Gå til innhold

Ta eksamen om igjen - hvilket resultat blir stående?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en grei karakter på sist eksamen, men har lyst til å ta den opp igjen for å evt få toppkarakter. Om jeg f.eks. får en karakter dårligere enn hva jeg fikk nå, hvilken blir stående? Den beste?

Er det i det hele tatt verdt å ta opp igjen en B-eksamen for å få A? Usikker på om jeg ønsker det mtp. lesingen (blir å ta den opp igjen i januar 2011).

Studerer rettsvitenskap ved UiB om det skulle ha betydning.

Gjest Gjest gjest
Skrevet
Den siste blir stående, uansett.

Feil.

Ved UiB står beste karakter.

Rett.

Tror det er slik ved de fleste universitetene nå.

Skrevet (endret)

Takk for svar! Frist for oppmelding er jo 1.sept., så en stund til. Jeg får høre med fakultetet mitt for sikkerhetsskyld :)

Endret av superior
Skrevet

Ved NTNU blir siste karakter stående.

Skrevet
Ved NTNU blir siste karakter stående.

Har de endret reglene de siste årene? Beste karakter sto i alla fall i 2002.

Skrevet (endret)
Har de endret reglene de siste årene? Beste karakter sto i alla fall i 2002.

Jeg studerte der oppe på den tiden, og da var det SISTE karakter, ikke beste karakter som var gjeldende. Dette gjaldt riktignok siv.ing.-studiet.

Dette står på det felles klagesjemaet for hele NTNU pr dags dato: Ved ny sensurering benyttes minst to nye sensorer, hvorav minst én ekstern.

Endring kan gjøres både til gunst og ugunst for klager.

http://www.ntnu.no/studieavd/skjema/klageskjema_08.pdf

Endret av Wadjet
Skrevet
Jeg studerte der oppe på den tiden, og da var det SISTE karakter, ikke beste karakter som var gjeldende. Dette gjelder siv.ing.-studiet.

Dette står på det felles klagesjemaet for hele NTNU: Ved ny sensurering benyttes minst to nye sensorer, hvorav minst én ekstern.

Endring kan gjøres både til gunst og ugunst for klager.

Men dette gjelder ikke klage, men ny eksamen, kontinuajonseksamen eller hva det nå heter.

Skrevet
Men dette gjelder ikke klage, men ny eksamen, kontinuajonseksamen eller hva det nå heter.

Nei. Dette gjelder ved klage. Les skjemaet selv.

Konteeksamen får man kun ta om man har strøket.

Skrevet
Nei. Dette gjelder ved klage. Les skjemaet selv.

Konteeksamen får man kun ta om man har strøket.

Det trådstarter spør om gjelder konteeksamen og ved UiB har du tre forsøk på å forbedre karakteren. Du trenger ikke stryke.

Skrevet

Men i tillegg til konteeksamen kan man jo ta faget på nytt, men da i det "vanlige" semesteret

Skrevet

Jeg strøk jo ikke, vil bare ta opp igjen for å se om jeg kan få bedre. Men trodde konteeksamen bare var om en strøk?

Skrevet
Jeg strøk jo ikke, vil bare ta opp igjen for å se om jeg kan få bedre. Men trodde konteeksamen bare var om en strøk?

Ved de fleste fakultetene i Bergen kan man nå ta eksamener også i undervisningsfrie semestre. Det bare kalles ikke konteeksamen mer.

Skrevet

Konteeksamen er hvis man stryker ja. "Kontinuasjonseksamen er en ekstraordinær eksamen som kan avvikles for kandidater som ikke består siste avholdte ordinære eksamen"

Og ved klage er det siste sensuren som gjelder.

Ifht. å ta emnet på nytt så er jeg usikker på hvilken karakter som er gjeldende. Stod ikke noe på UiT sine sider (som jeg fant), men det er vel ikke verre enn at man tar en telefon til administrasjonen og spør :)

Annonse
Skrevet

Det jeg vil, er jo å melde meg opp til eksamen, men jeg skal ikke ta den obligatoriske undervisningen (for den fikk jeg godkjent i år). Jeg skal altså bare ta eksamen, sammen med de som går 1.året i 2011. Tror jeg spør i informasjonssenteret, de vet iallefall svaret :)

Gjest Gjest_Trine_*
Skrevet

Jeg studerer også rettsvitenskap ved UiB - og BESTE karakter blir stående. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...