken? Ikke annet enn å klage til leverandørene. Jeg ville det først, for å se om de forbedret seg, men det ser ikke slik ut. Får vel ta meg en gåtur til mattilsynet opp i gata her da. Mattilsynet ligger ikke langt unna "sentrum" her. hehe. Fikk vite det nettopp at mattilsynet ligger like ved.
Maud Skrevet 6. mars 2010 #14 Skrevet 6. mars 2010 Si i fra til butikken det gjelder og si samtidig fra til Mattilsynet.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #15 Skrevet 7. mars 2010 For meg virker det helt irrasjonelt å klage til produsenten fordi butikken ikke gjør jobben sin med å fjerne utgåtte varer fra hyllene. Dette er en sak for butikksjefen. Hjelper det ikke å klage til han/henne så tar du saken videre med Mattilsynet. Å løpe rett til produsentene blir for dumt. Hva mener du at de skal gjøre? Ringe rundt og sjekke opp at butikksjefer rundt i norges land gjør jobben sin? Hva med å gå tjenestevei neste gang... (hva med å flytte fra bygda. Lei av alle klagetrådene dine nå)
effy Skrevet 8. mars 2010 #16 Skrevet 8. mars 2010 Selvfølgelig må du klage til butikksjefen. Produsenten kan ikke klandres for at butikken er sløv med å sjekke varene sine. Send en mail med cc til regionskontoret. Da får sikkert butikksjefen pes fra lederne:)
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #17 Skrevet 8. mars 2010 Snasen: Det stedet du bor kan da umulig være såååå innmari lite, siden de har minst to (hvis ikke flere) vanlige matbutikker (du har i alle fall nevnt både Meny og Rema 1000) i tillegg til innvandrerbutikk. Når det i tillegg finnes lokalkontor for Mattilsynet på stedet, tyder det også på at det i alle fall er et visst befolknings- og næringsgrunnlag der. Da skulle det ikke være noen gode grunner for at varebeholdningen blir gammel. I ditt første innlegg fikk jeg inntrykk av at du bodde et sted med 10-20 fastboende sjeler og en enkelt nærbutikk der vareomløpet er sterkt begrenset. Hadde det vært tilfelle ville jeg vært litt forsiktig med å gå til mattilsynet pga konsekvensene det kunne fått for nærbutikken. I og med at det ikke er slik ville jeg ikke nølt et sekund med å kontakte Mattilsynet. Hvorfor har du kontaktet leverandøren av varene, forresten? De kan jo ikke noe for at de som driver matbutikker der du bor er udugelige.
Snasen Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 8. mars 2010 Snasen: Det stedet du bor kan da umulig være såååå innmari lite, siden de har minst to (hvis ikke flere) vanlige matbutikker (du har i alle fall nevnt både Meny og Rema 1000) i tillegg til innvandrerbutikk. Når det i tillegg finnes lokalkontor for Mattilsynet på stedet, tyder det også på at det i alle fall er et visst befolknings- og næringsgrunnlag der. Da skulle det ikke være noen gode grunner for at varebeholdningen blir gammel. I ditt første innlegg fikk jeg inntrykk av at du bodde et sted med 10-20 fastboende sjeler og en enkelt nærbutikk der vareomløpet er sterkt begrenset. Hadde det vært tilfelle ville jeg vært litt forsiktig med å gå til mattilsynet pga konsekvensene det kunne fått for nærbutikken. I og med at det ikke er slik ville jeg ikke nølt et sekund med å kontakte Mattilsynet. Hvorfor har du kontaktet leverandøren av varene, forresten? De kan jo ikke noe for at de som driver matbutikker der du bor er udugelige. Leverandøren av varene kan jo også si i fra til butikken. Det går jo utover deres gode gamle rykte. Det bor omtrent 3-4000 personer her. Er det så mye mer enn 15-16 stykker? Jeg reagerte og på hvor mange matbutikker (og frisører - burde ikke si mer, for da kjenner noen meg igjen) det er her, mtp befolkningen. Grunnen til at jeg ikke har gått til mattilsynet (ikke enda nei), er fordi jeg er redd for det du oppgir som grunn. Eller: At de gir totalt blaffen, da hele stedet har en slags "frimurer-holdning", og er litt redd for å treffe på den hos mattilsynet også. Det er absolutt for mange butikker i forhold til befolkningsveksten her. De burde kuttet ut kanskje to butikker.
Snasen Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #19 Skrevet 8. mars 2010 Selvfølgelig må du klage til butikksjefen. Produsenten kan ikke klandres for at butikken er sløv med å sjekke varene sine. Send en mail med cc til regionskontoret. Da får sikkert butikksjefen pes fra lederne:) Jeg klandrer ikke leverandøren. Jeg sa i fra, og Finn Krogh ble i allefall kjempe glad, da de kastet seg på telefonen til to av butikkene som er verst. Jeg klandrer på ingen måte dem, haha.
Snasen Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #20 Skrevet 8. mars 2010 (endret) For meg virker det helt irrasjonelt å klage til produsenten fordi butikken ikke gjør jobben sin med å fjerne utgåtte varer fra hyllene. Dette er en sak for butikksjefen. Hjelper det ikke å klage til han/henne så tar du saken videre med Mattilsynet. Å løpe rett til produsentene blir for dumt. Hva mener du at de skal gjøre? Ringe rundt og sjekke opp at butikksjefer rundt i norges land gjør jobben sin? Hva med å gå tjenestevei neste gang... (hva med å flytte fra bygda. Lei av alle klagetrådene dine nå) Nei, jeg kan ikke flytte herfra (før om litt over et år). Hvis du er lei, så er det første du burde gjør å drite i å lese trådene mine, og sist men ikke minst: Ikke svar da mann/kvinne (folk er rare...). Levrandørene tok jo kontakt med to av butikkene de, så skjønner ikke argumentet ditt.(??) Som skrevet over her, så klandres ikke leverandørene, men jeg er rimelig sikker på at butikksjefene her ikke gjør stort ut av det, men man kan ikke vite dette før man har prøvd. Endret 8. mars 2010 av Snasen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå