Gjest Gjest_Lurer_* Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har et lite dilemma her med gutten vår på 8 år.. Besteforeldrene bor i 2etg og vi i 1 etg. Besteforeldrenes forhold oppe er så som så. At det er alkohol inne i bildet, da bestemoren er mini alkis til tider hvor hun kan sitte full i stolen omtrent naken og være helt borte vekk... Noen ganger snakker besteforeldree mye stygt til hverandre. Og bestefaren banner av og til, men ellers er dem snille med ungen. Ungen har tatt opp en del banneord fra hans bestefar og bruker disse når han er sint. Når han er der har det seg slik at dem skjemmer han litt bort og kan gi han ting han normalt ikke ville ha fått her nede hos oss. Det resulterer selvfølgelig i at han vil oftere til dem. Det vil si... Hver eneste dag! Det er ikke snakk om 1 time heller... Han blir der gjerne 2-3-4 timer. Jeg tenker at han ikke skal være der oppe så mye som han er, p.g.a det blandt annet er her nede han bor. Det er vi som har hovedansvaret for han. Til tider er det blitt slik at han tilbringer mer tid hos besteforeldrene sine enn hos oss, og det synes jeg ikke er riktig. (Jeg synes heller ikke vi skal slippe opp ¨reglene¨ vi har her i hjemmet, for dem anser vi som ganske normale regler som dem fleste familier har når det kommer til godteri, tv titting (hvor mange timer pr dag) osv.) Jeg ser på det og som vanlig at besteforeldre skjemmer litt bort barnebarna, men i dette tilfelle bor dem rett over oss, slik at han søker dit hver dag p.g.a disse tingene. Han noen ganger går dit når han er ute å leker, uten å forhøre seg med oss først, og da kan det være at bestemoren ligger full i en stol og er helt borte. Dette er noe vi ikke synes er allright og har nektet han å gå dit når dem er fulle. Han skjønner ikke hvorfor vi nekter han dette fordi han mener ¨dem gjør jo ikke noe galt¨. Ordene bestefaren bruker mot bestemoren er sånn som han overser noen ganger, men synes det er trist og at det blir brukt slike ord. jeg synes vi kan bruke besteforeldrene mer når vi trenger det. Til spesielle ting som for eksempel til å ta vare på forholdet oss i mellom, meg og min kjære, når man skal på møter på kvelden og ikke har mulighet til å ha en hjemme med barnet osv. Jeg føler besteforeldrene blir brukt ekstremt mye i disse tilfelle da han gjerne vil dit hver dag. Og at dem kan føle det blir for mye, eller at barnet blir en slags healer som gjør at hverdagen blir trivelig for dem to som bor der (da besteforeldrene). Dems kjærlighet til hverandre er for lengst gått over, og dem trives egentlig ikke sammen. Men dem bor sammen forde om. Jeg vet ikke ,men synes kanskje ikke barnet skal tilbringe mesteparten av tiden sin hos sine besteforeldre... På en side er det positivt at han vil dit, men på en annen side så er det mye negativt også... Hva synes dere
Gjest strykebrett Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Det er ikke å forvente at en 8-åring forstår hvorfor det er negativt at han er mye sammen med alkoholikere. Det du må få han til å forstå er at dere er hans foreldre, og dere bestemmer. Du og din mann har ikke forklaringsplikt ovenfor en 8-åring på hvorfor reglene er som de er. Leggetid er når dere sier, middag er det dere har til mat den dagen og sånn er det med den saken. Skjønner at det er vanskelig å forklare til han, men dere trenger faktisk ikke å rettferdiggjøre hvrfor dere setter regler bestandig.
Nita Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Og spørsmålet her blir jo egentlig hvor bra disse besteforeldrene er for barnet ditt. Barnet er jo ennå såpass ungt at det trenger ansvarsfulle voksne rundt seg, og en "drita full" bestemor er nok ikke særlig ansvarsfull, hverken på egne vegne og iallefall ikke på andres vegne. Ut i fra det du skriver: "Han noen ganger går dit når han er ute å leker, uten å forhøre seg med oss først, og da kan det være at bestemoren ligger full i en stol og er helt borte. Dette er noe vi ikke synes er allright og har nektet han å gå dit når dem er fulle." Jeg hadde nok bare latt gutten være sammen med besteforeldrene hvis jeg selv eller mannen min hadde vært tilstede.
litle_my Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 jeg synes vi kan bruke besteforeldrene mer når vi trenger det. Til spesielle ting som for eksempel til å ta vare på forholdet oss i mellom, meg og min kjære, når man skal på møter på kvelden og ikke har mulighet til å ha en hjemme med barnet osv. Alkoholiserte, bannende besteforeldre som ikke bryr seg om hverandre som barnevakt? Det ville ikke jeg gjort ...
Miss Puddel Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Alkoholiserte, bannende besteforeldre som ikke bryr seg om hverandre som barnevakt? Det ville ikke jeg gjort ... ikke jeg heller. JEg tror faktisk jeg hadde sett etter et annet sted å bo jeg, for det er vanskelig å ungå at barnet går til besteforeldrene, og slike folk ville ikke jeg likt at barna mine hadde kontakt med uten at jeg selv var med, (og knapt nok da) uansett om de er besteforeldre eller ikke...
