Gå til innhold

Dekningsgrad, Resultat og Minimumskost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har opplysninger om

- Direkte materialforbruk: 900.000

- Direkte lønn i avd.1: 220.000

- Direkte lønn i avd.2: 180.000

- Indirekte faste tilvirkningskostnader: 290.000

- Indirekte variable tilvirkningskostnader: 140.000

- Driftsresultat (eller kall det gjerne omsetning, eller avkastning eller profitt): 70.000

Alle kostnader her er vel faste, unntatt "indirekte variable tilvirkningskostnader"? Lønn regnes som en fast kostnad?

Definisjonene har jeg:

DG:DB / pris

Resultat: Omsetning - faste og variable kostnader eller: omsetning x DG -FK

Minimumskost: = VEK

Hvordan finne pris, antall produkter og omsetning kun basert på de få opplysningene om kostnader over her?

Har lest at om prisen skal beregnes ut fra minimumskost, oprerer man gjerne bare med et tillegg for inndekning av FK og fortjeneste (eller resultat).

Summen av de faste kostnadene er 1.390.000

Summen av de variable kostnadene er 140.000

Overskuddet er 70.000

Hvordan er det mulig å finne DG og dekningspunkt ut fra det?

Skrevet

Det sto forresten i oppgaven at de indirekte variable tilvirkningskostnadene dekkes inn ved et tillegg basert på direkte lønn.

Jeg vet at jeg kan regne tillegg ved å sette de indirekte kostnadene i forhold til fordelingsgrunnlagene: men navnene på de direkte og indirekte kostnadene jeg har i oversikten over her er forskjellige...kan jo ikke bare dividere 900.000 med 290.000....

Skrevet

Noen bedriftsøkonomer her som vet hvordan den kan angripes?

Skrevet
Noen bedriftsøkonomer her som vet hvordan den kan angripes?

Det er jo bare å sette opp en kalkyle som du helt sikkert har lært? Fylle inn alle opplysningen og resten kan du regne deg frem til, ikke sant ;)

Jeg var en kløpper på bedøk for "100 år" siden, men jeg husker ikke hva som skal være med og ikke. Men jeg er helt sikker på at du har lært "malen".

I virkeligheten er jo dekningsbidraget (DB) Pris - varekost, men det kan jo være annerledes i teorien...

Skrevet
Det er jo bare å sette opp en kalkyle som du helt sikkert har lært? Fylle inn alle opplysningen og resten kan du regne deg frem til, ikke sant ;)

Jeg var en kløpper på bedøk for "100 år" siden, men jeg husker ikke hva som skal være med og ikke. Men jeg er helt sikker på at du har lært "malen".

I virkeligheten er jo dekningsbidraget (DB) Pris - varekost, men det kan jo være annerledes i teorien...

Jo da, men problemet her er at det ikke er noen pris, ei heller noen menge/antall produserte enheter.

Jeg må nesten ha de to for å kunne regne ut omsetning. Ja, overskuddet står oppgitt, men finner jo ikke mye ut fra det isolert.

Det er der jeg står fast ;-)

Skrevet

Dette er vel strengt tatt ikke et forum der du skal legge ut leksene dine slik at vil skal gjøre dem for deg?

Skrevet

TS: kan du ikke spørre noen av de overbetalte ansatte på BI. Du virker helt kunnskapsløs.

Skrevet
TS: Du virker helt kunnskapsløs.

Du kan bedriftsøkonomi, siden du kommenterer her?

Skrevet
Du kan bedriftsøkonomi, siden du kommenterer her?

Ja, kan du?

Skrevet
Takk for hjelpen! :)

Det er ikke alle som gidder å være leksehjelp for frekke BI-studenter. :goodbye:

Skrevet
Jo da, men problemet her er at det ikke er noen pris, ei heller noen menge/antall produserte enheter.

Jeg må nesten ha de to for å kunne regne ut omsetning. Ja, overskuddet står oppgitt, men finner jo ikke mye ut fra det isolert.

Det er der jeg står fast ;-)

Om man tar utgangspunkt i at det er snakk om 1 stk enhet da. Så har du jo både overskudd og alle andre kostnader. Som du skriver over så er overskudd + faste kostnader = DB. DB + VEK må bli prisen. Prisen (pris x ant enheter) = Omsetning :)

Og til de andre hjelpsomme gjestene her: Hvorfor gidde å svare i det hele tatt bare for å slenge dritt?? :kjefte:

Skrevet

Om man tar utgangspunkt i at det er snakk om 1 stk enhet da. Så har du jo både overskudd og alle andre kostnader. Som du skriver over så er overskudd + faste kostnader = DB. DB + VEK må bli prisen. Prisen (pris x ant enheter) = Omsetning :)

Og til de andre hjelpsomme gjestene her: Hvorfor gidde å svare i det hele tatt bare for å slenge dritt?? :kjefte:

Tusen takk for hjelpen, jeg har ingen å samarbeide med og behøver av og til et puff for å komme på riktig vei! Jeg har gjort flere oppgaver på egen hånd, der noen går bra, andre ikke.

Har nemlig lest kapitlene nøye og kan definisjonene, men står litt fast noen ganger når jeg ikke ser verken DB, pris eller antall produserte enheter.

Samtidig ser jeg ikke helt hvordan man skal finne ut av hvor mange produserte enheter det må være her.

Gjest Gjest
Skrevet

En kan vel ikke ta utgangspunkt i noe annet, vi vet jo ikke antall produserte enheter?!

Skrevet

Hvis du ikke kjenner antall enheter så tar du utgangspunkt i det du vet. I og med at du ikke har antall enheter, regner jeg med du kjenner de totale variable kostnadene og de totale salgsinntektene.

Altså blir dekningsgraden: STI - VTK = totalt DB.

DG = DB / STI.

Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Så ikke lett ut den der..gode forklaringer er gull verdt.

Gjest Labama
Skrevet
Det er ikke alle som gidder å være leksehjelp for frekke BI-studenter. :goodbye:

Stakkars deg, kom du ikke inn på BI? eller var ikke papirene dine gode nok til å få jobbe der heller?

Synes det er hyggelig jeg å kunne hjelpe studenter i samme fag som jeg er utdannet i, vet jo hvor vanskelig det kan være å løse oppgaver selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...