Gjest gutt20. Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Jeg gjorde noe dumt i utlandet for over 2 år siden, etter fylte 18. Dette var i Tyskland. Jeg stjal ett armebånd til ett par euro! vet det er utrolig teit, jeg var ikke meg selv psykisk, hadde masse problemer og vet ikke om det er derfor jeg liksom gjorde dumme ting.. men iallefall.. jeg ble tatt for dette. Jeg måtte betale 50 euro til butikken. Politiet henta meg og en venn ( som er tysk ). De spurte meg om ting, og jeg sa meg selv skyldig.. Jeg måtte ikke betale noe. Politiet snakket ikke engelsk så kompisen min måtte oversette. "Jeg" spurte om det kom til å stå på rullebladet mitt, og de sa nei. De hadde det bare i systemet liksom. Jeg har aldri stjelt før, helle rikke gjort andre kriminelle ting. Politiet sa at hvis saken ble noe av så fikk jeg skriv i posten i norge om rettsak. Jeg fikk aldri noe brev. Er saken henlagt?? Jeg skjønner meg ikke helt på slike begreper, hehe. Er jeg dømt for en kriminell handling?? Og jeg lurer på om noen vet om det liksom står på rullebladet mitt? Jeg skal søke på innreise til usa og skal søke på nett. kan jeg svare nei på : Har du noen gang blitt arrestert eller dømt for en kriminell handling som involverte moralsk forfall eller en kriminell handling relatert til narkotiske midler; eller har du blitt arrestert eller dømt for to eller flere tilfeller hvor den samlede fengslingstiden utgjorde 5 år eller flere; eller har du noen gang solgt narkotiske stoffer; eller søker du om innreisetillatelse for å involveres i kriminell eller umoralske aktiviteter? * Dette ble kanksje litt uoversiktlig men. hvis jeg ringer politikammeret kan de da gi meg beskjed om hva det står på vandelen? synes det er veldig ekkelt.
Furstina Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Det låter väl som om du kan svara NEJ på den frågan. frågan är om det du gjort involverar "moraliskt förfall eller kriminell handling relaterat till narkotiska medel" - en stöld är väl inte moraliskt men det är inte det de menar med moraliskt för fall. Vidare: Den samlade fängelsetiden är INTE fem år eller mer. Och du ska inte resa in för kriminell aktivitet i landet. Jag tycker du kan svara NO på den frågan med gott samvete.
Gjest gutt20. Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Takk for svar! Okei, så du mener at jeg ikke trenger å gå til abassaden for å få visum? Er bare veldig redd for å bli sendt tilbake til norge liksom. Er absolutt ingen andre som vet om dette utenom tyskeren da, og vil ikke at noen skal få vite det heller.
Gjest navnelapp Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Du må ha visum for å kome inn i USA uansett, må du ikkje?
Furstina Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Norge är ett av landen som är med i the Visa Waiver program, då får man 90 dagars turistvisum vid inresa i landet. HAR man dock "fel svar" på någon av frågorna man svara på i sitt I-94 W (green) entry card bör man kontakta amerikanska ambassaden för att få ett explicit visum utställt. Det finns mer information på Amerikanska ambassadens norska hemsida: http://norway.usembassy.gov/non-immigrant_visas.html Kom ihåg att du också måste fylla i en ESTA (Electronic System for Travel Autherization) online INNAN du anländer till USA. Detta är nytt sedan januari 2009. En ESTA ansökan är giltig i två år har jag för mig och behöver inte göras om i fall inget har ändrats sedan första ansökan inom tidsperioden.https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_fl...B8A27CD4B"" target="_blank">ESTA
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå