Gjest oppgitt Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Jeg er ei dame på snart 30 år, som er rimelig lei av all kroppsfikseringen og alt det presset om å se så pen og feilfri ut(utseendesmessig) hele tida.Det virker som om det perfekte utseendet er alt i dagens samfunn.Er det virkelig ingenting annet som er viktig da? Jeg personlig synes at dette er bare forfengelighet.Å bruke så mye penger og energi på å se så bra ut er bare idiotisk. Man kan vel bruke tida si på noe mer fornuftig enn å streve etter å se ut akkurat som de retusjerte damene i all slags blader og media. Jeg personlig får hele tida følgende spørsmål av folk (som regel damer ): "hvorfor sminker du deg ikke? " , "kan ikke du kle deg litt mer feminint da? vil du være mann ?" osv...NEI, jeg gidder ikke sminke meg. Jeg har bedre ting å bruke tida mi på.NEI, jeg gidder ikke kle meg feminint (ifølge all propagandaen vi får gjennom media), jeg hater kjoler og skjørt og høye hæler, og ikke minst sexy (=ubekvemt, etter min mening) undertøy.Jeg går rundt i enkle jeans og T-skjorte/genser, enkle sko og uten sminke i det hele tatt ,og jeg ser akkurat lik ut til hverdags og på fest eller en lørdagskveld på byen. Ifølge alle de jeg møter, er jeg veldig pen,og har veldig fin kropp (jeg sier det ikke selv, men jeg får mange komplimenter fra menn) UTEN å streve for det og UTEN å prøve i det minste.Ja,jeg kunne sikkert vært en 10-er , hadde jeg brydd meg om utseendet, men dette gidder jeg absolutt ikke.Og sist, men ikke minst : man kan utkonkurrere selv de allerpeneste sminkedukkene med et naturlig utseende. :-)
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Er helt enig med deg! Det er et usunt fanatisk utseendehysteri i vårt samfunn. Det skader folks selvbilde, og bidrar til at dypere verdier som ærlighet, mot og empati havner i skyggen.
Marabou Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 Hvis det virkelig er sånn at du overhodet ikke bryr deg om utseende, så lurer jeg litt på hvorfor du bryr deg om hva andre synes?
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 27. februar 2010 #4 Skrevet 27. februar 2010 Det finnes jo en mellomting?! Er enig med deg i at det er slitsomt med alle forventninger til utssende og press rundt hår, sminke og klær!! Jeg mener ikke at man må stille med gallaantrekk på butikken, eller alltid være sminket og stylet, men det er vel normalt å kle seg litt penere enn til hverdags ved spesielle anledninger som en kveld på byen? Hva gjør du ved store bursdagsfeiringer, bryllup og slikt da?
Gjest Supermimz Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Du motsier deg selv litt du TS Du uttrykker en klar irritasjon over kroppsfiksering. JA enig der, men hva skjedde med å følge sitt eget hjerte og gjøre som en blir lykkelig av. Ja, akkurat som du selv gjør. Hvorfor kan ikke vi andre pynte oss, selv om du ikke vil? Her gjelder det å finne sin egen lykke vettu. :o)
Gjest oppgitt Skrevet 27. februar 2010 #6 Skrevet 27. februar 2010 trådstarter her... Hvis det virkelig er sånn at du overhodet ikke bryr deg om utseende, så lurer jeg litt på hvorfor du bryr deg om hva andre synes? les innlegget igjen.Jeg skrev ikke at jeg bryr meg, men at jeg får kommentarer / komplimenter osv...Og dette for å bevise hvor kroppsfiksert samfunnet er. Men også , at man kan få de samme fordelene uten å være sminkedukke. Det finnes jo en mellomting?! Er enig med deg i at det er slitsomt med alle forventninger til utssende og press rundt hår, sminke og klær!! Jeg mener ikke at man må stille med gallaantrekk på butikken, eller alltid være sminket og stylet, men det er vel normalt å kle seg litt penere enn til hverdags ved spesielle anledninger som en kveld på byen? Hva gjør du ved store bursdagsfeiringer, bryllup og slikt da? Jeg har aldri trengt å være i et bryllup fram til nå, venners og familiens bursdagsfeiringer er ikke noe høytidelig uansett, og på julebord gikk jeg i jeans også, og jeg "advarte" kollegene mine om det på forhånd hehe.HVIS jeg en gang blir invitert i et bryllup, så kan jeg kjøpe meg en enkel svart bukse og en skjorte kanskje....sminke og kjole/skjørt o.l. kommer IKKE på tale.
