prinzess Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Hei. Har nå lest i dette forum en stund. Jeg er utdannet kokk men har ikke arbeidet med dette på 10 år, føler at den ernæringslæren jeg hadde en gang i skolen er litt utdatert og jeg tenkte lese meg opp igjen. Jeg er opptatt av trening og kosthold og føler at jeg har litt over gjennomsnittet koll på mat og kosthold men etter at jeg har lest noen av inleggene her kjenner jeg at kansje ikke vet så mye som jeg trodde. Jeg må vel sikkert lese litt om biokemi og grundleggende ernæringslære men er det noen bok dere vil anbefalle som en god start. Eller så synes jeg at det er en fin side dette her, myange kunnskapsrike mennesker som deler med sin kompetanse.
bergans Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Så utrolig flott at du vil lære mer Og du har en fagbakgrunn som jeg virkelig misunner deg. Sukk..... Det spørs litt om hva du synes er ok å lese, og hvor du vil begynne. De beste og mest tilgjengelige bøkene er på engelsk. Det finnes dessverre ikke mange gode verk på norsk, i tilfelle så er de ofte oversatt og koster flesk. En veldig grei og grunnleggende bok er "Nutrition and Metabolism" (The Nutrition Society Textbook) by Michael J. Gibney, Ian A. MacDonald, and Helen M. Roche (Paperback - 2 Oct 2003) eller "Introduction to Nutrition and Metabolism" by David A. Bender (Paperback - 11 July 2007). Det finnes også flere sånne småbøker som gir deg en lettere sveip over det meste, og som gir deg et helt kurant innblikk (såkalte crash course books eller nutrition for dummies). Har selv brukt de for å få et siste overblikk og lage huskelister over temaer før eksamen. Jeg har brukt amazon og lignende nettsteder når jeg har kjøpt bøker, men bare vær klar over at de selger mye søppelpoplitteratur innen ernæring der også, så styr unna de bøkene, for de har lite med faget å gjøre. Sikkert flere andre her som kan gi bedre forslag til både engelske og norske verk som er minst like gode. Lykke til