Gå til innhold

Til dere som har hatt bryllupt:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på noen ting jeg, håper dere som er gift kan svare meg på litt av dette:) takk for hjelpen. Har kun vært i et bryllup selv, så mye er ukjent!

1. Det er vel vanlig å bestille en bil som kjører oss fra kirke til fotograf, og fra fotograf til selskapet.. Hvor kan man bestille slike "bryllupsbiler"? Hvem står for pynting av bilen?

2. Er det vanlig at brudgommen har smoking eller helt vanlig svart dress? Det er vel valgfritt kanskje?! Smoking bør vel leies..

3. Hvor får man trykket opp sanghefte og sanghefte i kirken?

4. Må man selv bestille prest og organist, eller blir dette automatisk ordnet av kirkekontoret?

5. Hva med overnatting bryllupsnatten? Er suite på hotel vanlig? Hva koster det og hvor tidlig må man bestille?

6. Tenker litt på "underholdning" i selskapet. er det toastmasteren som lager til dette? eller er vi som gifter oss selv ansvarlig for dette? Noen gjester har kanskje også noe..

7. Fotografen kostet 6.400,- for prøvebilder + evt tillegg for utefotografering eller sort/hvitt. Er dette normal pris?

8. Er det sant at brudeparet går før alle gjestene når selskapet er slutt?

Tusen hjertelig takk hvis noen tar seg tid:) stor klem!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

1. Broren min fikk lånt en lekker bil som han kjørt oss rundt i. Dere kjenner ikke noen som kjenner noen som har en fin bil da? Så blir ikke kostnadene så store. Vi pyntet ikke bilen med noe spesielt, bare påse at den er ren.

2. Det går fint an å leie de fleste antrekk til brudgommen. La ham velge hva han vil ha på seg selv!! Det er jo viktig at han får føle seg vel også, og ikke bli presset til å ha på noe han selv ikke liker. Der er jo brudgommens dag også! :wink: Skal dere kjøpe noe så er jo en svart dress det som er mest anvendelig for ettertiden.

3. Sanghefte i kirken er strengt tatt ikke nødvendig dersom dere finner salmene i salmebøkene. Eller så har de fleste tilgang til en kopimaskin for å mangfoldiggjøre sangene. Pent papir har de på bohandelen. I tillegg kan jo slikt løevers til trykkerier for å få det litt mer proft.

4. Kirkekontoret ordner meg prest og organist dersom dere ikke har spesielle ønsker.

5. Prisen på suiter er veldig forskjellig. Lokalene der vi hadde festen spanderte suiten på oss, men jeg tror den kostet ca. 2500,-. Ta deg en ringerunde til ulike alternativer og spør hva de har å tilby (frokost på rommet, champagne og frukt når dere kommer, senere utsjekking dagen etter osv.). Ta også en titt på rommene. Kanskje det er nok med et vanlig dobbeltrom?!? Når det må bestilles er nok avhengig av om dere gifter dere på et populært tidspunkt og om det dere ønsker også er veldig populært.

6. Vi hadde ikke noe spesiell underholdning annet enn musikk for kvelden går så fort likevel og man vil jo gjerne snakke med felst mulig også. Dersom dere ikke har ønsker om noe speielt ville jeg latt det være opp til toastmaster og gjestene og eventuelt overraske dere.

7. Prisen på bildene hørtes val ganske vanlig ut (kanskje litt dyr), men det er jo avhengig av hvor mange bilder det er og om de kommer i et pent album. Kan også være greit å sjekke prisen på takkekort og eventuelle forstørrelser.

8. Brudeparet skal egentlig forlate festen først, men det er mange som blir igjen til siste slutt nå. Det er jo tross alt ikke så ofte man har samlet slekt og venner på dette viset!

Lykke til på den store dagen!

Hilsen Lille meg

Skrevet
1. Det er vel vanlig å bestille en bil som kjører oss fra kirke til fotograf, og fra fotograf til selskapet.. Hvor kan man bestille slike "bryllupsbiler"? Hvem står for pynting av bilen?

Da vi giftet oss brukte vi min fars AudiA6 stasjonsvogn (sort av farge) som brudebil. I tillegg brukte forlovere og brudepiker vår egen Opel Astra stasjonsvogn som framkomstmiddel. Vi pyntet begge bilene med bjørkeløv og to flagg i grillen, og begge var nypolerte på den store dagen.

2. Er det vanlig at brudgommen har smoking eller helt vanlig svart dress? Det er vel valgfritt kanskje?! Smoking bør vel leies..

