Gå til innhold

Nakenscannere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere gått gjennom disse mye omtalte "nakenscannerne" i utlandet? Hvordan er det på de stedene som har innført dem, kan man velge manuell sjekk isteden? Og hvordan gjør de denne scanningen i forhold til kjønn, er det en scanner for kvinner og en for menn? Eller kan det faktisk være menn som sitter og studerer bildene av kvinner og omvendt? Når man sjekkes manuelt vet man i det minste hvem som glor og tafser på en :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har ikke gått gjennom en av disse scannerene enda men jeg har lest litt om det. Det virker som om den som ser på bildene ikke sitter i samme rom som de som scannes slik at han ikke kan se personen "in real life". Dersom noe observeres blir vel dette rapportert til de som jobber i selve sikkerhetssjekken. Jeg er ikke sikker på om det er kvinner som kun ser på scanning av kvinner.

Skrevet

Man ser jo faktisk ikke akkurat ut som man gjør på et nakenbilde på slike scannere da. Det ser mer ut som et dårlig røntgenbilde, så jeg skjønner ikke helt problemet?

Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet, men nå er jeg så også en av dem som går naken i sauna og dusjer etter idrett - naken!

Jeg har ikke perfekt kropp, men jeg skammer meg overhodet ikke over den og er ikke redd for at andre skal se den, og da slett ikke et ukent menneske som sitter og ser tusenvis likedanne hver dag.

Skrevet
Man ser jo faktisk ikke akkurat ut som man gjør på et nakenbilde på slike scannere da. Det ser mer ut som et dårlig røntgenbilde, så jeg skjønner ikke helt problemet?

Man ser konturene av ting meget tydelig på sånne bilder. Nylig ble jeg tatt ut til manuell sjekk på Gardermoen av en mann, da spurte han om jeg foretrekk å bli sjekket av en kvinne. Dette til tross for at sjekken kun gikk ut på at han gikk veldig raskt over kroppen med hendene, utenpå klærne. Det virker litt merkelig at man ikke skal få vite hvem som sitter og gransker bildene av en.

Skrevet

Jeg må si at de scannerne der plager meg ekstremt lite. Personen som ser på sen sitter i et annet rom, og vil antagelig bli møkk lei av nakne kropper i løpet av den første timen uansett. Ikke ser de kroppene noe særlige ut på skjermen uansett. Og - hvis det kan gjøre at jeg oftere slipper de forbanna vaktene som skal drive å kroppsvisitere, så synes jeg det er en helt grei ting.

Skrevet
Jeg må si at de scannerne der plager meg ekstremt lite. Personen som ser på sen sitter i et annet rom, og vil antagelig bli møkk lei av nakne kropper i løpet av den første timen uansett. Ikke ser de kroppene noe særlige ut på skjermen uansett. Og - hvis det kan gjøre at jeg oftere slipper de forbanna vaktene som skal drive å kroppsvisitere, så synes jeg det er en helt grei ting.

Men de som ikke synes det er greit, skal ikke de få reise? Jeg synes det burde vært en selvfølge at bildene sjekkes av en av samme kjønn.

Gjest Emmanuelle
Skrevet

Synes det er en liten pris å betale for bedre sikkerhet.

Om en mann på andre sida av flyplassen ser konturene av kroppen min gjør meg fint lite. Vil heller at de skal se en pupp enn at en eller annen smugler med seg noe skummelt ombord i flyet.

Skrevet
Men de som ikke synes det er greit, skal ikke de få reise? Jeg synes det burde vært en selvfølge at bildene sjekkes av en av samme kjønn.

Det at noen synes dette er problematisk skal man jo ta seriøst. Er det gjort noen undersøkelser på dette egentlig? Synes folk det er bedre å ble scannet av en av samme kjønn? Jeg synes ikke det utgjør noen som helst forskjell, men det trenger jo ikke bety at det er menigmanns oppfatning...

Skrevet
Det at noen synes dette er problematisk skal man jo ta seriøst. Er det gjort noen undersøkelser på dette egentlig? Synes folk det er bedre å ble scannet av en av samme kjønn? Jeg synes ikke det utgjør noen som helst forskjell, men det trenger jo ikke bety at det er menigmanns oppfatning...

I tollen så er det vel en selvfølge at man sjekkes av en av samme kjønn, tror ikke de har lov til noe annet der hvis klær må av. Og dette med nakenscanning og at man ikke engang får vite hvem som ser bildene, blir litt spesielt. Samtidig så må de jo nesten være i et annet rom, det kan ikke være sånn som med bagasjen, at andre passasjerer kan snu seg og kikke på bildene.

Gjest Gjest
Skrevet

I utgangspunktet mener jeg at denne "nakenscanningen" neppe bidrar til bedre sikkerhet.

Men når det er sagt mener jeg problemstillingen det her er snakk om er like spennende som å diskutere om det er riktig at jormødre/leger ser barnet naken under fødselen.

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet

Jeg tror absolutt ikke at de som sitter og ser på dette er så opptatt av kropper - de ser etter våpen og lignende. De sitter ikke der og sikler på pupper og romper!

Og jeg vil tro at når man har den jobben så er det like "spennende" å se på en skjerm med kropper som det er å se på en skjerm med vesker/bagger (slik de sitter og ser på nå).

Disse som ser på disse bildene ser jo ikke DEG, men en anonym kropp. Og når de sitter og ser på 100vis av sånne bilder hver dag - hvor interessant tror du det er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...