Gå til innhold

Hvilke styrketreningsøvelser er et "must" i et basisprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å trene styrke 30 - 45 min hver kveld, hjemme på stuegulvet, har strikk, ball, matte:)

Jeg tar sånne vanlige øvelser, som jeg lærte i gymmen på skolen, dvs sit ups, armhevinger, split, dips, utfall..., men det blir litt etter innfallsmetoden. Har lyst til å sette opp et program (dvs tre program) og trene f.eks beina en kveld, armer neste kveld, og buk/rygg tredje kveld, og så tilbake til beina igjen...

Er det noen som har forslag til hvilke øvelser som bør/kan inngå? Jeg trenger jo ganske mange øvelser for å fylle 30 - 45 minutter med bare fokus på beina f.eks...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ikke trene styrke hver dag. Musklene trenger tid på å restituere seg. Det er kanskje litt annerledes hvis du trener ulike muskelgrupper. Vanligvis anbefales to til tre styrkeøkter i uka når du starter å trene.

Du trenger ikke trene et visst antall minutter heller så lenge du får trent muskelgruppene. Husk å presse deg selv hardt nok slik at du får effekt.

Jeg er ingen ekspert på å sette opp treningsprogram, men det er sikkert noen her inne som kan hjelpe deg med det.

Skrevet

Her var det mye tøys på en gang.

Til TS: Det å dele kroppen i tre og trene en del hver økt osv - fungerer bra hvis man er mann, har tilgang på et treningssenter med tunge vekter, har trent 3-4 år og har som målsetning med treninga og få store muskler. Ingenting av dette stemmer for deg.

Det du heller bør gjøre er å gå hit: http://www.bodyrock.tv/category/archives/

Les det ho skriver, gjør det ho gjør.

Og til gjesten bak post nr 2: TS skal gjøre hjemmetrening med kroppsvekt. Ho kan trene så mye og så ofte ho i praksis kommer til å gidde, og fremdeles være milevis unna overtrening. For denne type trening er det bare å gi gass.

Så kan det godt være man ikke har tid til eller gidder trene mer enn tre ganger i uka, og det er helt fint :-)

Skrevet
Her var det mye tøys på en gang.

Til TS: Det å dele kroppen i tre og trene en del hver økt osv - fungerer bra hvis man er mann, har tilgang på et treningssenter med tunge vekter, har trent 3-4 år og har som målsetning med treninga og få store muskler. Ingenting av dette stemmer for deg.

Dette var vel også litt tøysete skrevet, kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...