Gå til innhold

Studere til ingeniør

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Er det noen her som har studert til ingeniør over nett? Gikk det bra, hvordan var studieforløpet?

Forloveden min vil studere dette med spesialisering innen webservere, og lurer litt på hvordan dette foregår? Er det mappeinnleveringer iløpet av semesteret osv? Hva slags type innleveringer?

Og jepp, han skal snakke med skolen også, har avtale om å prate med dem i slutten av mars, men tenkte jeg skulle spørre her inne fordet :)

Jeg blir takknemlig for alle svar! :jepp:

Gjest Siv.ing
Skrevet
Heisann!

Er det noen her som har studert til ingeniør over nett? Gikk det bra, hvordan var studieforløpet?

Forloveden min vil studere dette med spesialisering innen webservere, og lurer litt på hvordan dette foregår? Er det mappeinnleveringer iløpet av semesteret osv? Hva slags type innleveringer?

Og jepp, han skal snakke med skolen også, har avtale om å prate med dem i slutten av mars, men tenkte jeg skulle spørre her inne fordet :)

Jeg blir takknemlig for alle svar! :jepp:

Om en ikke studerer til å bli ingeniør på NTNU, eller NTH som det egentlig burde hete fortsatt så kan en like gjerne la være.

Skrevet
Om en ikke studerer til å bli ingeniør på NTNU, eller NTH som det egentlig burde hete fortsatt så kan en like gjerne la være.

Hvorfor det?

Skrevet

Man blir ikke ingeniør ved å ha studert ved NTNU, man blir sivilingeniør. Og herregud, det er 14 år siden de to delene av Universitetet i Trondheim, NTH og AVH ble til NTNU, så det er på tide å legge fortida bak seg.

Mvh

siv.ing som startet studiene ved NTH og ble eksaminert ut fra NTNU.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg går siste året på ingenør nå, og har spesialisert meg innen programmering og hardware.

For å være ærlig, så synes jeg det å studere ingeniørfag over nett høres helt håpløst ut. Man har tre år med relativt tunge fag foran seg, hvor en del av dette er realfag som man vanskelig kan lese seg til på egenhånd. I tillegg så er det en del tekniske fag hvor man vil ha best utnytte av å jobbe sammen med andre, og hvor man er avhengig av å få input fra foreleser for å skjønne en del ting.

Jeg tror for å være helt ærlig at å studere ingeniørfag over nett er noe av det mest håpløse jeg har hørt om, og skjønner ikke hvordan det kan være gjennomførbart. Og ikke minst, så skjønner jeg ikke hvordan en arbeidsgiver vil finne på å ansette en person som har fått ingeniørtittelen sin på nett.

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg trodde faktisk nettbasert ingeniørutdanning var så nytt at ingen har rukket å bli ferdige ennå, og dermed er det nok ingen som kan si hvordan det gikk...

Skrevet

Jeg tror dette er rimelig nytt ja. På nettsidene til høyskolen i Narvik står det ikke annet enn at "studiet er krevende med stor frafallsprosent".

Imidlertid har man, iallefall i Narvik, mulighet til å søke overgang til vanlig undervisning hvis det blir for tungt å studere over nett. Det kan være at det finnes slike muligheter ved andre skoler og.

Skrevet

Å studere over nett krever meget høy selvdisiplin og en god evne til å tilegne seg informasjon på egen hånd.

Studier over nett har gjerne mappeleveringer, i tillegg kan de også ha kollokvier over nett vha forum eller chat.

Mange som studerer slikt over nett tar seg vann over hodet og tror de skal gjennomføre studiet i tillegg til full jobb, men husk at det er et heltidsstudie.

Gjest Gjest_Gjest baardsen_*
Skrevet

Først vil jeg bare si at det faktisk er mer ettertraktet å ha en utdanning som SIVILingeniør (som da kun NTNU tilbyr) enn vanlig ingeniør, nettopp fordi de ikke bare er spesialisert i èn retning, men har et solid grunnlag uansett retning. Såklart blir man jo utdannet og får en god jobb vil jeg tro om man ikke går på NTNU, men det er grunner til at det er relativt høyt snitt å komme inn på. Dessuten er det en egen skole med teknologi - ikke blandet med 'lekefagene', så det er et utrolig miljø som kanskje skaper enda bedre ingeniører

Nå skal jeg si fra egen erfaring at jeg har svært liten tro på nettbasert ingeniørstudie. Det er vanskelig nok å følge forelesninger og komme seg gjennom pensum i tide før eksamen, selv om man strukturerer seg. Dessuten går man glipp av et miljø som er helt unikt (og som ingen tror før de har prøvd det).

Skrevet

For det første: Det er ikke noe som heter sivilingeniør.

For det andre: Det heter master i ingeniørfag, og det er slett ikke bare NTNU som tilbyr det.

For det tredje: NTNU er norges beste skole for ingeniørfag ja.

For det fjerde: Man er spesialisert selv om man tar en master istedetfor en bachelor, ingeniørfagene er veldig brede og det sier seg selv at man ikke har peiling på alt innenfor fagene etter en master i f.eks. bygg eller elektro eller maskin eller hva som helst. Man kan mer om sitt eget fag en etter en bachelor, ikke om alle de andre fagene.

For det femte: Det undervises i mange lekefag på NTNU, for eksempel idrettsfag...

Og så til slutt:

Jeg kan ikke forstå at det er mulig å bli en god ingeniør eller sivilingeniør av nettstudier. Ikke bare fordi en del fag er tunge, men hovedsaklig fordi en ingeniør bør ha en viss praktisk forankring, i det minste fra laboppgaver og prosjekter, og veiledning.

Kanskje dersom forloveden din har praktisk erfaring fra faget fra før, men ellers tror jeg ikke det går.

Ser mange nyutdannede ingeniører som kan alle formler, men ikke aner hva faget deres handler om i praksis. De er helt ubrukelige i arbeidslivet, og blir satt til å kopiere og være teknisk tegner for skikkelige ingeniører...

Skrevet

Hei, og takk for svar alle sammen!

Jo, han har erfaring fra det han skal spesialisere seg innen, han vil gjerne ha utdanelsen for å ha det på papiret. Slik at når han søker jobb kan han i tillegg til å ha en portefølje (kanskje det ikke heter det i denne sammenhengen) i tillegg slå i bordet med en utdannelse.

De som skal tilby denne nettbaserte, gjør det fordi at de vet at ikke alle har mulighet til å slutte i jobben for å studere. Og de er flere stykker som holder til i samme by som studiestedet ligger på, så han skal ikke sitte helt alene å lese da.

Men takk for svar allesammen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...