hjertex5 Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Når mann skriver invitasjoner etc.,hvilket navn skal mann skrive på først? Altså: Hvis broren min heter Knut og kona hans Mona, og jeg er vant til og SI Knut og Mona, kan jeg da skrive Til Knut og Mona! ? Eller er det en regel at mann alltid skal sette navna på damene først?? Og når jeg skriver hilsen - skal jeg vel skrive navnet til min mann først? Altså feks Hilsen Jan og Turid
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #4 Skrevet 27. februar 2010 Tror nok det er regelen at dama skal først... Vi skriver også de yngste barna først, altså: barn2, barn1, mor, far.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Det kan umulig ha noe å si for noen hvem som står først.
Gjest Spinell Skrevet 27. februar 2010 #6 Skrevet 27. februar 2010 I skikk og bruk heter det at man (ikke "mann" )nevner kona før mannen, både til de en henvender seg til (Til Mona og Knut) og når en hilser fra seg selv (Hilsen Turid og Jan). Skjønner at du spør, for det er jo barnelærdom at en ikke skal nevne seg selv først når en nevner flere personer. Men når du skriver hilsen dere begge (med navn) skal altså ditt navn stå først. Mulig jeg er veldig følsom på dette, men jeg reagerer når folk sier mannens navn før kona, også.
Christal Skrevet 27. februar 2010 #7 Skrevet 27. februar 2010 Jeg fikk høre det da jeg hadde skrevet hilsen: mannen og meg.. men det er jo fordi det klinger så mye bedre Så .. jeg fikk litt småskjenn
hjertex5 Skrevet 28. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 28. februar 2010 Takker for at dere tok dere tid til og svare meg Føler egentlig at jeg vil bli litt flau over og skrive på mitt eget navn først, men men, hvis det er DET som er riktig så...... Og du Spinell - tror nok du er litt følsom der da ja Tror det er ganske så vanlig at man sier navnet til den som står deg nærmest i familien først. At du nevner broren din først og så kona hans etterpå. Noen andre som er uenig i det da?? Spennende og høre andres meninger
^^Belle^^ Skrevet 2. mars 2010 #10 Skrevet 2. mars 2010 Jeg mener å huske at vi skrev navnet til den som er nærmest oss først. Som for eksempel ''Til kompis og kompisdame''. Eller ''Til venninne og venninnetype''. Dette gjorde vi også tilsvarende for oss. Altså, ''Fra Belle-mannen og Belle'' til hans side og omvendt til min side av familien/venner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå