Holar Skrevet 6. mars 2010 #21 Skrevet 6. mars 2010 Selv har jeg vært i Sivilforsvaret i flere år. Det har gitt meg svært mye. Jeg har lært en hel masse, ting som jeg har fått bruk for ellers i livet også. Sivilforsvaret lærer deg ting du trenger for å utøve tjenesten, slike ting som førstehjelp, brannslukkning eca. På øvelser øver du på det du har lært, og på innsatser er det virkelig. Jeg har flere ganger vært med på å slukke skogbranner. Det at man får erfaring i slike ting er til nytte. Jeg opplevde en natt at røykvarsleren skrek ut sin alarm. Det var en brann i huset vårt. Da kom erfaringen godt med. Ellers må jeg si at jeg føler at det er en samfunnsnyttig innsats. Når det gjelder øvelser så pleier det å være to dager i året, hvor du jobber på dagen og er hjemme om kvelden. De har også mulighet til å ha to kvelder i året som øvelser. Sivilforsvaret kan ta frivillige som det har blitt nevnt i tråden tidligere, men de baserer seg på å innkalle mannskaper. Både kvinner og menn har tjenesteplikt i Sivilforsvaret, og er sånn sett en av de første offentlige organer i Norge som praktiserte likestilling. Jeg må medgi at jeg blir utrolig skuffet over kvinner som forsøker å slippe unna - fordi de er kvinner. Hva med likestilling for en gangs skyld?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #22 Skrevet 7. mars 2010 Heldigvis slipper vi som har barn det der tullet.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #23 Skrevet 7. mars 2010 Heldigvis slipper vi som har barn det der tullet. Det gjør dere ikke nei.
MakeItHappen Skrevet 8. mars 2010 #24 Skrevet 8. mars 2010 haha, vi slipper ikke selv om man har barn. Jeg ble innkalt først da jeg var gravid. Fikk utsettelse ut permisjonen. Gikk tilbake til jobb fulltid i desember, og nå har jeg fått ny innkalling. Snakket med dem i sted, jeg skal inn 16. august.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #25 Skrevet 2. april 2010 Noen spørsmål til dere som er i sivilforsvaret: Hva skjer hvis man blir kalt inn til samlinger på et tidspunkt da man har bestilt ferie, teaterbilletter osv? Er de årlige samlingene med overnatting over flere dager, eller bare på dagen? Hvordan kaller de inn i krisesituasjoner? Hva skjer hvis man da er bortreist, eller ikke har på telefonen? Man kan vel ikke ha plikt til å ha på telefonen døgnet rundt? Eller til å ha telefon i det hele tatt for den saks skyld. Blir dere straffet hvis de ikke får tak i dere? Jeg skjønner liksom ikke hvordan de kan forvente at folk skal være tilgjengelig til alle døgnets tider. Og folk må jo få lov å ha et liv, planlegge reiser osv. selv om de er med i sivilforsvaret?
Mie Marie Skrevet 2. april 2010 #27 Skrevet 2. april 2010 Jeg var på et tre ukers kurs for et år siden. Det var helt greit og veldig lærerrikt. Jeg er nå ikke så glad i og flink til å bli kjent med nye mennesker så akkurat der syntes jeg det var litt vanskelig å måtte bo sammen med ukjente i 3 uker(hjemreise i helgene). Men jeg overlevde :gjeiper: . Jeg ble fortalt at jeg ville bli kalt inn på to øvelser/treff i året,på kveldstid, men har enda ikke hørt noe. Blir vel øvelse i løpet av våren tenker jeg. Ang lønn, jeg jobber i kommunen og fikk 1/3 lønn den mnd jeg var på kurs+ dagpenger fra siv.forsvaret, men det var bare ca 120 kr dagen. Det vi lærte var veldig interessant. Vi lærte å koble brannslanger og bruke dem (hadde mye konkurranser om hvem som kunne koble fortest, og det var ganske morsomt), vi tente på en gammel låve som skulle brenne ned til grunne hvor vi skulle kontrollere brannen så den ikke spredde seg, førstehjelp, manngard, samband(walie talkier). osv. Jeg vil anbefale de som blir innkalt å prøve å få dratt på våren/tidlig høst hvis de har mulighet. Man er mye ute! Til TS, hvilken leir skal du på?
Rosalie Skrevet 2. april 2010 #28 Skrevet 2. april 2010 Jeg skulle gjerne meldt meg frivillig, men siden jeg over 30 år har jeg en god del faste utgifter å dekke, og jeg har ikke råd (eller tar meg ikke råd til) å måtte gå flere uker på veldig lite penger. Men hadde jeg fått innkalling i posten, hadde jeg mer enn gjerne dratt inn.
Vindmølle Skrevet 6. april 2010 Forfatter #29 Skrevet 6. april 2010 Takk for de siste innspillene her som jeg ikke har sett før nå. Godt å høre at det ikke er så mange øvelser som jeg fikk inntrykk av på fordelingsmøtet. Han ene der snakket om at han i snitt var i tjeneste 10-15 ganger i året (hvorav ca halvparten var øvelser og resten div. aksjoner), og det synes jeg rett og slett var veldig mye. Men er det bare et par øveler + noen aksjoner i løpet av året så er det jo ikke noe problem. Jeg kommer helt sikkert til å lære masse nyttig, og på mange måter kommer det sikkert til å være litt kjekt også. Mie Marie: jeg skal på Jæren. Var det der du var? De på fordelingsmøtet skrøt veldig av stedet. Skal trolig først inn på senhøsten/vinteren. Hadde nok vært greit å få det til i vår/høst ja, men pga min jobbsituasjon er det dessverre ikke mulig.
Timar Skrevet 6. april 2010 #30 Skrevet 6. april 2010 Noen spørsmål til dere som er i sivilforsvaret: Hva skjer hvis man blir kalt inn til samlinger på et tidspunkt da man har bestilt ferie, teaterbilletter osv? Er de årlige samlingene med overnatting over flere dager, eller bare på dagen? Hvordan kaller de inn i krisesituasjoner? Hva skjer hvis man da er bortreist, eller ikke har på telefonen? Man kan vel ikke ha plikt til å ha på telefonen døgnet rundt? Eller til å ha telefon i det hele tatt for den saks skyld. Blir dere straffet hvis de ikke får tak i dere? Jeg skjønner liksom ikke hvordan de kan forvente at folk skal være tilgjengelig til alle døgnets tider. Og folk må jo få lov å ha et liv, planlegge reiser osv. selv om de er med i sivilforsvaret? De forventer ikke at folk er tilgjengelig til alle døgnets tider. Innkalling til øvelser sendes ut i god tid, og kan du ikke, så sender du en kopi av flybilletten eller annen dokumentasjon, så slipper du (eller må dra på trening med et annet lag). Øvelsene er enten en dag eller en kveld, 2-4 ganger i året, men Sivilforsvaret har generelt for lite penger, og da blir ikke øvelser prioritert. Ved aksjoner blir man oppringt av en automatisk teletjeneste, og så svarer man ja/nei på om man kan stille. Tror ikke det blir stilt særlig spørsmål ved om man takker nei en gang eller to, men skjer det ofte, så blir det kanskje problemer. Jeg var ikke overlykkelig over å bli innkalt, men syns de tre ukene på Toten var både sosiale og lærerike. Mye førstehjelpstrening, og det trenger man virkelig å kunne! I tilleg til brannslukking og søk etter savnede. I det store og hele er SF helt ok, men man må ta oss for hva vi er, et tilfeldig sammensatt mannskap som sjelden er særlig godt drillet i oppgavene vi skal utføre. Det innebærer derfor ofte mye venting og plundring med utstyr og frustrasjon. Men samtidig er det veldig hyggelig også, alle er jo i samme båt!
Mie Marie Skrevet 6. april 2010 #31 Skrevet 6. april 2010 Mie Marie: jeg skal på Jæren. Var det der du var? De på fordelingsmøtet skrøt veldig av stedet. Skal trolig først inn på senhøsten/vinteren. Hadde nok vært greit å få det til i vår/høst ja, men pga min jobbsituasjon er det dessverre ikke mulig. Jeg var på Starum, på Toten. Et veldig fint sted med utsikt over Mjøsa, men litt avsidesliggende. Lykke til med SF!
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #32 Skrevet 6. april 2010 Ved aksjoner blir man oppringt av en automatisk teletjeneste, og så svarer man ja/nei på om man kan stille. Tror ikke det blir stilt særlig spørsmål ved om man takker nei en gang eller to, men skjer det ofte, så blir det kanskje problemer. Hva om man ikke svarer, eller ikke har telefon?
Timar Skrevet 11. april 2010 #33 Skrevet 11. april 2010 Finnes det mennesker som ikke har telefon? I såfall kan man nok ikke være med, siden alle utrykninger kalles inn pr telefon. Men om du ikke svarer, så svarer du ikke. Skjer det hver gang, så kommer du nok til å få spørsmål om hvorfor ikke. Men de forventer jo såklart ikke at man alltid har med seg telefonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå