Gå til innhold

Til dere som vi fjerne kontantstøtten; hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"- Den er barne- og kvinnefiendtlig. Barn isoleres og kvinner blir stående utenfor arbeidslivet. Det er en trussel mot integreringen, sier Haugli. Beate Svenningsen, nestleder i Oslo Ap, vil bruke kontantstøttepengene på andre områder.

- Vi vil ha slutt på kontantstøtteordningen så fort det lar seg gjøre. Det dreier seg om store summer, som kan brukes på mange viktige felter som kommer barn til gode, sier Svenningsen. "

(Beate Svenningsen uttaler seg i Dagbladet for ca 10 mnd siden)

Isoleres et barn på 1-3 år om det ikke går i bhg?

Er det negativt for et lite barn å være hjemme med mammaen sin, de 2-3 første årene av sitt liv? (jeg er klar over at det alltid finnes unntak - men det gjelder alle områder i omsorgen for barn - ikke bare på hjemmebane)

Må jeg ha en ped-leder hjemme hos meg, for å forsikre meg om at barnet vårt har det bra?

Er ikke jeg og pappaen de største og beste ekspertene på vårt eget barn?

Ettersom ikke pappaen velger å være hjemme - kan heller ikke jeg velge det?

Bakoverlandet Norge. Det er ikke gammeldags, konservativt eller kvinnefientlig at vi har mulighet til å velge hvordan vi ønsker å legge opp dagene de første årene av vår sønns liv, uten å måtte gå økonomisk konkurs. Det er fantastisk!

Det er ikke likestilling om jeg blir tvunget til å velge som mannen min. Eller være som han. Jeg ER ingen mann. Det er ikke naivt å tro at jeg vil få en jobb etter noen få år utenfor arbeidsmarkedet. Det som derimot ER naivt er å tro at vi ikke klarer å velge det beste for oss som familie. Og at jeg som kvinne ikke klarer å ta gode nok valg på egenhånd, for meg selv.

Det er DET som er diskriminerende!

Min unge er verken isolert eller dårlig oppfulgt. Og ingen her vet om jeg er norsk eller utenlandsk. De aller aller fleste som mottar kontantstøtte gjør det beste ut av pengene. De aller aller fleste her i landet gjør det beste for sine barn.

Bruk heller tiden og medieoppmerksomheten til å fremme integrering på andre måter.

Hva er deres argumenter til å fjerne kontantstøtten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Den hindrer integrering. En betydelig overvekt av innvandrere i Norge, særlig i Oslo, velger kontantstøtte. Dette bidrar igjen til redusert integrering av innvandrerkvinner og -barn.

2. Det medfører større sosiale forskjeller. Kvinner som tar utdannelse og har en karriere velger barnehage, kvinner som mangler høyere utdannelse velger å være hjemme. Inntekts- og formuesgapet øker på denne måten.

3. Det hindrer likestilling. Det er bare kvinner som tar kontantstøtte. Mulig det ikke plager TS, men jeg synes det er bekymringsverdig at utviklingen igjen skal presses i den retningen.

4. Hva er logikken bak å få betalt for å passe egne barn? Skal samfunnet også betale meg for å vaske eget hus? For å trene, slik at helsekostnadene blir mindre? For å gå til jobb, slik at forurensningen reduseres?

Skrevet

debatten om kontantstøtten handler igrunnen ikke om det du peker på først og fremst ifht hvorvidt barn har det best i barnehage eller ikke.

dette er gjerne et argument man trekker frem fra tid til annen, men igrunnen er det irrelevant.

uansett hvor mye man diskuterer kontantstøtten så komer vi ikke bort fra det faktum at dette var noe KRF i stor grad presset frem som en kortvarig løsning for å vinne stemmer. det er klart de står for denne politikken, men de visste godt at dette ikke ville vare inn i all fremtid.

vi kan diskutere valgfrihet til vi blir blå i ansiktet, men faktum er at velferdstiltakene vi har i dag ganske raskt vil måtte omprioriteres hardt, mye grunnet enkommende eldrebølge.

når det er sagt så vil jeg idag heller bruke de enorme som blir brukt på kontantstøtte på de som virkelig trenger det, eventuelt på familietiltakfor utsatte grupper som eksempelvis de over 100 000 barna som lever under fattigdomsgrensen i norge i dag.

