prinzess Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Hei. Har nå lest i dette forum en stund. Jeg er utdannet kokk men har ikke arbeidet med dette på 10 år, føler at den ernæringslæren jeg hadde en gang i skolen er litt utdatert og jeg tenkte lese meg opp igjen. Jeg er opptatt av trening og kosthold og føler at jeg har litt over gjennomsnittet koll på mat og kosthold men etter at jeg har lest noen av inleggene her kjenner jeg at kansje ikke vet så mye som jeg trodde. Jeg må vel sikkert lese litt om biokemi og grundleggende ernæringslære men er det noen bok dere vil anbefalle som en god start. Eller så synes jeg at det er en fin side dette her, myange kunnskapsrike mennesker som deler med sin kompetanse.
bergans Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Så utrolig flott at du vil lære mer Og du har en fagbakgrunn som jeg virkelig misunner deg. Sukk..... Det spørs litt om hva du synes er ok å lese, og hvor du vil begynne. De beste og mest tilgjengelige bøkene er på engelsk. Det finnes dessverre ikke mange gode verk på norsk, i tilfelle så er de ofte oversatt og koster flesk. En veldig grei og grunnleggende bok er "Nutrition and Metabolism" (The Nutrition Society Textbook) by Michael J. Gibney, Ian A. MacDonald, and Helen M. Roche (Paperback - 2 Oct 2003) eller "Introduction to Nutrition and Metabolism" by David A. Bender (Paperback - 11 July 2007). Det finnes også flere sånne småbøker som gir deg en lettere sveip over det meste, og som gir deg et helt kurant innblikk (såkalte crash course books eller nutrition for dummies). Har selv brukt de for å få et siste overblikk og lage huskelister over temaer før eksamen. Jeg har brukt amazon og lignende nettsteder når jeg har kjøpt bøker, men bare vær klar over at de selger mye søppelpoplitteratur innen ernæring der også, så styr unna de bøkene, for de har lite med faget å gjøre. Sikkert flere andre her som kan gi bedre forslag til både engelske og norske verk som er minst like gode. Lykke til
prinzess Skrevet 27. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2010 Bakgrunnen min gjør meg til den ultimate hjemmefruen, noe Prinsen nyter godt av Smak og mat er noe som betyr mye for meg og da ha bedre kunnskap til hva denne maten egentligen gjør med kroppen min er noe jeg er svært intressert av. "Nutrition and Metabolism" har jeg vel egentlig hørt om så det blir kansje den første boken jeg bestiller. Håpet vel egentligen på at du skulle svare, har lest mange av dine innlegg og er imponert over kunnskapene dine. Så tuuusen takk Kom gjerne med flere tips hvis du kommer på noe...
bergans Skrevet 27. februar 2010 #4 Skrevet 27. februar 2010 Oi, tusen takk, veldig koselig å høre Føler at uansett hvor mye jeg leser og lærer, så er det uendelig mer å ta av, og så mange kameler å svelge. Men, det er bare å stå på! Kom på et par andre bøker som kan være verdt å ta en kikk på; A Dictionary of Food and Nutrition (Oxford Paperback Reference) by David A. Bender (Paperback - 29 Jan 2009) Nutrition and Metabolism (Nutrition and Health): Underlying Mechanisms and Clinical Consequences by Christos S. Mantzoros (Hardcover - 12 May 2009) Den siste har jeg tenkt å bestille selv. Den er helt ny, så jeg vet ikke helt hvordan den rangeres sammenlignet med de som har vært på markedet et par år. Det finnes også utallige verk for de mer spesialiserte temaene, som idrettsernæring, samfunnsmedisin, klinisk ernæring og ift til livsperioder/aldersgrupper. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde et mye mer praktisk og intuitivt grep på matlaging. Å kunne teknikker, hvordan preparere kjøttstykker og steke dem til perfeksjon, variere tilbehør og smake meg til de rette kombinasjonene, er i bakhodet hele tiden. Vi kan ikke abonnere på UKTVFood eller BBC Food, for da hadde ikke jeg fått gjort en tøddel! Blir helt fascinert av kokkeprogrammer, og kan kikke i matblader i timesvis for inspirasjon (for ikke å glemme de fine bildene, namnam!).
Cognizance Skrevet 28. februar 2010 #5 Skrevet 28. februar 2010 Lyle McDonald er veldig anerkjent. Vinkla mot slanking og muskelbygging litt mer enn generelt om kosthold. http://www.bodyrecomposition.com/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå