Gå til innhold

Decoupage speil

Anbefalte innlegg

Gjest Nanette
Skrevet

Jeg har et speil med sort ramme rundt som jeg kunne ha tenkt meg å fornye, da med decoupageteknikk. Hvordan gjør jeg det, når jeg vil ha den lysere enn det sorte, helt i pastellfarver. Trenger jeg å male rammen hvit først, eller er det bare å begynne? Og starter man med å lime på arkene/serviettene, eller hvordan gjøres dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanette
Skrevet

*dytte* Er det ingen som har noen gode tips til meg?

Skrevet
*dytte* Er det ingen som har noen gode tips til meg?

Du må starte med å male rammen hvit, grunning.

Deretter er det lim, servietter eller annet papir du ønsker å bruke.

Fremgangsmåtene er flere hva angår dette med servietter, noen legger på lim, så serviettdekor på, noen lim vente til det tørker så legge serviettene over og dynke vann på (forsiktig), andre igjen mener at det å legge serviettene rett på og så ta lim oppå der igjen er riktig.

Jeg derimot, om jeg var deg, med den sorte rammen: Grunne den hvit, mens det tørker klipp til og del serviettene, ta lim på rammen, så på med servietter, la det tørke, og så ett nytt strøk lim og deretter evt lakk.

Jeg bruker stort sett alltid denne rekkefølgen uansett hva jeg skal dekorere..rammer, glassfat, møbler, møbelhåndtak, potter etc

Flere lag lakk om du dekorerer ting som blir utsatt for vann.

Gjest Nanette
Skrevet

Ok, jeg vil prøve metoden du beskriver. Men skal jeg ha lim over motivene altså? Og deretter lakk? Jeg dekorerte noen esker for mange år tilbake med decoupage og da fungerte den lakken både som lim og lakk om jeg husker riktig. Men jeg er ikke helt sikker da. Hvor bruker du å handle servietter, vet du noe bra sted på nettet? :) Takk for svar.

Skrevet

Heisann!

Lim under motivet, la det tørke, så lim over motivet, når det har tørket så er det på med lakk. Det er iallefall min fremgangsmåte, heller litt for mye enn for lite :)

Servietter og annet deco papir handler jeg litt her og der. Titter "alltid" etter fine servietter eller gavepapir etc når jeg er i butikker som har slikt. Samler opp, vet aldri når jeg får bruk for det.

På nettet har vi jo Creativ Company som har brukbart utvalg av papir.cchobby

Ett annet tips: Har du noen fine stoffer liggende så kan disse også brukes til å dekorere rammer. Jeg har gjort det på flere rammer, resultatet er superb! Fremgangsmåte er den samme, men jeg har ikke spandert lakk etter decoupage limet når jeg har brukt tekstiler. Er ikke så skjørt som servietter.

Gjest Nanette
Skrevet

Så bra, tusen takk for gode svar! Ja, dette med decoupage er jo kjempegøy! Det er så mye man kan dekorere. Og så enkelt! Så du kan bruke hva som helst av servietter da, trenger ikke være "decoupageservietter" som de kaller det på Panduro, så bra for da er det så mye mer å velge imellom. :) Har du noen bilder å vise hva du har dekorert, eller en blogg? Jeg ble litt nysgjerrig på å få se? :)

Skrevet

Jada, du kan bruke hva som helst av servietter. Gavepapir, laserkopier (eller vanlige blekkopier som er forseglet med lakk,ellers begynner blekket "å blø" med en gang det får fuktighet på seg), stoffer kan brukes, utklipp fra blader og magasiner.

Har desverre ingen bilder å legge ut, men skal se om jeg får tid til å kanskje knipse noen i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...