jeg og andre i min situasjon(arbeidsføre og middels til god inntekt) trenger overhodet ikke noen kontantstøtte, og dersom jeg har lyst å være lenge hjemme med barna mine så kan jeg fint senke levestandarden min for å ha råd til det.

i et budsjett må man ta fra noe for å gi til noe annet.

slik sett synes jeg i det større bildet at det er rimelig trist at vi som velgere stemmer frem et titak som er ekstremt kostndskrevende når de samme pengene kunne gått til barn som virkelig trenger det, ikke oss foreldre som har lyst å være hjemme med god levestandard.

Skrevet

Enig i at kontantstøtte er bare tull. Hvorfor skal du få betalt for å gå hjemme og passe dine egne barn? Det er så mye mer viktige ting som disse pengene kan brukes på. Det er et valg å få barn, og har man ikke råd så får man la være. Har man ikke åd til å gå hjemme, er det bare å komme seg ut og på jobb, og få ungen i barnehage, sånn som de fleste av oss faktisk gjør. Ja, vi andre får subsidiert barnehage, men så bidrar vi også betraktelig mer til fellesskapet ved at det skattes av to inntekter fremfor en.

Skrevet

Hvor ellers får man betalt for å ikke bruke et gode? (barnehagen)

Mener foreldre står fritt til å velge å være hjemme med egne barn, men da må de betale prisen for dette selv. De fleste kan senke kravene. Det betyr ingen eller færre kaffebesøk, innkjøpsstopp på kles og møbelfronten osv. Man trenger ikke ha alt med en gang. Mange unge familier i dag har en standard man før ikke kunne drømme om en gang.

Skrevet (endret)
Enig i at kontantstøtte er bare tull. Hvorfor skal du få betalt for å gå hjemme og passe dine egne barn? Det er så mye mer viktige ting som disse pengene kan brukes på. Det er et valg å få barn, og har man ikke råd så får man la være. Har man ikke åd til å gå hjemme, er det bare å komme seg ut og på jobb, og få ungen i barnehage, sånn som de fleste av oss faktisk gjør. Ja, vi andre får subsidiert barnehage, men så bidrar vi også betraktelig mer til fellesskapet ved at det skattes av to inntekter fremfor en.

Så kan man jo faktisk diskutere hva som er mest bidragsgivende for samfunnet - en trygg hjemmebase for små barn, eller to skattede inntekter.

Jeg har høyere utdannelse - jeg er likestilt - og likevel ønsker jeg å dele noen få år av livet mitt med mine barn, mens de er små. I mine øyne for små til bgh. Kontantstøtten gjør dette valget lett!

Jo, man får penger av staten for ikke å ta bilen, og snart stiller du bakerst i helsekøen om du røyker. Og det finnes allerede en debatt om å gjøre husarbeid mer tidssparende i vår hektiske hverdag - i mange land får du allerede skattelette på husnære tjenester som vaskehjelp osv.

Det er ikke kontantstøtten som bidrar til inntektsforskjellene mellom menn og kvinner, uutdannede og utdannede, dette er avklart langt tidligere! Tror dere ærligtalt at en som velger å være hjemme en kort periode i det lange løp aldri kommer seg tilbake i arbeidslivet? Er det kun lavutdannede og fattige som velger kontantstøtte? Isåfall trenger de vel hver eneste krone?

Endret av -Alvildebrud-
Skrevet
Hvor ellers får man betalt for å ikke bruke et gode? (barnehagen)

Mener foreldre står fritt til å velge å være hjemme med egne barn, men da må de betale prisen for dette selv. De fleste kan senke kravene. Det betyr ingen eller færre kaffebesøk, innkjøpsstopp på kles og møbelfronten osv. Man trenger ikke ha alt med en gang. Mange unge familier i dag har en standard man før ikke kunne drømme om en gang.

Så du tror at bhg faktisk koster 2500 kr? Hehe, da bør du skaffe deg bedre innsikt før du uttaler deg.

3300 kr (som er kontantstøttebeløpet) er ikke engang dekkende for en mnd matbudsjett og reisekostnader for to stk personer. Hva tror du den egentlige kostaden er for ditt barn i bgh? Det er ikke besparende å ha barn bhg, derimot er det billigere å ha de hjemme MED kontantstøtte.

Om jeg skulle hatt gutten i bgh hadde dette vært dyrere for oss alle sammen - kontantstøtte eller ei :-)

Skrevet

Velferdsstaten Norge har et vanvittig høyt ambisjonsnivå, og jeg tenker også at vi må prioritere - særlig med tanke på de store utfordringer man står ovenfor i andre sektorer, slik som f.eks. pleie- og omsorg. Vi har ikke råd til alt her i landet, og da må vi velge.

Og for meg personlig er det å bruke penger på å betale friske unge, i all hvoedsak kvnner, for å gå hjemme med egne barn, noe jeg ikke ønsker å prioritere. Å betale noen for å ikke bruke et velferdsgode er en helt merkelig greie, synes jeg.

Å skulle begynne på en diskusjon om hvem som bidrar mer eller mindre til samfunnet i forhold til å ta seg av egne barn, synes jeg blir en merkelig greie. Forelde som jobber og har barn i barnehage, bidrar da jammen også til samfunnet ved å oppdra sine barn de også. Og i tillegg bidrar de direkte til fellesskapet ved å betale skatt. Dessuten er en stor del av særlig den kvinnelige arbeidsstyrken i Norge ansatt i det offentlige og jobber i barnehager, skoler, pleie og omsorg og andre velferdstjenester.

Man har alle velferdsgoder selv om man velger å være hjemme/ikke i lønnet arbeid - og familien betaler også mindre skatt. At man i tillegg skal få betalt for ikke å benytte seg av en barnehageplass, synes jeg er feil bruk av offentlige midler.

Kontantstøtteordningen ser ut til både å forsterke gamle kjønnsrollemønstre og å øke forskjellene mellom velutdannede, etnisk norske kvinner og kvinner med annen etnisk bakgrunn. Dette påvirker igjen barnas forutsetninger for å klare seg i det norske samfunnet, og av de grunnene alene synes jeg man skal avvikle ordningen så snart som mulig.

Skrevet

Sånn i prinsippet skulle jeg ønske mange fler foreldre hadde mulighet til å velge å være hjemme lenger med barna sine, eller slippe å være borte fra dem fra 07-17, men jeg vet ikke hvordan det kunne blitt gjennomført. Jeg har flere venner med barn som ikke har hatt sjans til å være hjemme (hverken far eller mor) utover betalt permisjon, fordi kontantstøtten tross alt er ganske mye mindre enn en full lønn. De eneste kontantstøtten er et alternativ for, er svært lavtlønte (studenter/folk som er utenfor arbeidslivet fra før/deltidsarbeidende/et fåtall som har så lave boutgifter at de ikke trenger mer enn én inntekt, selv om det er to arbeidende i familien). Så kontantstøtten er jo ikke et reelt alternativ for mange, og det øker sosiale og økonomiske forskjeller mellom ulike, selvsagt ikke helt homogene, grupper! Selv om flere enn de som går hjemme uttrykker ønske om å kunne se barna mer.

Skrevet
"- Den er barne- og kvinnefiendtlig. Barn isoleres og kvinner blir stående utenfor arbeidslivet. Det er en trussel mot integreringen, sier Haugli. Beate Svenningsen, nestleder i Oslo Ap, vil bruke kontantstøttepengene på andre områder.

- Vi vil ha slutt på kontantstøtteordningen så fort det lar seg gjøre. Det dreier seg om store summer, som kan brukes på mange viktige felter som kommer barn til gode, sier Svenningsen. "

(Beate Svenningsen uttaler seg i Dagbladet for ca 10 mnd siden)

Isoleres et barn på 1-3 år om det ikke går i bhg?

Er det negativt for et lite barn å være hjemme med mammaen sin, de 2-3 første årene av sitt liv? (jeg er klar over at det alltid finnes unntak - men det gjelder alle områder i omsorgen for barn - ikke bare på hjemmebane)

Må jeg ha en ped-leder hjemme hos meg, for å forsikre meg om at barnet vårt har det bra?

Er ikke jeg og pappaen de største og beste ekspertene på vårt eget barn?