HelenaR Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Jeg ville sterkt vurdert muligheten for å finne et annet sted å bo..
Gjest gjestina Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 For en trist situasjon! Jeg ville nok også sett meg om etter et annet sted å bo, om økonomien tillater det. Et barn har ikke godt av å oppleve slike sider ved besteforeldrene sine. Da er det kanskje bedre å flytte noen kilometer unna. Da kan dere avtale besøk med barnets besteforeldre, og du kan kreve at de skal være edru om de vil ha besøk. Da er de så nærme at de fortsatt kan hjelpe til om dere trenger litt barnepass, men samtidig så langt unna at deres drikking og krangling ikke vil sjenere dere eller barna deres. Men som ei over her sier; du trenger ikke å rettferdiggjøre alle bestemmelser dere som foreldre setter for en 8-åring. Om dere må bo i første etasje videre, må du bare bestemme for barnet ditt at han får besøke besteforeldrene sine når du sier at det er greit.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #8 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har et lite dilemma her med gutten vår på 8 år.. Besteforeldrene bor i 2etg og vi i 1 etg. Besteforeldrenes forhold oppe er så som så. At det er alkohol inne i bildet, da bestemoren er mini alkis til tider hvor hun kan sitte full i stolen omtrent naken og være helt borte vekk... Noen ganger snakker besteforeldree mye stygt til hverandre. Og bestefaren banner av og til, men ellers er dem snille med ungen. Ungen har tatt opp en del banneord fra hans bestefar og bruker disse når han er sint. Når han er der har det seg slik at dem skjemmer han litt bort og kan gi han ting han normalt ikke ville ha fått her nede hos oss. Det resulterer selvfølgelig i at han vil oftere til dem. Det vil si... Hver eneste dag! Det er ikke snakk om 1 time heller... Han blir der gjerne 2-3-4 timer. Jeg tenker at han ikke skal være der oppe så mye som han er, p.g.a det blandt annet er her nede han bor. Det er vi som har hovedansvaret for han. Til tider er det blitt slik at han tilbringer mer tid hos besteforeldrene sine enn hos oss, og det synes jeg ikke er riktig. (Jeg synes heller ikke vi skal slippe opp ¨reglene¨ vi har her i hjemmet, for dem anser vi som ganske normale regler som dem fleste familier har når det kommer til godteri, tv titting (hvor mange timer pr dag) osv.) Jeg ser på det og som vanlig at besteforeldre skjemmer litt bort barnebarna, men i dette tilfelle bor dem rett over oss, slik at han søker dit hver dag p.g.a disse tingene. Han noen ganger går dit når han er ute å leker, uten å forhøre seg med oss først, og da kan det være at bestemoren ligger full i en stol og er helt borte. Dette er noe vi ikke synes er allright og har nektet han å gå dit når dem er fulle. Han skjønner ikke hvorfor vi nekter han dette fordi han mener ¨dem gjør jo ikke noe galt¨. Ordene bestefaren bruker mot bestemoren er sånn som han overser noen ganger, men synes det er trist og at det blir brukt slike ord. jeg synes vi kan bruke besteforeldrene mer når vi trenger det. Til spesielle ting som for eksempel til å ta vare på forholdet oss i mellom, meg og min kjære, når man skal på møter på kvelden og ikke har mulighet til å ha en hjemme med barnet osv. Jeg føler besteforeldrene blir brukt ekstremt mye i disse tilfelle da han gjerne vil dit hver dag. Og at dem kan føle det blir for mye, eller at barnet blir en slags healer som gjør at hverdagen blir trivelig for dem to som bor der (da besteforeldrene). Dems kjærlighet til hverandre er for lengst gått over, og dem trives egentlig ikke sammen. Men dem bor sammen forde om. Jeg vet ikke ,men synes kanskje ikke barnet skal tilbringe mesteparten av tiden sin hos sine besteforeldre... På en side er det positivt at han vil dit, men på en annen side så er det mye negativt også... Hva synes dere Du spør, og du svarer selv. Uansett hvordan b.foreldrene er,så bør man ha regler og grenser når man bor slik i et hus. Barnet har et hjem. Skal man på besøk spør man foreldre,og man spør de man skal besøke. Når hu har et alkoholproblem, så bør hu også skjermes. Tenker på du skriver at hun kan sitte naken osv. Barnet er ikke den som skal gjøre hverdagen enklere for de. Dere får sette grenser,og avklare med de i 2 et.hva som er akseptabelt osv.
Gjest Supermimz Skrevet 27. februar 2010 #9 Skrevet 27. februar 2010 Jeg er helt enig med de andre. Det å skjemme bort barnet med gaver og ting er å gjøre barnet en bjørnetjeneste. På hvilken måte skal han da lære seg å være takknemlig, når alt faller rett i fanget hans?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå