Gå til innhold

Rettferdig fordeling av morgenstell, henting og levering i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 barnehagebarn, dvs den yngste begynner i barnehagen nå. I tillegg har vi en 11 åring og en 13 åring (annenhver uke). De store barna har 5 min skolevei.

Jeg har vært hjemme i permisjon, men begynner i jobb nå, har lite fleksibilitet i min jobb. Jeg ser for meg at mannen min blir nødt til å ta de minste barna om morgenen, og at jeg reduserer min stillingsandel med 10 - 20% slik at jeg rekker å hente barna, så kan han jobbe litt lengre på ettermiddagen for å kompensere for tidstapet på morgenen.

Det blir nytt for han å ta seg av de minste på morgenen, det har alltid vært min oppgave, og jeg tror han føler det blir mye for han med 4 barn om morgenen. Men jeg tenker at de eldste er såpass store at de bør klare å ordne seg litt selv om morgenen, dvs smøre frokost og ordne matpakke selv og passe litt på klokka for når de må gå.

De eldste står opp ca 07.30 (samtidig med min mann). De yngste står opp 06.30. Jeg må dra hjemmefra kl. 06.45 senest for å rekke min jobb, så det er ikke mye jeg rekker av morgenstellet på de to minste, med mindre jeg begynner å vekke de tidligere.

Det er vel ikke en urimelig plan jeg har skissert her? Dersom jeg jobber redusert, kan jeg gå hjem tidligere, men jeg har ikke mulighet til å begynne senere, så jeg ser ikke noen annen måte å gjøre dette på. Litt ekstra vanskelig siden mannen min ikke er en morgenfugl, mens de to minste er morgenfugler og de to eldste har vennet seg til å sitte og spise frokost med faren i ro og mak. (De yngste får frokost i b.hagen).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har mulighet til å begynne senere på jobb har din mann egentlig ikke noe valg. Han må stå opp og ta morgenstellet for de minste. Hvis de ikke skal spise før de drar i barnehagen er det jo egentlig ikke så mye som skal gjøres. Det her hans barn like mye som dine, og han må ta sin del av jobben selv om det gjerne er uvant for han i starten.

De to eldste klarer seg i utgangspunktet selv, de trenger hverken hjelp til å stelle seg eller spise selv. Trenger de litt hjelp til å huske klokken i forhold til å stå opp, komme seg avgårde i tide osv. så burde det ikke være noe stort problem for din mann å få til dette selv om han må stelle de små.

I hvertfall i en overgangsperiode kan du jo gjerne hjelpe mannen litt på vei og gjøre så mye som mulig klart om kvelden før. Alene eller sammen med han. Legge frem klær og sånn, slik at han slipper å stresse med det hvertfall. Hvis det er et problem å få de eldste til å lage maten sin selv så kan dere gjerne be dem lage dette klart kvelden før når de spiser kvelds.

Skrevet

Dette er absolutt ikke urimelig. Arbeidet må jo fordeles på ett eller annet vis. Det går seg nok til skal du se.

Her hos oss har situasjonen vært ganske lik, minus de to eldste barna. Vi prøver å dele morgenene mellom oss. Fremdeles er det litt snubling når far er hjemme, så det blir noen telefoner sånn rundt den tiden de går hjemmefra. Slik har vi hatt det siden ungene var 1 og 4, og nå er de 7 og 10 (hahaha)

Skrevet

Synes det virker urettferdig at han skal ta barna hver dag.. det er jo bare å stå opp litt tidligere.

Jeg har selv 3 barn som går i barnehage, jeg står opp og steller meg en halvtime før de våkner. Vekker dem kl. 06.30, og et kvarter senere er alle klare og sitter i bilen.

Har gode rutiner og gjør det meste klart kvelden før.

Ser ikke helt hvorfor det ikke er mulig å gjøre det på denne måten.

Ja, dere må stå opp tidlig, men sånn er det jo for de fleste...

Skrevet
Synes det virker urettferdig at han skal ta barna hver dag.. det er jo bare å stå opp litt tidligere.

Jeg har selv 3 barn som går i barnehage, jeg står opp og steller meg en halvtime før de våkner. Vekker dem kl. 06.30, og et kvarter senere er alle klare og sitter i bilen.

Det er ikke alle som har en barnehage som tar imot barna 06.30 om morgenen. ;) De fleste åpner faktisk ikke før 07.30, og det blir jo litt sent for TS som skal rekke jobb.

Jeg synes det er utrolig at TS har tatt det to minste alene hver morgen så lenge jeg. Permisjon eller ikke permisjon. Og det hun skisserer er absolutt ikke urimelig.

Alternativet er vel at TS slutter å jobbe, og familien får langt dårligere råd? (For at mannen skal få ro og fred om morgenen.)

Skrevet

Her tar mannen omtrent all henting og levering i barnehage. Jeg er for tiden i permisjon, men han kommer til å fortsette med det når jeg går ut i jobb igjen.

Han tar alt morgenstell på det eldtste barnet vårt nå, jeg tar de yngste.

Skrevet

Har ikke reflektert over hvor rettferdig det er, men dette fungerer for oss med våre jobber;

Jeg er veldig fleksibel (skriver timer som advokat, så har ikke fast arbeidstid, men mye arbeidspress). Mannen jobber 7.30-15.30, med natte- og helgevakter innimellom. (som lege).

Jeg tar morgenøkten, dvs alt stell og levering av to stk barnehagebarn, leverer 9 - 9.30. Han henter hver dag, og lager middag og husarbeid før jeg kommer hjem i 17-18 tiden. Et-par ganger i uka jobber jeg overtid til etter at barna har lagt seg. Da han jobber natt er det jeg som henter og tar mat+hus.

I tillegg har han avspaseringsdager og -uker, da får barna korte dager i barnehagen, eller er hjemme hele dagen. Tilsvarende tar jeg en hjemmedag innimellom. På den får de litt variasjon i hverdagen nå når de er så små.

Skrevet

TS

Takk for alle svar:)

Barnehagen åpner ikke før halv 8, jeg har luftet muligheten for å åpne barnehagen tidligere, men det er ikke stemning for det hos de andre foreldrene, og dermed ser ikke styrer noen grunn til å utvide åpningstidene.

Personlig syns jeg ikke det er urettferdig at han begynner å ta de på morgenen, jeg trapper jo ned min jobb for å rekke å hente de på ettermiddagen, og jeg har hittil tatt stort sett alt av morgenstell og kveldsstell.

Men nå blir det andre boller :)

Skrevet

Urettferdig? I såfall - har det ikke vært urettferdig at hun fram til nå har tatt alt morgenstell? Kanskje det er hans tur i en periode nå?

Ellers lurer jeg fælt på hvordan du greier å vekke og gjøre klar tre barnehagebarn på et kvarter, uansett gode rutiner og å klargjøre ting kvelden før. Du må være et overmenneske...

Skrevet

Jeg står opp med min manns barn (3år gammel jente) kl: 05.30 hver morgen, og tar meg av frokost og morgen stellet. Han sover til kl: 06.30. Vi må være ute av huse innen kl: 07.00 for at jeg skal klare å rekke jobben min kl: 08.30.

Når jeg er ferdig på jobb henter jeg både han og henne, for å kjøre dem hjem og lage middag. Bruker 3 timer hver dag i bilen for å hente og lever.

Derfor det startet slik er fordi han ikke har sertifikatet og det vil da ta han mange timer om jeg ikke hjalp til, men resultatet er at jeg ikke klarer å jobbe 100% lenger, fordi jeg jobber kun 6,5 time hver dag for jeg må klare å hente...

Om dette er rettferdig fordeling vet jeg nå ikke, men han sier: "What comes around, goes around..."

Skrevet

Da jeg jobbet tok jeg både morgenstell, bringing og henting i barnehage. Mannen min pendlet, og måtte ut av huset før oss og kom hjem etter oss. Ville det vært mer rettferdig om han reduserte arbeidstiden sin og ga oss dårligere råd for å bidra med henting og bringing? Det syns ikke jeg, for en del av min fordel i det hele var at vi bosatte oss nær min arbeidsplass i utgangspunktet så jeg slapp å pendle.

Poenget mitt er at man må innordne seg slik det er praktisk, og ikke være så milimeterrettferdig hele tida.

Mannen din greier dette helt fint. Jeg syns ærlig talt det er mer urettferdig at du må redusere arbeidstida di for å hente dem. Det taper du både lønn og pensjonspoeng på.

Skrevet

Jeg er enig at man må innordne seg ettersom det er praktisk. Jeg ønsker å hjelpe til, det er sånnsett ingen problem, men man blir sliten når mye ligger på mine skuldre.

Men det som er tingen er at han er ude i praksis og tjener ingen penger. Vi lever alle tre på min lønn som så vidt dekker hele husleia, alle regninger og mat.

Skrevet
Jeg er enig at man må innordne seg ettersom det er praktisk. Jeg ønsker å hjelpe til, det er sånnsett ingen problem, men man blir sliten når mye ligger på mine skuldre.

Men det som er tingen er at han er ude i praksis og tjener ingen penger. Vi lever alle tre på min lønn som så vidt dekker hele husleia, alle regninger og mat.

Du, han har ikke råd til å være ute i praksis. Det er helt urimelig at både han og datteren hans lever på deg, med mindre vi snakker om absolutt helt kort tid der det ikke finnes andre muligheter. Du har ikke forsørgerplikt for de to! Han har rett til stønader om han ikke har inntjeningsmulighet.

Hvor er logikken i at det er du som står opp og steller småjenta mens han sover en time ekstra? Bor dere et sted hvor det ikke finnes kollektivtrafikk, siden du kjører 3 timer hver dag og må redusere arbeidstiden din?

Du blir så inderlig brukt, jente!

Skrevet
Du, han har ikke råd til å være ute i praksis. Det er helt urimelig at både han og datteren hans lever på deg, med mindre vi snakker om absolutt helt kort tid der det ikke finnes andre muligheter. Du har ikke forsørgerplikt for de to! Han har rett til stønader om han ikke har inntjeningsmulighet.

Hvor er logikken i at det er du som står opp og steller småjenta mens han sover en time ekstra? Bor dere et sted hvor det ikke finnes kollektivtrafikk, siden du kjører 3 timer hver dag og må redusere arbeidstiden din?

Du blir så inderlig brukt, jente!

hmm, jeg lever i den tro: What comes around goes around. Det er det han sier. Når han kommer seg ut i lære til sommeren kommer han til å ha en startlønn på det jeg har nå som fast ansatt. Da håper jeg at han trør til. Jeg håper at det blir anderledes da.

Er kanskje litt "domsnill". Jeg kjenner på kroppen at jeg blir sliten. Men hvis han skulle ha gjordt dette selv, hadde han kommet mange timer for sent til både skole/jobb og måtte ha gått tidlig for å komme seg avgåre hvis han skulle ha reist kollektivt. Det er fra vårt hjem ca 25 km til barnehage, 30 km fra hjem til skole...

Gjest Blondie65
Skrevet
hmm, jeg lever i den tro: What comes around goes around. Det er det han sier. Når han kommer seg ut i lære til sommeren kommer han til å ha en startlønn på det jeg har nå som fast ansatt. Da håper jeg at han trør til. Jeg håper at det blir anderledes da.

Er kanskje litt "domsnill". Jeg kjenner på kroppen at jeg blir sliten. Men hvis han skulle ha gjordt dette selv, hadde han kommet mange timer for sent til både skole/jobb og måtte ha gått tidlig for å komme seg avgåre hvis han skulle ha reist kollektivt. Det er fra vårt hjem ca 25 km til barnehage, 30 km fra hjem til skole...

Problemet er vel ikke at du kjører men at du lar han slippe unna morgenstell. Hvorfor skal han sove videre - det er hans barn?

Gjest Gjest_gjesteline_*
Skrevet
Urettferdig? I såfall - har det ikke vært urettferdig at hun fram til nå har tatt alt morgenstell? Kanskje det er hans tur i en periode nå?

Ellers lurer jeg fælt på hvordan du greier å vekke og gjøre klar tre barnehagebarn på et kvarter, uansett gode rutiner og å klargjøre ting kvelden før. Du må være et overmenneske...

hehe, de får vel ingen frokost.. :fnise:

Skrevet
Problemet er vel ikke at du kjører men at du lar han slippe unna morgenstell. Hvorfor skal han sove videre - det er hans barn?

Han er sliten, synes det er tungt å stå opp.. egentli er det ingen grunn for at han kan få sove så lenger... Men det har vel blitt en vane...Hvorden fordeler dere oppgavene da? Vet ikke om jeg fikk det med meg helt?

Skrevet
hehe, de får vel ingen frokost.. :fnise:

De spiser frokost i barnehagen, fordi de ikke er særlig sultne med en gang de våkner. De står opp, kler på seg og får på jakke og sko mens jeg smører matpakker til dem.

Ikke noe problem å rekke det på 15 min.

Så enkelt er det faktisk.. men nå er mine unger veldig enkle å ha med å gjøre - i motsetning til alle de stakkarene som må stå opp klokka fem for å krangle med ungene for å få de til å kle på seg..

Gjest Blondie65
Skrevet
Han er sliten, synes det er tungt å stå opp.. egentli er det ingen grunn for at han kan få sove så lenger... Men det har vel blitt en vane...Hvorden fordeler dere oppgavene da? Vet ikke om jeg fikk det med meg helt?

Jeg har ikke barn og bor alene. Men jeg hadde ALDRI funnet meg i å måtte stå opp med en annens barn fordi han ikke var en morgenfugl. Når du i tillegg forsørger alle tre og fungerer som taxi ...

Skrevet
Jeg har ikke barn og bor alene. Men jeg hadde ALDRI funnet meg i å måtte stå opp med en annens barn fordi han ikke var en morgenfugl. Når du i tillegg forsørger alle tre og fungerer som taxi ...

Nei, jeg tror rett og slett jeg må ta en prat med han.. Her om dagen, var han ute på byen og jeg satt barnevakt for henne. Han kom ikke hjem før jeg skulle på jobb dagen etter og jeg endte opp med å ta henne med meg på jobb..

Takk for tilbakemeldingene deres, fikk meg noe å bryne meg på nå..=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...