Ettersom ikke pappaen velger å være hjemme - kan heller ikke jeg velge det?

Bakoverlandet Norge. Det er ikke gammeldags, konservativt eller kvinnefientlig at vi har mulighet til å velge hvordan vi ønsker å legge opp dagene de første årene av vår sønns liv, uten å måtte gå økonomisk konkurs. Det er fantastisk!

Det er ikke likestilling om jeg blir tvunget til å velge som mannen min. Eller være som han. Jeg ER ingen mann. Det er ikke naivt å tro at jeg vil få en jobb etter noen få år utenfor arbeidsmarkedet. Det som derimot ER naivt er å tro at vi ikke klarer å velge det beste for oss som familie. Og at jeg som kvinne ikke klarer å ta gode nok valg på egenhånd, for meg selv.

Det er DET som er diskriminerende!

Min unge er verken isolert eller dårlig oppfulgt. Og ingen her vet om jeg er norsk eller utenlandsk. De aller aller fleste som mottar kontantstøtte gjør det beste ut av pengene. De aller aller fleste her i landet gjør det beste for sine barn.

Bruk heller tiden og medieoppmerksomheten til å fremme integrering på andre måter.

Hva er deres argumenter til å fjerne kontantstøtten?

Argumentet den gang den ko var at da kunne fam. velge...Velge va da? jeg kjenner ingen som kan velge bort lønn mot kontantstøtten.

Det er ikke flere som ble hjemme etter kontanstøtten kom. Jeg tror at de som velger å være hjemme med barna har økonomi til det,og ville vert hjemme uavhengi av kontantstøtte. Så er det de som sliter med å komme inn på arb.markedet.

Man vet at barn med utenlandsk opprinnelse ikke ble søkt inn i bhg etter støtten kom. Dette er ofte fam. som har dårlig råd. Og det er disse barna som trenger bhg.plass. Man vet jo at disse barna sliter da de beg.på skolen.

Du klarer nok å passe ditt barn selv,men det er vel ikke noe argument i denne diskusjonen.

Kontantstøtten er et tilbakeskritt. Skal man være hjemme like lenge for hvert barn som du ønsker,så er du den tapende part. Du taper pensjonspoeng,arb.inntekt osv. Forige generasjon er et eksempel på det. Mulig du ikke tenker så langt frem i tid,men tiden flyr fortere enn du aner.

Dere må gjerne være hjemme med barna,men krev ikke betaling for det.

Du stiller spørsmål om barnet er ensomt pga det er hjemme. Sikkert ikke, men du kan faktisk ikke erstatte det et barn får i en barnehage.

Det er også bevist forskjeller på barn som har gått i bhg og de som ikke har det.

Av alle de som tar imot støtten,så sier dert seg selv at ditt barn ikke får den komtakten med jevnaldere so den bør. Sosialisering og trening. Når man ser rundt om på boområder,så er det dødt på dagtid. Folk jobber,og barna er i bhg og skole

Gjest Gjest_gjesteline_*
Skrevet
Så du tror at bhg faktisk koster 2500 kr? Hehe, da bør du skaffe deg bedre innsikt før du uttaler deg.

3300 kr (som er kontantstøttebeløpet) er ikke engang dekkende for en mnd matbudsjett og reisekostnader for to stk personer. Hva tror du den egentlige kostaden er for ditt barn i bgh? Det er ikke besparende å ha barn bhg, derimot er det billigere å ha de hjemme MED kontantstøtte.

Om jeg skulle hatt gutten i bgh hadde dette vært dyrere for oss alle sammen - kontantstøtte eller ei :-)

Men hvis barnet er i barnehage, så bidrar begge foreldrene i form av skatt. Så samfunnet får faktisk mer tilbake.

Skrevet

Nå som det er tilnærmet full barnehagedekning i hele Norge så er det ingen grunn til at man skal fortsette å betale ut kontantstøtte. Det var jo ikke meningen at det skulle være et permanent støttetiltak.

Skrevet
Velferdsstaten Norge har et vanvittig høyt ambisjonsnivå, og jeg tenker også at vi må prioritere - særlig med tanke på de store utfordringer man står ovenfor i andre sektorer, slik som f.eks. pleie- og omsorg. Vi har ikke råd til alt her i landet, og da må vi velge.

Og for meg personlig er det å bruke penger på å betale friske unge, i all hvoedsak kvnner, for å gå hjemme med egne barn, noe jeg ikke ønsker å prioritere. Å betale noen for å ikke bruke et velferdsgode er en helt merkelig greie, synes jeg.

Å skulle begynne på en diskusjon om hvem som bidrar mer eller mindre til samfunnet i forhold til å ta seg av egne barn, synes jeg blir en merkelig greie. Forelde som jobber og har barn i barnehage, bidrar da jammen også til samfunnet ved å oppdra sine barn de også. Og i tillegg bidrar de direkte til fellesskapet ved å betale skatt. Dessuten er en stor del av særlig den kvinnelige arbeidsstyrken i Norge ansatt i det offentlige og jobber i barnehager, skoler, pleie og omsorg og andre velferdstjenester.

Man har alle velferdsgoder selv om man velger å være hjemme/ikke i lønnet arbeid - og familien betaler også mindre skatt. At man i tillegg skal få betalt for ikke å benytte seg av en barnehageplass, synes jeg er feil bruk av offentlige midler.

Kontantstøtteordningen ser ut til både å forsterke gamle kjønnsrollemønstre og å øke forskjellene mellom velutdannede, etnisk norske kvinner og kvinner med annen etnisk bakgrunn. Dette påvirker igjen barnas forutsetninger for å klare seg i det norske samfunnet, og av de grunnene alene synes jeg man skal avvikle ordningen så snart som mulig.

Problemet ligger jo ikke i kontantstøtteordningen, men i integreringspolitikken. Jeg kan ikke se hvorfor kontantstøtten skal være en del av den? Og det er, som jeg tidligere har påpekt, billigere for samfunnet med kontantstøtte, enn å disponere flere bhg.plasser. Du betaler dermed ikke noe ekstra i skattepenger for meg som mottar støtten.

Dessuten så synes jeg det virker på mange av de som ønsker å fjerne støtten, at de faktisk tror at de som mottar den vil være hjemme med barn- resten av livet? At dette hjemmeværende koselivet vil bli en permanent tilstand? Hehe ;) Gamle kjønnsrollemønstre? Mannen jobber, mens kvinnen er hjemme med barn. Det er ikke der foten trykker når det gjelder gamle kjønnsroller for min del iallefall. Likestilling handler som sagt om mer enn arbeidsform - ikke minst om annerkjennelse.

Vi gjør vel alle det som er best for våre barn. Jeg tror barnet vårt har det best hjemme de første to årene. Kontantstøtten gjør det mulig for oss. Men, for de aller fleste ville den kanskje ikke ha hjulpet noe særlig til? Ettersom de lavutdannede ikke oppnår særlig økonomisk effekt av 3300,- i mnd og likevel må jobbe? Hvem er det egentlig som blir trykt ned i søla og ikke blir likestilt eller integrert? Jeg synes det er på tide å godta menneskers ulike oppfatninger av hva som fungerer for dem. For ikke alle blir lurt.

Og for ordens skyld - kontantstøtten koster staten mye mindre penger enn utbygging av bhg.plasser. Og for ordens skyld #2 - innvandring- og integrerinspolitikken bør starte et helt annet sted enn ved kontantstøtten. Ta tak i problemene der de eksisterer uten å fjerne en løsning som fungerer for mange!

Skrevet
Problemet ligger jo ikke i kontantstøtteordningen, men i integreringspolitikken. Jeg kan ikke se hvorfor kontantstøtten skal være en del av den? Og det er, som jeg tidligere har påpekt, billigere for samfunnet med kontantstøtte, enn å disponere flere bhg.plasser. Du betaler dermed ikke noe ekstra i skattepenger for meg som mottar støtten.

Og for å få en god integreingspolitikk må man kanskje fjerne kontantstøtten? Med kontantstøtten gir man et valg til lavtlønte som ikke snakker norsk om å ikke komme seg ut i arbeidslivet. Og barna deres lærer seg ikke norsk før de begynner på grunnskolen. At "rike" nordmenn klager over å miste 3k i mnd for å å hjemme med sine barn er for meg uforståelig.

Skrevet
Men hvis barnet er i barnehage, så bidrar begge foreldrene i form av skatt. Så samfunnet får faktisk mer tilbake.

Jeg jobbet i mange år før vårt barn kom til verden, og jeg skal jobbe maaange år til etter at han blir større. Det er snakk om maks to år av hele min arbeidsføre livstid, der noen annen tar min plass på arbeidsmarkedet. Tror du vi - Norge - går under av det - er det ditt argument for at jeg ikke skal være hjemme med barnet mitt og motta støtten?

Skrevet
Jeg jobbet i mange år før vårt barn kom til verden, og jeg skal jobbe maaange år til etter at han blir større. Det er snakk om maks to år av hele min arbeidsføre livstid, der noen annen tar min plass på arbeidsmarkedet. Tror du vi - Norge - går under av det - er det ditt argument for at jeg ikke skal være hjemme med barnet mitt og motta støtten?

Selvsagt går ikke AS Norge under fordi du tar ut kontantstøtte. Men det er nå ikke det vi diskuterer, da. Kontantstøtteorningen koster faktisk litt mer enn de kr. 79.220,- du får utbetalt i kontantstøtte i løpet av to år. Det er nemlig et par andre i tillegg til deg som har kontantstøtte.

Skrevet
Og for å få en god integreingspolitikk må man kanskje fjerne kontantstøtten? Med kontantstøtten gir man et valg til lavtlønte som ikke snakker norsk om å ikke komme seg ut i arbeidslivet. Og barna deres lærer seg ikke norsk før de begynner på grunnskolen. At "rike" nordmenn klager over å miste 3k i mnd for å å hjemme med sine barn er for meg uforståelig.

Det finnes andre måter å lære barn norsk på enn å sende dem i bhg! Foreldrene kan sannsynligvis heller ikke godt nok norsk og vil nok ha sine problemer med å jobbe ute uansett arbeid - så et tiltak til å få småbarn og deres foreldre i norskundervisning må til, uansett!

Dessuten, veldig mange innvandringsfamilier med små barn som jeg kjenner har et godt norsk språk. De går i åpne bhg og deltar på andre aktiviteter. Men, de har en annen måte å se på barneomsorg enn hva vi er vant til, og velger derfor å være hjemme.

Nå har vi dessuten ansettelsesstopp i veldig mange bedrifter, og mange sliter med å få seg jobb, dessuten er arbeidsledigheten lav. Må vi på død og pine sende alle barn i bhg, og alle voksne i jobb? Må vi alle jobbe 100% hele livet? Er det det eneste aksepterte?

Skrevet
Selvsagt går ikke AS Norge under fordi du tar ut kontantstøtte. Men det er nå ikke det vi diskuterer, da. Kontantstøtteorningen koster faktisk litt mer enn de kr. 79.220,- du får utbetalt i kontantstøtte i løpet av to år. Det er nemlig et par andre i tillegg til deg som har kontantstøtte.

KJære deg, vet du hvor mye det koster for meg at alle andre har barna sine i bhg? Herrejesus, jeg føler at det blir helt utenom diskusjonen dette.

FYI så er det heller ikke bhg.dekning der hvor vi bor

Gjest Gjest_gjesteline_*
Skrevet

Så lenge du selv mener at det er et brukbart argument at barnehage koster penger og man kan da like godt fortsette med kontantstøtte, så får vi andre ha lov til å argumentere med at de som benytter seg av barnehage betaler som regel mer tilbake til samfunnet enn de som sitter hjemme og tar i mot.. ;)

Skrevet

Da mannen min var hjemme i ett år med kontantstøtte var det ikke måte på hvor fantastisk dette var. Vi var moderne, likestilte og jeg hadde en engasjert og flott ektemann og far. Ikke et jævla ord ble ytret om å sette seg tilbake karrieremessig, miste pensjonspoeng, hindre barnas sosialiserin eller ikke bidra til samfunnet. Nå skal jeg nå skal være hjemme i 6 mndr med kontantstøtten noen få år senere (PGA MANGLENDE BARNEHAGEPLASS!!) er det akkurat dette vi får tredd nedover ørene. Merkelig hvor ulikt den kontaktstøtten virker du...

(Og jeg er ganske sikker på at hadde flere menn tatt ut kontantstøtte hadde den bestått...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...