Du kan leie de fleste antrekk, men velger han dress bør dere nok kjøpe. Brudgommen står fritt til å gifte seg i det han vil. Min brukte festdrakt han, og det var skikkelig stilig.... :wink:

Ta kontakt med et lokalt trykkeri, eller gjør jobben selv. Vi valgte å gjøre det selv, og fikk til kjempeflotte eksemplarer ved bruk av PC og kopimaskin.

4. Må man selv bestille prest og organist, eller blir dette automatisk ordnet av kirkekontoret?

Vi bestilte presten selv vi, fordi vi ville ha en spesiell prest. Ellers hadde vi fått den som "følger med" kirken. Organisten ble den som har denne kirken som ansvarsområde.

5. Hva med overnatting bryllupsnatten? Er suite på hotel vanlig? Hva koster det og hvor tidlig må man bestille?

2500 høres veldig normalt ut, men det er smartest å ta en ringerunde. Når du skal bestille kommer veldig an på om det er høysesong for bryllup eller ikke.

6. Tenker litt på "underholdning" i selskapet. er det toastmasteren som lager til dette? eller er vi som gifter oss selv ansvarlig for dette? Noen gjester har kanskje også noe..

Vi overlot alt dette til toastmasteren vår, og annen underholdning enn musikken kom i form av sanger skrevet av gjester, svigermor framførte en rap om sønnen sin, toastmaster leste opp falske telegrammer (fra f.eks vinmonopolet, IKEA, en shell-stasjon etc) med litt humoristisk vri. Hun hadde også putta inn en liten lek beregna på forlovere og fedrene våre utpå kvelden når folk ikke var edru lenger.....he he.

7. Fotografen kostet 6.400,- for prøvebilder + evt tillegg for utefotografering eller sort/hvitt. Er dette normal pris?

Faktisk billigere enn den prisen vi fikk. Lå helt oppunder 9000 kroner den. Vi valgte å bruke et familiemedlem som er kjempedyktig hobbyfotograf og har tatt sånne bilder før. Ble veldig fornøyde, og det kosta oss bare fremkallinga av filmen.

Det er vel sånn det liksom skal være, men vi dro fra festen helt til slutt vi. Faktisk satt vi en stund etterpå og snakket om denne flotte dagen.

Lykke til videre med planlegginga - dere har virkelig noe å glede dere til :D

Gjest Hatshepsut
Skrevet

Vi brukte bilen til svogeren min som brudebil, den var stilig pynta med blomster foran i grillen og en proff plakat i bakvinduet hvor navnene våre og NYGIFT sto. Ellers hvis du har noen venner/bekjente/bekjentes bekjente som har en litt stilig gammel bil, så kan de sikkert spørres om de vil stille opp. Jeg har også sett at noen leier limousine, der finnes det sikkert mye hvis du søker på Gule Sider eller noe sånt. Men jeg tror dette er temmelig dyrt. Noen slektninger av oss leide hestekjerre, men det var ingen suksess for hestekjøreren hadde glemt avtalen...

Brudgomantrekk kan være mørk dress, smoking, kjole og hvitt, sjakett eller festdrakt. Eller hva det nå er han vil gå i! Men hvis han bruker mye farger i antrekket, sørg for at dere ikke "kræsjer" helt i fargebruk.

Brudesuite aner jeg ikke hva koster, for det fikk vi spandert av rause svigerforeldre. Men fotografen vår (Nordstrandsfotografene) koster utrolige 12000 kroner, og grunnen til at vi valgte å bruke mye penger på det var at vi ville ha best mulig bilder på den spesielle dagen, og vi syntes den fotografen hadde noen helt utrolige bilder. Han var forresten veldig proff, taklet alle slags vanskeligheter utendørs og var nøye med alle detaljer. Har ikke sett bildene ennå, men skal skrive på disse sidene når vi har fått prøvebildene.

Forøvrig synes jeg det er synd at brudeparet liksom skal gå tidlig, det er jo deres dag, og den går så fort uansett. Vi ble ganske lenge og prata med folk, og syntes det var hyggelig. Men vi tok hintet da gjestene begynte å bli trøtte og takke for seg...

Skrevet

1. Vi lånte min onkels splitter nye sorte mercedes e-klasse (eller hva de nå heter), og min fetter (som er drosjesjåfør) var sjåfør, og kjørte oss kirke-fotograf og fotograf-festlokale. Men pappa kjørte selv og hentet meg hos frisøren og kjørte oss til kirka.

2. Min kjære hadde svart dress, fordi han syntes det var finest. Det er i grunnen deres egen smak og behag som bestemmer - dress, smoking, sjakett, kjole og hvitt...