Gjest oppgitt Skrevet 27. februar 2010 #7 Skrevet 27. februar 2010 Du motsier deg selv litt du TS Du uttrykker en klar irritasjon over kroppsfiksering. JA enig der, men hva skjedde med å følge sitt eget hjerte og gjøre som en blir lykkelig av. Ja, akkurat som du selv gjør. Hvorfor kan ikke vi andre pynte oss, selv om du ikke vil? Her gjelder det å finne sin egen lykke vettu. :o) Hvorfor mener du at jeg motsier meg selv da?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #8 Skrevet 27. februar 2010 Jeg synes også du forenkler, og motsier deg selv. På en måte virker du mer frustrert over kroppsfikseringen enn de som "gir etter" for den, men det kan jo også bare skyldes innlegget (det må jo være lov å ta opp temaet uten at det skal slå tilbake på deg). Jeg er også rundt 30, og jeg sminker meg ikke alltid når jeg skal ut blant folk (studier, jobb, butikken). Men føler ikke det er fordi jeg ikke gidder, men fordi jeg OGSÅ er rimelig fornøyd med hvordan jeg ser ut uten sminke. Jeg er bevisst på hva jeg kler meg i, men vet ikke helt hva jeg velger utfra, men jeg er opptatt av estetikk (oppdratt i et kunstnerhjem osv) og form, farger og tekstur betyr noe for meg. Pleier ikke å kle meg utfordrende eller for å tilfredsstille andres antatte smak, men ja, jeg påvirkes vel også av moter o.l. Å kle meg bare i jeans og bare i vide t-skjorter bringer minner tilbake til tenårene da jeg hadde null eller mindre selvtillit, så det er helt uaktuelt. Også går jeg til frisøren av og til, og frisker opp håret med litt farge hjemme en gang i blant, fordi jeg ikke trives når jeg når det punktet at håret bare henger der blasst og flisete. Jeg barberer ikke leggene hver dag, og jeg har mange klesplagg som er fem år gamle (eller kjøpt brukt), men jeg føler meg forfengelig og ser det faktisk mest som en positiv ting - for meg i hvert fall; et sunnhetstegn som tyder på overskudd. Jeg er enig i at naturlig er pen(es)t, men jeg synes også det er ganske naturlig å hjelpe naturen littebitt. At andre har andre grunner for å enten ta den helt ut med en time foran speilet, botox, silikon osv, eller motsatt takke nei til alt av sminke og statements i form av klær og sminke skjønner jeg selvsagt. Og noe av det er helt fint, noe er mindre bra fordi det er utslag av selvhat.
Monica1968 Skrevet 27. februar 2010 #9 Skrevet 27. februar 2010 (endret) Du står fritt til å gjøre hva du vil, men hvorfor irriterer du deg over oss andre som faktisk liker å se best mulig ut, er opptatte av å ikke forfalle(hverken utvendig eller innvendig), og anser det å se bra ut som en viktig del av å føle seg vel? Personlig er jeg direkte ubekvem med å gå utenfor huset før jeg har stelt meg, jeg trives med kjoler, skjørt, høye hæler og sexy undertøy, og jeg anser det å være opptatt av å holde utseende vedlike som akkurat like essensielt(for min del)som å holde meg selv vedlike innvendig(intelektuelt og kroppsmessig, mao. å sørge for at kolesterolet er lavt, hvilepulsen er lav etc.), og at noe annet utstråler en gjennomgående likegyldig og likeglad holdninbg, hvilket jeg absolutt misliker. Jeg respekterer selvsagt at andre velger annereldes for seg selv(skulle bare mangle-det er tross alt deres liv), men jeg forventer også den samme respekten tilbake. "Different peoples, different choises". Endret 27. februar 2010 av Rachel1968
Marabou Skrevet 27. februar 2010 #10 Skrevet 27. februar 2010 trådstarter her... les innlegget igjen.Jeg skrev ikke at jeg bryr meg, men at jeg får kommentarer / komplimenter osv...Og dette for å bevise hvor kroppsfiksert samfunnet er. Men også , at man kan få de samme fordelene uten å være sminkedukke. Jeg har aldri trengt å være i et bryllup fram til nå, venners og familiens bursdagsfeiringer er ikke noe høytidelig uansett, og på julebord gikk jeg i jeans også, og jeg "advarte" kollegene mine om det på forhånd hehe.HVIS jeg en gang blir invitert i et bryllup, så kan jeg kjøpe meg en enkel svart bukse og en skjorte kanskje....sminke og kjole/skjørt o.l. kommer IKKE på tale. Ok, jeg ser bare ikke helt sammenhengen mellom å være så lite opptatt av utseende og samtidig ha en så sterk mening om eller interesse for hva andre synes om dette. Hvis det ikke påvirker deg så bør du vel være likegyldig til hele greia? Nå snakker du også om fordeler, så da regner jeg med at du er ganske bevisst på at det er fordeler å hente ved å se bra ut..? Som du selv sier, du har en fin kropp og pent utseende uten å trenge å gjøre noe for det. Det er ikke alle som har det slik, og mange velger da også å gjøre det som er mulig for å forbedre sitt utseende der de kan. Som oftest rett og slett fordi de føler seg bedre. Må de som ikke er så heldig fra naturens side bare resignere til sin skjebne fordi det er "overfladisk og utseendefiksert" å bruke pene klær og sminke? Jeg er enig i at samfunnet har endret seg en hel del, og retusjerte modeller kan dessverre skape et forvridd bilde i hodet til unge jenter om hvordan man "bør" se ut, og gjør man ikke det er man ikke bra nok. Men jeg synes du drar det vel langt med å insinuere at din måte er den eneste rette. Det er ditt valg at du går på julebord i jeans, men jeg ville blitt fornærmet om jeg inviterte til fest der forventet antrekk var pent og du insisterte på å kle deg som om du skulle på butikken en snartur. I noen tilfeller handler det faktisk om høflig respekt for verten og selskapet, og på det området synes jeg det er egoistisk å demonstrere sin "motstand" mot utseendetyranniet.
Gjest Supermimz Skrevet 27. februar 2010 #11 Skrevet 27. februar 2010 Hvorfor mener du at jeg motsier meg selv da? Hei igjen Vel jeg synest du motsier deg selv fordi det kommer frem at du irriterer deg over hva andre gjør, og hva andre kler seg i. Du peker på at andre gjør feil i å kle seg sånn og sånn, mens du selv kler deg slik hjertet ditt tilsier. Jeg prøvde å si at vi ønsker alle å leve på en måte som vi trives med. Jeg liker å se bra ut, men det er ikke fordi jeg vil ligne på noen andre i blader og div lign. Jeg har nok ikke den perfekte kroppen som du har, og passer kansje ikke med jeans og tskjorte. Vi gjør alle det beste vi kan, og jeg synest det er feil å styggepeke på de som følger sitt hjerte i klesveien, mens du samtidig klager på at andre kritiserer hvordan du selv kler deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå