Gå til innhold

Impuls-shopping eller veloverveide kjøp?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Når jeg har bestemt meg for å kjøpe noe jeg egentlig ikke trenger, men har lyst på likevel, venter jeg ofte til jeg har penger til overs. Jeg kjøper ikke for mine siste kroner dersom det er en uke igjen til lønning.

Vet om mange er som er impuls-shoppere, de blir ville av begeistring over noe der og da, og trekker kortet uten å tenke nærmere over det. Er ikke dette litt farlig?

Jeg mener, man har en tilmålt mengde penger hver måned som man har jobbet og slitt for.

Er det ikke da lurt å være kresen på hva man bruker de pengene på?

Jeg er ingen gjerrigknark, men jeg har lært meg å slutte å gi etter for impulser.

Nå tenker jeg lenge over hvert kjøp jeg har tenkt å gjøre, og tenker litt lenger enn "øyeblikkets tilfredsstillelse".

Setter meg på ingen måte over impulsshopperne, hvis de har råd, kan de bare holde på. Det gir jo en slags glede å samle, tror det er nedfelt i instinktet vårt.

Men jeg har oppdaget at less is more, også når det gjelder shopping. Kvalitet fremfor kvantitet.

En ting jeg gjorde for å få bukt med shopping-trangen var å sitte med varekataloger og nettbutikker og shoppe i vilden sky jevnlig- men aldri sende bestillingen. Et eller annet sted inni meg er det en "material girl", og når hun får det hun vil ha på en slik ufarlig måte, kontrollerer jeg pengebruken mye bedre.

Så, er du impuls-shopper eller tenksom kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg innrømmer ærlig at jeg er en impulsshopper av rang. finner jeg noe jeg liker så kjøper jeg det. Oppdager jeg at jeg har igjen penger noen dager før lønn,blåser jeg dem oftes bort på noe jeg finner der og da.

Jeg lever på et bittelite stipend og en bitteliten lønn ved siden av. Det er alt jeg har og om jeg da har penger til å kjøpe meg noe nytt,som jeg liker,synes jeg da at jeg ærlig talt burde få lov til å gjøre det uten at du skal klistre en merkelapp i pannen min!! :x

Jeg har nesten alltid hatt det på denne måten. Jeg er ikke av dem som handler dagen etter lønn heller et par dager før den kommer.

Impulsshopping er det ikke noe galt i,med mindre man er en gjerrigknark som ikke klarer å bruke en krone!!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les nøye hva jeg skriver før du blir sur.

Har du dårlig samvittighet for noe, siden du reagerer med forsvar? Ikke ta det jeg skriver personlig.

Dette var intet angrep på impulsshoppere. Synd at du valgte å tolke det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i forsvarsposisjon,men jeg synes enkelt og greit at slike som deg burde være de første til å innse at ikke ABSOLUTT alle er som deg!!

Og det du sier om at dette på ingen måte var et angrep på impulsshopperne,må du vel selv innrømme at bare er tull....

Du skriver jo at slik som en impulsshopper handler,kan være farlig!?! Hva er dette for noe??? Siden du ikke er det og tydeligvis aldri har vært det heller,hvordan kan du vite at det er farlig av alle ting???

Å det handler ikke nødvendigvis om å samle på ting eller klær,men heller ganske enkelt det å kjøpe seg noe nytt.....

Og til slutt; du vet vel at psykologer sier at det kan være farlig å overtenke saker og ting..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops:

Jeg er en impulssohpper....dersom noen vet hvilket gen som henger sammen med dette, vil jeg gjerne ha fjernet mitt.....Jeg har ingen hemninger og det vises på et slunkent studentbusjett.

Men har mye fint da..hehe...og mye ikke så fint...

:hår: sånn omtrent ser jeg ut siste uka før lønning og stipendet kommer, når jeg oppdager at det TOMT på kontoen..

Men jeg har lært meg et triks.

Legge kortet i et skap når jeg skal til byen og kun ha kontanter med meg. I tillegg har jeg bedt kjæresten om å arrestere meg litt. det funker som regel.

Det er ikke morsomt noen plasser å være blakk siste uka før lønning. Pasta og ketchup sier jeg bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke i forsvarsposisjon,men jeg synes enkelt og greit at slike som deg burde være de første til å innse at ikke ABSOLUTT alle er som deg!!

Gir snart opp. Du tolker feil.

HVIS du hadde lest SKIKKELIG nøye hadde du sett at jeg var impulsshopper selv, tidligere. Hvorfor skulle jeg "angripe" deg?

Vær så snill å skille sak og person!

Og den bemerkningen om psykolog... Gidder ikke å kommentere. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt begge deler tror jeg...

Er veldig flink til å bruke penger på masse (unødvendige?) småting, og slikt blir det også penger av i lengden. Prøver og tenke litt gjennom hvilke klær/sko jeg trenger før jeg kjøper dem, men når jeg først er på shopping kommer jeg gjerne hjem med en genser ekstra..

I perioder der jeg har lite penger eller sparer til noe klarer jeg å ta meg sammen og handler lite dill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler, men jeg kjøper aldri for penger som er øremerket noe annet. Har aldri i hele mitt liv vært helt blakk, og jeg håper det forblir slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat impulsshopper, men jeg liker godt å kjøpe klær, og gjør det så ofte jeg har muligheten. Imidlertid er jeg veldig nøye med HVA jeg kjøper og at jeg skal være 100% fornøyd før jeg drar kortet, og unngår dermed å komme hjem med plagg som blir hengende i skapet og aldri brukt. Så jeg tror det går opp i opp for min del.

Men det er viktig å unne seg noe av og til, selv om man strengt tatt kunne greid seg uten. Jeg har en venninne som omtrent aldri kjøper seg noe nytt, selv om økonomien tillater det. Det går ikke an å bare tenke "dette KAN jeg vel greie meg uten" hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...