3. Vi fikk vårt trykket på et trykkeri (der pappa har mye kontakter i.f.m. jobben, så vi fikk litt æsærbehandling'...)

4. Prest blir garantert ordnet. Organist også ble ordnet for oss - tror det blir det de aller aller fleste steder. Har du noen i familie/venneflokk e.l. du gjerne vil bruke, er det imidlertid mulig. Da avtaler du bare med dem, og gir beskjed til kirkekontoret.

5. Vi hadde festen på hotell, og suite til brudeparet var inkl. i prisen. Hvis ikke hadde vi nok valgt et vanlig dobbeltrom - halve prisen, og stort sett like bra...!

6. Vi hadde en veldig 'livlig' og artig toastmaster, så hun tok seg av underh. - hun ringte også rundt til en del av våre venner for å 'sanke' innslag fra dem også - veldig gøy! (Men vi snakket en hel del med henne på forhånd, og snakket om hva vi ville ha og ikke. Ville f.eks. ikke at noen skulle 'drites ut' på noen måte og sånt...)

7. Vi betalte 5500 for 24 fargebilder og 8 sort/hvitt - hos en meget flink fotograf! (Og dette inkluderte album)

8. Vi gikk etter alle gjestene - og stod i døren og sa takk for i dag til dem når de gikk... Tror dette varierer - gjør det dere føler for! :D

Lykke til med forberedelsene - en fantastisk dag dere har i vente! :wink:

Skrevet
Lurer på noen ting jeg, håper dere som er gift kan svare meg på litt av dette:) takk for hjelpen. Har kun vært i et bryllup selv, så mye er ukjent!

Vi leide en flott limousine fra Lincoln i Oslo. Kr. 3500, hadde den i 4 timer. De kunne pynte, men vi synes bilen var flott nok i seg selv.

Dere kan jo oxo låne en lekker bil av noen. Eller hest og vogn? :)

Valgfritt! Kommer vel litt an på din kjole og kleskoden for øvrig. Jeg hadde stor prinsessekjole, og mannen hadde kjole og hvitt.Leide for 1500,-. Han ville ha det den ene gangen han hadde muligheten. Dere velger selv.

Sanghefte og andre trykksaker lagde jeg selv (se på Inspirasjon på KG). I kirken hadde vi ingenting.

Som regel komer vel dette med kirken...... Vi hadde eget ønske om prest og organist, og ordnet dette privat.

Valgfritt! Men det er jo kos å ikke dra hjem til det vante....:) På jobben min har vi flotte, intime , koselige rom av vanlig størrelse til 1690,- inkl rose, musserende og fruktfat, eller suite til 2390,-. Men suiter kan du få i alle prisklasser. Opptil 7000,- og mer om du vil!

Vi hadde ingen spes underholdning. Det kom så mange overraskelser under tilsvarende overraskende taler og sanger, og kvelden går fort nok!

Synes det var ganske dyrt.....Vi brukte et kjempebra fotostudio. Tok bilder på to steder, med og uten farger. Betalte 5500,- for 20 bilder i et stilig album som står på staffeli. Med samtaler før og etter, og visning i storformat på lerret. Fikk dessuten alle preøvebildene i sv./hv.

Men prisene varierer veldig. Se på bilder fotografen har tatt før, så du får et inntrykk.

Dette er vel tradisjon, men ikke noe must. Vi dro sammen med gjestene, rett på nachtspiel. Gjør som dere føler for!

Tusen hjertelig takk hvis noen tar seg tid:) stor klem!

Skrevet

Spsm nr.5 - SUITE: Vi ordnet oss en deal med hotellet vi skulle bo på om at hvis vi fikk "solgt" unna 10 rom eller mer til gjestene våre, skulle vi få minisuite til prisen for dobbeltrom, dvs. 650,-

Det klarte vi, så det ble en grei utgift.

Vær klar over at hotellene har en del å gå på når det gjelder pruting på pris, den prisen de oppgir først MÅ du ikke slå deg til ro med. Hør rundt og PRUT!!

6. - Underholdning: Vi hadde et band som min forlover hadde da hun giftet seg, og som var kjempeflinke! Det kom på 6000,- og skapte masse liv på dansegulvet, verd hver krone!

7. BILDER - vi hadde to av vennene våre som fotografer, og de tok MANGE bra bilder, og prisen ble betydelig lavere enn v/bruk av fotograf. Likevel skjønner jeg godt de som velger fotograf... :blunke:

Mye kan gjøres billig - men bra - og nettopp sånn sett er forumet her genialt til tipsing etc!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...