Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg er arbeidsledig og går på dagpenger. Før jeg ble ledig jobbet jeg 100%. For tiden går jeg på et fire måneders NAV arrangert kurs, fra 9-15 mandag-fredag. Nå har jeg blitt tilbudt en ekstrajobb i en butikk jeg faktisk har veldig lyst til å jobbe i, det dreier seg om en-to kveldsvakter i uka og annenhver lørdag. Hvordan vil dette påvirke dagpengene mine? Hvis jeg f.eks. jobber 16-20 en dag, mister jeg da dagpenger for hele dagen, eller trekker de bare for halve? Jeg har regnet ut at hvis jeg jobber i snitt 12 timer i uka, to dager den ene og tre dager den andre, altså 10 dager i måneden, vil jeg ikke tjene noe i forhold til dagpengene om de trekker for hele dager. Da lønner det seg faktisk ikke å jobbe. Noen som kjenner reglene?
Gjest navnelapp Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Så vidt eg veit trekker du antall timar. Så då trekker du fire timar på meldekortet dersom du jobba fire timar, uansett når på døgnet jobbinga skjer. Men det enklaste er vel å sjekke dette med NAV-kontoret?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Jeg er arbeidsledig og går på dagpenger. Før jeg ble ledig jobbet jeg 100%. For tiden går jeg på et fire måneders NAV arrangert kurs, fra 9-15 mandag-fredag. Nå har jeg blitt tilbudt en ekstrajobb i en butikk jeg faktisk har veldig lyst til å jobbe i, det dreier seg om en-to kveldsvakter i uka og annenhver lørdag. Hvordan vil dette påvirke dagpengene mine? Hvis jeg f.eks. jobber 16-20 en dag, mister jeg da dagpenger for hele dagen, eller trekker de bare for halve? Jeg har regnet ut at hvis jeg jobber i snitt 12 timer i uka, to dager den ene og tre dager den andre, altså 10 dager i måneden, vil jeg ikke tjene noe i forhold til dagpengene om de trekker for hele dager. Da lønner det seg faktisk ikke å jobbe. Noen som kjenner reglene? Det er lagt opp til at du har 35 timers uke. Da du sender meldekortet,så skriver du hva du har arbeidet. Du mister alle dagpenger om du jobber over35 t i uken. Eks jobber du ti timer så har du jobbet over en dag,men mister kun en dag. Du finner nok reglene på nav sine sider,eller ring de
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 du blir trekt for de timene du jobber. Men jobber du mer enn 37,5 timer i løpet av 2 uker mister du dagpengene for den perioden.Så du kan ikke jobbe fult 1 uke og få dagpenger for den andre uka.
Østlandet Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 du blir trekt for de timene du jobber. Men jobber du mer enn 37,5 timer i løpet av 2 uker mister du dagpengene for den perioden.Så du kan ikke jobbe fult 1 uke og få dagpenger for den andre uka. Jo. Du kan nå jobbe inntil 60% av timene (økt fra 50%) og få dagpenger for 40%.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Jo. Du kan nå jobbe inntil 60% av timene (økt fra 50%) og få dagpenger for 40%. Når ble det økt til 60%? Det er jo kjempefint Jeg trodde det fortsatt var 50%, jeg.
Østlandet Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Når ble det økt til 60%? Det er jo kjempefint Jeg trodde det fortsatt var 50%, jeg. Muligens har jeg lest spørsmålet / svart litt fort, denne gangen. Legger meg i så fall flat. Det er mulig den nye regelen (kom under finanskrisen)gjelder kun de som er permitterte fra sin vanlige jobb. Reglene fra NAV sier nemlig: "Hvem kan få dagpenger ved permittering? Du må fylle vilkårene for rett til dagpenger Du må være lønnsmottaker Din vanlige arbeidstid må være redusert med minst 40 prosent Permitteringen må skyldes mangel på arbeid eller andre forhold som arbeidsgiver ikke kan påvirke". Har ikke tid til å granske dette nå. Men aller regler står på NAV sidene.
Gjest Gjest_Birgitta_* Skrevet 7. mars 2010 #8 Skrevet 7. mars 2010 Muligens har jeg lest spørsmålet / svart litt fort, denne gangen. Legger meg i så fall flat. Det er mulig den nye regelen (kom under finanskrisen)gjelder kun de som er permitterte fra sin vanlige jobb. Reglene fra NAV sier nemlig: "Hvem kan få dagpenger ved permittering? Du må fylle vilkårene for rett til dagpenger Du må være lønnsmottaker Din vanlige arbeidstid må være redusert med minst 40 prosent Permitteringen må skyldes mangel på arbeid eller andre forhold som arbeidsgiver ikke kan påvirke". Har ikke tid til å granske dette nå. Men aller regler står på NAV sidene.
Gjest Gjest_birgitta_* Skrevet 7. mars 2010 #9 Skrevet 7. mars 2010 Jeg er arbeisledig og hadde vanlig arbeidstid på 21 timer før ledigheten, betyr det at jeg mister tryden hvis jeg jobber over 21 timer? Eller er det 60 prosent av 21 timer!
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2010 #10 Skrevet 7. mars 2010 Jeg er arbeisledig og hadde vanlig arbeidstid på 21 timer før ledigheten, betyr det at jeg mister tryden hvis jeg jobber over 21 timer? Eller er det 60 prosent av 21 timer! 21 timer over ett meldekort (11,5 time i uka).
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2010 #11 Skrevet 8. mars 2010 For å få dagpenger må du ha fått redusert arbeidstiden din med minst 50%, ikke 40%. Pass derfor på at du ikke havner rett over denne magiske grensen, for da taper du mye på å jobbe, dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå