Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Hei, vi er igang med oppussing av gjesterom og har lagt trepanel på veggene (bjørk). Mannen har sparklet og kvistlakkert. Nå gjenstår grunning og maling. Hva bør man velge? Oljebasert eller vannbasert maling? Jeg syns det er fint med en litt blank vegg, som tåler at man tørker av med klut uten at malingen farger av. Har dere noen anbefalinger/gode råd? På forhånd tusen takk.
hufsa! Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Heia,for all del bruk oljemaling.har malt noe med vannbasert hos meg men fy hvor jeg angrer på det.Ikke til å få vaska overhode.Har olje på badet og det er jo kjempepraktiskt.Vennina mi har panel i hele huset og der er alt malt med olje og det er knallfint.
Rufus Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 Vi har ogå mye panel - alt bortsett fra et rom er malt med vannbasert maling...og vi er kjempefornøyde. Glans på vannbaserte malinger kan fåes i samme som oljebaserte og er dermed like blanke/glatte med hensyn til vasking o.l. Men veldig viktig å kjøpe maling som er laget for treverk - hvis ikke blir det fort veldig stygt! Vi har brukt Nordsjø, Beckers og Jotun Sense...den siste var ikke så god å jobbe med, men resultatet når malingene er tørket kan jeg ikke merke noen forskjell på.. Jeg anbefaler virkelig vannbaserte malinger - bedre på lukt, mindre løsemidler og holder (lyse spesielt) farger utrolig mye bedre enn oljebaserte...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå