Gå til innhold

Sivilforsvaret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er med i sivilforsvaret som har noen erfaringer å dele?

Jeg skal på grunnopplæringskurs i løpet av året, og må si at jeg lurer veldig på hva jeg har i vente. Både med tanke på de tre ukene på kurs, og hvordan tjenesten vil utarte seg etter det. Jeg lurer egentlig på det aller meste, så alle erfaringer tas godt i mot. Både rent praktisk hvordan det er på kurset og på øvelsene, hvor ofte er det øvelser (fikk vite 4-8 ganger i året på møtet, mens på nettsidene står det 2-4), om man føler det som en veldig byrde å være med på dette og jeg lurer også på hvordan arbeidsgiver reagerer. Må si at jeg på ingen måte gleder meg til å fortelle arb.giver at jeg må få fri tre uker for å dra på dette kurset.

(mulig dette havnet under feil underforum - noen får flytte tråden evt. hvis den hører hjemme et annet sted)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg er ikke med, og jeg håper virkelig ikke at jeg noen gang blir innkalt heller! Og blir jeg det, så kommer jeg til å gjøre mitt beste for å slippe unna.

Det får være måte på hvordan de har lov til å pålegge folk å kaste bort tid og penger. Hvis man er pålagt å være på kurs i tre uker, så kan dette føre til et sinnsykt økonomisk tap for enkelte personer.

Skrevet

Sjekk ; sivilforsvaret.no

her er det jo masse opplysninger til deg og FAQ.

Du finner sikkert info du leter etter her.

Ellers skal det sies at det kun er 19 mnd total tjeneste og samtidig er det samfunnsnyttig og du kan sikkert lære masse. Til denne tjenesten trenger man frivillige, og jeg syns det er flott at frivillige stiller seg selv til disposisjon. Det er også viktig å ha en positiv innstilling til dette når man blir innkalt. Jeg antar at man også kan delta på bl.a førstehjelpskurs i tjenesten og det er også godt å kunne i det sivile. Så det er sikkert også en del nyttig du kan ta lærdom av her.

Gjest Pasta-sara
Skrevet
Jeg er ikke med, og jeg håper virkelig ikke at jeg noen gang blir innkalt heller! Og blir jeg det, så kommer jeg til å gjøre mitt beste for å slippe unna.

Det får være måte på hvordan de har lov til å pålegge folk å kaste bort tid og penger. Hvis man er pålagt å være på kurs i tre uker, så kan dette føre til et sinnsykt økonomisk tap for enkelte personer.

Da er du vel glad du ikke er gutt! ;)

Skrevet

Jeg har alltid fryktet å få den innkallingen i posten. Aner ikke hva jeg skulle gjort da, jeg har skikkelig sosial angst, og kunne aldri vært med på noe sånt. Men man blir jo sikkert ikke trodd om man sier det. Jeg antar det er veldig mange som vil prøve å slippe unna av forskjellige årsaker. Huff, får bare håpe jeg har blitt for gammel til innkalling. Selv om det står at man kan bli innkalt i alderen 18-65... hvor gammel er du, TS?

Gjest SmallTalk
Skrevet
Da er du vel glad du ikke er gutt! ;)

Militæret blir man normalt sett kalt inn til før man har skaffet seg jobb med god inntekt og diverse lån som man må betale på. Det samme gjelder ikke sivilforsvaret.

Og dersom man skulle bli innrulert i HV når man er ferdig med førstegangstjenesten, så betaler vanligvis arbeidsgiver lønn de gangene man er på rep. Dette gjelder heller ikke for sivilforsvaret.

Skrevet

Jeg er 29. Hadde også håpet at jeg skulle slippe unna, men dengang ei. Fikk første henvendelse fra dem for 4-5 år siden, men fikk da utsettelse pga studier. Når de nå sendte ny inkalling hadde jeg ingen god unnskyldning, og etter å ha bestått legesjekk og intervju (hvor jeg ikke løy på meg noen fiktive skader eller plager, men prøvde å være så lite motivert/engasjert som mulig) er jeg nå altså med. På fordelingsmøtet var det flere andre som jeg også vil tro var på noenlunde samme alder. De fleste var nok midten av 20-årene vil jeg tro.

Er man statlig eller kommunalt ansatt får man lønn (men såvidt jeg forstår ikke full lønn hvis man ikke har forsørgeransvar), men er man privat ansatt så avhenger det av tariffavtalen.

Jeg har forøvrig lest det meste som står på sivilforsvaret sine sider, men finner egentlig lite informasjon om hvordan det faktisk er å være med. Både med tanke på hva som gjøres på kurset, hvordan øvelsene er, hvor ofte man faktisk er på øvelse og aksjon, hvordan arbeidsgiver reagerer osv.

Nå kommer jeg meg ikke unna dette og prøver å være motivert, og skal gjøre så godt jeg kan. Jeg kommer helt sikkert til å lære masse nyttig, og det er jo ikke bare negative sider ved dette (selv om jeg gjerne skulle ha sluppet). Men, jeg liker å være forberedt på hva dette innebærer og siden jeg ikke kjenner en eneste som er med på dette og ikke finner noe særlig på nett annet enn "propaganda" fra sivilforsvaret sin side så er jeg rett og slett veldig nysgjerrig på hva jeg har i vente.

Skrevet

Hva slags ting sjekket de/spurte om under legeundersøkelsen?

Skrevet

Veldig lite egentlig. De sjekket synes mitt, pulsen og blodtrykket. Ellers gikk vi gjennom et skjema jeg hadde fylt ut på forhånd (litt alla det man fyller ut når man gir blod. Spørsmål om sykdomshistorie, evt. plager osv).

På intervjuet pratet vi bare litt. Han spurte om jeg viste noe om sivilforsvaret, om jeg var motivert, om jeg hadd noe spesielle ferdigheter, hva jeg jobbet med, hvilke fritidsinteresser osv.

Skrevet

Jeg har sett ein god del av dei gamle varebilane til sivilporsvaret. Både ute på kjøring og parkert ved verksteder. Er det ikkje på tide å skifte dei ut snart?

Og i så fall, hva skal erstatte dei?

Det er vell ikkje så mange alternativ, med tanke på kvaliteten og hva som dekker kravene.

Skrevet

Jeg venter bare på innkallelsen jeg, det hadde vært fint å få den! Jeg har veldig lyst til å være med, faktisk. Er 30, så nå syns jeg den bør dumpe i postkassen snart. Men uansett; har sett et tv-innslag på TV2 for lenge siden, hvor man trente på brannslukning og flom-relatert arbeid (bygge diker/sperrer osv). Så ut som man endelig får brukt seg selv på noe nyttig!

Men det er jo jæskla teit om man ikke skal få lønn. Jeg jobber nå heldigvis for det meste i stat/kommune, men likevel fjernt for dem som er i privat sektor.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg venter bare på innkallelsen jeg, det hadde vært fint å få den! Jeg har veldig lyst til å være med, faktisk. Er 30, så nå syns jeg den bør dumpe i postkassen snart.

Når mange blir tvunget, vil jeg tro det går an å melde seg frivillig også? Kanskje en annen stakkar slipper hvis du melder deg :)

Skrevet

Jeg fikk brev nå nettopp. Må inn. Blæh. Var på det infomøtet for 2 år siden, men fikk utsettelse siden jeg var gravid da. Nå fikk jeg brev om at jeg er pålagt tjenesteplikt. Arbeidsgiver søker om fritak på mine vegne siden jeg har en stilling innen justisen hvor det kan være kritisk om jeg ikke er tilgjengelig.

Skrevet

Jeg er med *grøss*

Skulle gjort alt for å slippe!!! Det er umulig å "melde seg ut" når man først har blitt innkalt.

Jeg synes alt sivilforsvaret gjør er veldig veldig bra. Men det er ikke noe for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere som har blitt innkalt, hvor gamle var dere da innkallingen kom?

Annonse
Skrevet
Dere som har blitt innkalt, hvor gamle var dere da innkallingen kom?

Jeg var 19/20 ca. Jeg trodde jeg ble innkalt fordi jeg ikke hadde noen jobb på den tiden. Men tror nok det er ganske random hvem som blir trukket...

Noen som vet om det er noen som helst mulighet for å komme seg ut av det?+ Får innkallinger hele tiden, men lar bare vær å svare..

Gjest Gjest
Skrevet

Sivilforsvaret har rett til å innkalle til tjeneste alle mennesker på norsk jord. Det innebærer at jenter i "passende alder" blir kontaktet. De bruker listene til Vernepliktsverket, der forsvaret henter sine.

Lønn vil kunne være det samme som i fx HV og på vanlig rep etter førstegangstjenesten og enkelte arbeidsgivere betaler vanlig lønn og tar i mot penger fra Sivilforsvaret i steden.

Jeg synes alle burde og kunne yte en innsats for det samfunnet vi lever i. Og når vi ser hvor uendelig lite folk kan om beredskap, krisehåndtering, krisemat, lar stearinlys brenne etc, så står det helt klart for meg at om dette folket kommer i en krise, så er vi kjørt. fullstendig.

Så at flere utdanner seg til brannslokking, krisepsykologi, evnen til å gå leteaksjoner, dekontaminering (rensing etter gassangrep9 etc synes jeg er udelt positivt.

Og om man ikke blir innkalt til Sivilforsvaret, så kanskje likevel tenke seg om, ta kurs gjennom KFB (Kvinners frivillige beredskap), lottene eller andre som kan gi deg en ekstra fordel til å kunne ta vare på familie og andre og yte litt i samfunnet.

Å kalle utdannelse i det vi alle trenger Sivilforsvaret til for nytteløst og bortkastet er i beste fall uvitenhet.

Det er lovstridig å ikke møte opp, og ignorere innkallinger og jeg har aldri hørt noen som ikke har hatt stor glede av grunnkurset. Senere kan man spisse aktiviteten sin mot egne interesser.

Nei, jeg er ikke i Sivilforsvaret selv, men er i HV, samt tilknyttet KFB.

Lesestoff for den som ikke ønsker å fortsatt være uvitende og ignorante:

www.kfb.no

www.lottene.no

www.sanitetskvinnene.no

Skrevet
Sivilforsvaret har rett til å innkalle til tjeneste alle mennesker på norsk jord. Det innebærer at jenter i "passende alder" blir kontaktet. De bruker listene til Vernepliktsverket, der forsvaret henter sine.

Lønn vil kunne være det samme som i fx HV og på vanlig rep etter førstegangstjenesten og enkelte arbeidsgivere betaler vanlig lønn og tar i mot penger fra Sivilforsvaret i steden.

Jeg synes alle burde og kunne yte en innsats for det samfunnet vi lever i. Og når vi ser hvor uendelig lite folk kan om beredskap, krisehåndtering, krisemat, lar stearinlys brenne etc, så står det helt klart for meg at om dette folket kommer i en krise, så er vi kjørt. fullstendig.

Så at flere utdanner seg til brannslokking, krisepsykologi, evnen til å gå leteaksjoner, dekontaminering (rensing etter gassangrep9 etc synes jeg er udelt positivt.

Og om man ikke blir innkalt til Sivilforsvaret, så kanskje likevel tenke seg om, ta kurs gjennom KFB (Kvinners frivillige beredskap), lottene eller andre som kan gi deg en ekstra fordel til å kunne ta vare på familie og andre og yte litt i samfunnet.

Å kalle utdannelse i det vi alle trenger Sivilforsvaret til for nytteløst og bortkastet er i beste fall uvitenhet.

Det er lovstridig å ikke møte opp, og ignorere innkallinger og jeg har aldri hørt noen som ikke har hatt stor glede av grunnkurset. Senere kan man spisse aktiviteten sin mot egne interesser.

Nei, jeg er ikke i Sivilforsvaret selv, men er i HV, samt tilknyttet KFB.

Lesestoff for den som ikke ønsker å fortsatt være uvitende og ignorante:

www.kfb.no

www.lottene.no

www.sanitetskvinnene.no

Jeg signerer denne.

Skrevet

Helt enig! Kanskje jeg skal melde meg frivillig. Visste ikke at det var mulig, men det er det sikkert.

Skrevet
Helt enig! Kanskje jeg skal melde meg frivillig. Visste ikke at det var mulig, men det er det sikkert.

Det er det, og et supert initiativ fra din side :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...