Gå til innhold

Jeg har sladret på mine venner

Anbefalte innlegg

Gjest sladrehanken
Skrevet

For å prøve å gjøre lang historie kort;

For noen år tilbake ble jeg sammen med min beste venninne del av et miljø der det ble røykt mye hasj. Vi røykte alle sammen, i varierende grad. Jeg røykte for eksempel på kveldstid, fest og lignende. De som røyker mest røyker hele dagen.

Min venninnes kjæreste har barn fra tidligere forhold, ca.40-50%.

Hans eks, barnets mor, har nå fått snusen i at han røyker, selv når barnet er hos ham. Dette liker hun svært dårlig, forståelig nok.

Nå har jeg snakket med barnets mor og fortalt det jeg vet. Barnets far elsker sin datter, og gjør så godt han kan, men benekter at han bruker hasj. For min egen del har jeg hatt en utrolig tung tid med dårlig samvittighet fordi jeg har røykt hasj. Jeg har også et barn, men røyker ikke sammen med henne. Men jeg vil virkelig ikke være en mor som røyker hasj!

Jeg har nå fortalt alt til min datters far, min eks. Jeg går til kurator, og har meldt meg selv ettersom jeg vil vise at jeg virkelig ikke vil være en del av dette livet lenger.

Min venninne og hennes kjæreste har lagt meg for hat fordi jeg har sladret på dem, men jeg føler ikke jeg kunne gjøre noe annet så lenge det er ulovlig å røyke hasj, og det er barn involvert.

Hva ville dere gjort? Holdt tyst, eller sladret på venner som ikke er istand til å innse at det de gjør er feil?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjestepasta
Skrevet

Med tanke på barnets ve og vel ha du gjort det riktige.

Med tanke på at du vil bli ferdig med dette selv men kanskje ikke helt klarer det, har du gjort det helt typiske; å sladre på de som ikke er helt der du er.

Men uansett, barna er viktigst, så dine tidligere venner får bare hate deg så mye de vil, kanskje de en dag ser at du faktisk hjalp dem.

Skrevet

Selv ville jeg sagt noe dersom de røyket med barna tilstede eller var fjerne rundt barna. Ellers ville jeg holdt tyst. At en kompiss tar en "jonas" en søndagskveld etter han har levert ungene gjør ingenting for meg.

Bra du selv sa ifra til din eks da. :)

Skrevet

Jeg har selv dratt meg ut av dette for en stund siden, så det er ikke for å muliggjøre eller påskynde min egen prosess at jeg gjorde dette. Barnets mamma hadde allerede hørt mye rykter, og kom til meg og spurte. Det tok litt tid før jeg ikke klarte å holde inne med deg jeg vet.

Han røyker like mye når barnet er der, og det er det barnets mamma ikke tolererer. Hun sier selv at hva han gjør på sin egen tid er likegyldig, men hun vil ikke at barnet skal involveres. Hadde det ikke vært et barn med i bildet hadde jeg ikke brydd meg.

Skrevet

Spørs på mengden... Blir vennen din synlig ruset?

Kjenner noen som man ikke kan merke forskjell på, fordi de har røyket i MANGE år...

Men klart, er helt enig i at det ikke er akseptabelt å røyke med barn tilstede..

Skrevet

Både ja og nei. Jeg tror ikke folk som ikke kjenner ham kan se det om de ikke har inngående kjennskap til virkningene av hasj.

Men barnet blir i stor grad sittende alene foran en film, eller leker på rommet sitt mens faren røyker på sitt rom. Så situasjonen kunne vært verre, men jeg tror ikke barnet får så veldig mye ut av samværet.

Men problemet er at moren til barnet ikke godtar at han røyker mens datteren er der.

Skrevet

Jeg synes du har gjort det eneste rette, all honnør til deg. Kjempetøft av deg å sette barnets sikkerhet fremfor ditt vennskap.

Ser noen henger seg opp i om han røyker mye, hvor lenge osv. Det spiller jo INGEN rolle; en røyker ikke når en har ansvar for barn, uansett!!!

Du har vist deg som et voksent, ansvarlig menneske, og det skal du ha all mulig ros for.

Skrevet
Både ja og nei. Jeg tror ikke folk som ikke kjenner ham kan se det om de ikke har inngående kjennskap til virkningene av hasj.

Men barnet blir i stor grad sittende alene foran en film, eller leker på rommet sitt mens faren røyker på sitt rom. Så situasjonen kunne vært verre, men jeg tror ikke barnet får så veldig mye ut av samværet.

Men problemet er at moren til barnet ikke godtar at han røyker mens datteren er der.

Når du legger det frem på denne måten, synes jeg du har gjort helt rett. Hvis han blir en dårligere far av det, så er det grunn til bekymring!

Jeg forstår moren også altså, ikke misforstå meg her.

Tenkte mer på at du sa fra, som var venn med far, men så lenge ungen ikke blir stimulert annet enn å se på tv, mens han røyker, så kan hun/han være et annet sted, som feks hos mor.

Skrevet

Syntes det er utrolig flott det du har gjort!!!Både for din egen del og for dette barnet!!!!

Skrevet
Syntes det er utrolig flott det du har gjort!!!Både for din egen del og for dette barnet!!!!

:jepp:

Gjest brutal_mann
Skrevet

Å ta et endelig oppgjør med dophuer koster alltid. Men du har gjort det riktige. Vend dem ryggen for evig tid. Det vil gjøre din vei til et oppegående liv mye lettere.

Skrevet

Tusen takk for svar. Dere aner ikke hvor vanskelig dette har vært, det er ikke direkte med glede man foretar et sånt valg. Det vanskelige her har jo vært at han har nektet, noe som for meg betyr at han ikke anser sin hasjbruk som et problem.

De som har røyket vet at man blir veldig fredelig, men også ganske giddalaus og slapp når man røyker. I tillegg vil de fleste barn merke at de voksne forandrer seg når de blir ruset, som er tilfellet også om man drikker alkohol. Selv om man "bare" blir blidere og rundere i kantene, vil et barn reagere på endringene.

Det er jo også det som gjør dette vanskelig - barnet har jo ikke lidd noen direkte overlast. Men det er likevel ikke akseptabelt.

Takk igjen for at dere hjelper meg å sortere alle tankene som surrer rundt i hodet mitt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...