Gå til innhold

Hvilke vitamintilskudd tar du hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv tar jeg Sink tabletter og e-vitamin.

Kanskje ett veldig dumt spm. Men viss jeg tar. A,B,C,D,E, SINK TABLETTER, OMEGA 3, og alle andre vitaminer som finner *ler*

Kan d være skadelig og bli for mye for kroppen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar ikke noe selv, men vet jeg egentlig burde ta sinktabletter. Vet jeg ofte får i meg for lite, og legen har også ment at jeg burde ta dette. Ellers spiser jeg masse frukt og grønt og fisk, og legger av og til inn det jeg spiser på diett.no, så jeg vet jeg får i meg det nødvendige.

Jeg kan ikke mye om dette, men det jeg vet om f.eks. c-vitamin er at det rett og slett ikke er noe vits i å ta for mye. Kroppen klarer ikke å ta opp alt, og da blir resten skilt ut. Tran og tranbaserte tilskudd kan det også være dumt å ta for mye av fordi det er endel tungmetaller i det. Hvordan det er med andre ting vet jeg ikke. Det er mulig det kan være skadelig med enkelte ting, eller rett og slett poengløst. Om du har planer om å gjøre noe slikt ville jeg undersøkt med en lege først, også fordi eventuelle sykdommer du har kan ha noe å si.

Og - det er som regel bedre å få i seg det man trenger gjennom vanlig, sunn kost, så langt det er mulig.

Skrevet (endret)

Jeg fant litt mer informasjon om dette her.

Og jeg fant dette avsnittet her

Ikke overdriv bruken av kosttilskudd

Det kan være helsefarlig og prestasjonshemmende å overdrive bruken av kosttilskudd. Overskudd av enkelte næringsstoffer lagres i kroppen, slik at store doser kan medføre forgiftninger. Store doser av ett eller flere næringsstoffer kan også hemme opptaket av andre næringsstoffer, slik at det oppstår mangler. Det er derfor viktig å følge anbefalingene for doseringen av kosttilskudd, og ikke tro at større doser gir bedre effekt.

Endret av Pingting
Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Biovit. :gjeiper:

Klarer ikkje svelge store piller, må ha noe som smaker OK for å få det ned. Biovit tok eg hver dag som barn, så det veit eg at eg liker. Tar ein liten slurk hver dag. Tran smaker, etter det eg husker, fælt.

Skrevet
Biovit. :gjeiper:

Klarer ikkje svelge store piller, må ha noe som smaker OK for å få det ned. Biovit tok eg hver dag som barn, så det veit eg at eg liker. Tar ein liten slurk hver dag. Tran smaker, etter det eg husker, fælt.

Smaken av tran blir svekket over tiden, blir litt immun. Men første uka er blææææh.. Skylle ned med noe som har sitrussmak :P

Skrevet

Jeg tar ingen. Har i lange perioder tatt tran og multivitaminer, men jeg merker ikke forskjell enten jeg tar eller lar være, så da spiser jeg heller variert og sparer utgiftene fra rådyre vitamintilskudd.

Skrevet (endret)

Collett Kostpluss+ (vitaminer, mineraler og antioksidanter) og Triomega (Omega-3). Merker spesielt forskjell på håret etter at jeg begynte med kosttilskudd (har brukt andre merker tidligere, men tilsvarende innhold). Frisøren min klagde på håret, men etter at jeg begynte med disse (+ ble mer bevisst på hva jeg stappet i munnen) så har håret mitt blitt mye sunnere!

Endret av Jade
Skrevet

b-vitaminer, sink, krom og magnesium. Men er på ketogen diett jeg da ;) Magnesium er foresten super mot muskelkramper :)

Gjest Gjest_mymlen_*
Skrevet

Multivitamin, en b-vitamiblanding med noe andre greier i (husker ikke hva), og ølgjær (smaker helt grusomt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...