Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å få barna tørre?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eline_*
Skrevet

Vi begynte med pottetrening i slutten av desember. Så har altså holdt på i 2 måneder nå. Jenta vår er 2 og et halvt, og går uten bleie hjemme, og med bleie i barnehagen og når vi er på besøk. Pluss om natten.

Hun kan til tider være veldig flink. Hun kjenner når hun må tisse/bæsje og noen ganger løper hun på potte/do og gjør dette. Andre ganger kan hun tisse på seg 3 ganger på en dag, og nekter å sitte på potte/do når jeg spør eller foreslår dette.

Så dette går i perioder. Vi kan ha flere uker uten uhell før det plutselig skjer mange på en dag eller på en uke. Regner med at dette er vanlig?

Men jeg er ganske nysgjerrig på hvor lang tid man må regne med å bruke på å få barna tørre på dagen? Sikkert veldig individuelt, men har lyst å høre litt erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som dere er på god vei. Vi begynte for alvor pottetrening ved 2,5 år, men barnet vårt ble ikke helt tørr før rundt 3-års dagen.

Skrevet

Vi har holdt på i en liten evighet :). Vi prøvde først en periode i hetebølgen i sommer da jenta vår var 2,5. Da hadde vi mange uhell, og vi skjønte at jenta ikke var så fysiologisk moden som vi hadde trodd, og hun ble veldig lei seg når hun ikke mestret.

Så vi droppet hele greia og tok det opp igjen til jul. Da gikk hun med truse i flere dager med to mindre uhell, men så ville hun ikke lengre. Den siste uken har hun tatt initiativ til å gå litt med truse, så nå håper jeg hun er like rundt hjørnet :).

Hun er 3 år og 1 mnd. Nå klarer hun helt fint å holde seg lenge og klarer både å tisse og bæsje på do på eget initiativ. Hun blir derimot veldig lei og nedfor hvis hun har uhell, så det har vært vanskelig å motivere henne. Tror hun er litt sånn som må vite sikkert at hun mestrer det helt før hun slutter med bleie.

Skrevet

Så vidt jeg husker var det gjort på en uke, men min sønn var kanskje "overmoden" for å slutte, da han var godt over to og et halvt år. Han sluttet med dag- og nattbleie og vogn samtidig, og jeg sa bare til ham at nå var han stor og da var det slutt med vogn og bleie. Var mye annet spetakkel, da, så alt gikk ikke på skinner for oss heller, men bleieslutten var helt uproblematisk

Skrevet

Vi brukte en sommer (ca 1mnd).. Han ble tre år i løpet av sommeren og vi var enige i at gutter på tre år bruker truse og ikke bleie, hadde snakket mye om det på forhånd og han var godt vant med både potte og do. Tissinga ble det fort slutt på, men det var verre med bæsjen. Hadde (og har) noen uhell i perioder etterpå. Sluttet på natta på egen initiativ rett etter han sluttet på dagen.

Skrevet

Nå er det ganske lenge siden, men da barnet først bestemte seg, i en alder av 2 år og 3 mnd, var det faktisk gjort på en dag. Da kom h*n riktignok selv om sa at h*n ikke ville ha bleie mer, og det var det. Nattbleien fortsatte vi med et par måneder til, men så var det slutt på den også.

Jeg tror det er like mange variasjoner som det er antall barn når det gjelder bleislutt, og det eneste man kan gjøre er å ta tålmodigheten til hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...