Gå til innhold

kontrollerende kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Angelina_*
Skrevet

Trenger noen råd.

Kjæresten min har passord til alt mail, facb. Han går inn der hver morgen og kveld, oftere enn jeg selv gjør, sletter forespørsler og ting han ikek liker. Jeg liker ikke dette og ville ikke gå med på det, men er redd for å miste han.. Lurer om det er flere som gir hverandre passord til alt? Han har gitt meg sin, men er nesten aldri der, interesserer meg ikke, dessutten er han der før meg og tar kanskje bort ting jeg ikke liker, vet ikke..

Jeg trenger pusterom og jeg føler at jeg ikke får det, hvordan komme til enighet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke godtatt at kjæresten min hadde sjekket min mail og facebook, og kontrollert hva du får se og ikke får se!

Jeg kan kjærestens passord og sjekker hvis han ber meg om det, men aldri ellers. Min husker ikke mitt passord, så det er jo greit nok.

Du burde prate med han, og bytte passord så han ikke har kontroll på deg lengre. Det skal jo være tillit i et forhold, ikke sant? Han stoler tydeligvis ikke på deg... Er han verd å bruke tiden din på?

Skrevet
Trenger noen råd.

Kjæresten min har passord til alt mail, facb. Han går inn der hver morgen og kveld, oftere enn jeg selv gjør, sletter forespørsler og ting han ikek liker. Jeg liker ikke dette og ville ikke gå med på det, men er redd for å miste han.. Lurer om det er flere som gir hverandre passord til alt? Han har gitt meg sin, men er nesten aldri der, interesserer meg ikke, dessutten er han der før meg og tar kanskje bort ting jeg ikke liker, vet ikke..

Jeg trenger pusterom og jeg føler at jeg ikke får det, hvordan komme til enighet?

Jeg håper jeg har forstått deg rett og at det er slik at han vil ha passordene til din mail etc? Har du spurt ham hvorfor han synes han har rett på dette - eller hvorfor han synes det er riktig å gå inn i dine "private soner"? Og hvorfor han synes det er hans rett og oppgave å redigere f. eks Facebook etc?

Jeg har ikke passord til mail etc til mannen min og ser ingen grunn til at jeg skal ha det. Han har heller ikke passord til mine nettsteder. Det har aldri vært noe tema.

Han er kanskje usikker på deg og har derfor behov for å ha kontroll. Det er ikke bra for forholdet og du må snakke med ham om det - gi ham en mulighet til å fortelle hvorfor dette er nødvendig for han. Men det har du sikkert allerede gjort.

Skrevet

Det der er ikke bra. Han har krysset mange grenser for psykodiagnose når han SLETTER ting HAN mener du ikke bør ha.

Du TØR IKKE si nei? Er han faren din? Hva kan skje? At han løper ut og gjør slutt? Tror du at en mann som er virkelig glad i deg ville gjort det?

Lær deg å sette grenser. Om du skal gå rundt resten av livet å være redd for å være den du er i frykt for å bli forlatt. Da har du ikke høye tanker om deg selv.

Gjest navnelapp
Skrevet

Dette er etter mitt syn heilt unormalt. Eg har aldri hatt passord til mail, face eller noko anna til mannen min, og ville ikkje drøyme om å gi han det heller. Og han ville ikkje drøyme om å be om det. Warning, warning, spør du meg.

Gjest Bianca26
Skrevet
Trenger noen råd.

det der har han ikke lov til uten ditt samtykke. Det blir det samme som at han skulle åpne dine brev fra postkassa

Skrevet

Dere bør virkelig ha en alvorlig samtale om grenser, tillit og respekt i forholdet. Kanskje noen grunnregler kan hjelpe?

Forøvrig kan jeg og sambo noen av passordene til hverandre, fordi vi bruker en del av de samme- eller varianter av passord flere steder, og noen er nødvendig for den andre å kunne. (Jeg vet ikke om disse er de samme passordene han bruker på f.eks mail og facebook, men vil tro det..)

Dette betyr ikke at vi sjekker hverandre sine private internettsider. Det er grenseoverskridelse for oss, og vi er et par som deler veldig mye..

Håper dere får snakket skikkelig ut, og at det ordner seg for dere.

Skrevet

Dette er helt fullstendig unormalt, og jeg lurer også på hva du er redd for. Hvis han blir sint eller forlater deg fordi du ikke vil gi han passord til facebook og mail så kan jeg garantere deg at det er et tap som du vil bli glad for senere. Den type mann er IKKE en type man vil har som kjæreste.

At man vet passord til kjæresten er kanskje ikke så uvanlig, hos oss så vet vel jeg hans sånn helt tilfeldig (han ringte og ba meg sjekke noe på mailen hans) men jeg tror ikke han vet mitt. Jeg benytter uansett ikke anledningen til å lese e-posten hans. Og når man ikke bare leser, men faktisk driver og sletter og sensurerer så er man på grensen til å være RIV RUSKENDE GAL I HODET

Skrevet

Nei dette synes jeg ikke er greit. Kan du snakke med han om det, forklare hva du synes er greit og ikke greit. Du kan også spørre han hva han synes. Dere har sikkert forskjellige meninger der, men han må respektere dine.

Dette handler jo ikke om at du har noe du vil skjule, men retten til privatliv og ønske om å ikke bli kontrollert/overvåket.

Det handler jo mye om tillit også.

Min kjæreste visste passord til fb og mail før, men drev ikke å sjekket fordet, men jeg byttet passord og han hadde ikke noe problemer med det. Bytt passord, hvis han ikke kan godta dette så ville jeg (hvis jeg var deg) vurdert om jeg orket å ha det slik.

Lykke til :)

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Bytt passord. Han har faktisk ingenting på din mail eller fb å gjøre. For ein tulling, sletter og fjerner ting fra din fb fordi han ikkje liker det? Du bør sette ned foten før det tar overhånd og du havner i et forhold du virkelig ikkje har godt av eller vil være i.

Fjerner, sletter og sjekker mail og fb nå, vennene dine og familien din om 1 år.

Skrevet

ja, hvorfor bytter du ikke passord?

Dette er ikke sunn oppførsel, hvorfor lar du han holde på sånn?

Og hvis han truer med å slå opp hvis han ikke får passord, hvorfor vil du være sammen med en mann (guttunge) som behandler deg på denne måten?

Skrevet

Jeg og kjæresten bruker samme pc når vi er hjemme, og der har vi lagra alle passord. Deet vil jo i prakisis si at i kan sjekke mail og fb til hverandre når vi vil, men dette er selvfølgelig ikke noe vi gjør! Og å slette ting før du får se det? :fy_fy:

Forsøk å bytte passord og se hvordan han reagerer.

Skrevet

Det er, som mange her nevner, ikke verre enn å skifte passord! For det der er virkelig HELT FEIL!!! Han har ingenting der å gjøre, med mindre du har bedt han om det. Mail er FAKTISK nåtidens brev. Man åpner ikke andres brev, og KASTER dem hvertfall ikke. Ja, det er en reell sammenligning. Nei vet du hva...

Selv kan vi passordene til hverandres mail, da vi ofte ikke har tilgang selv til internett og ringer den andre og får den til å sjekke osv, men at han eller jeg skulle gått inn på der uten å spørre, og uten at det er for å finne ut av noe for den andre som han/du ber om, så er det HELT feil!

Han stoler ikke på deg. Et sånt problem bør tas med rota jo før jo heller. Tenk hva det blir til hvis det bare fortsetter!

Bytt passord, og om han reagerer sier du akkurat det du mener, at det er dine brev, ditt personlige sted, og at han ikke har noenting der å gjøre. Reagerer han på det får han heller bare reagere.

Skrevet

Jeg og eksen brukte også ofte samme pc. Og da mener jeg min pc. Siden jeg hadde med meg laptop når jeg kom til han i helgene. Han fikk passordet for å komme inn men ikke noe mer.

Jeg hadde ikke likt å gå passord til mail, fb eller mobil til kjæresten min. Uansett. Jeg har heller ikke noe behov for å ha hans passord heller. Stoler på han.

Skrevet
ja, hvorfor bytter du ikke passord?

Dette er ikke sunn oppførsel, hvorfor lar du han holde på sånn?

Og hvis han truer med å slå opp hvis han ikke får passord, hvorfor vil du være sammen med en mann (guttunge) som behandler deg på denne måten?

Enig. Han er sinnsykt vill etter deg. Sett grenser. Han vil ha deg uansett, og hvis du klarer å sette grenser, så kan kanskje forholdet få bedre langtidskvalitet.

Hvis du lar deg styre rundt og herje mmed på denne måten så kan du sikkert få være med han så lenge du vil, men jeg tviler på at det er så lenge. Du kan si han at hvis han velger å trå innenfor dine grenser , så skader han deg, og forholdet. Du kan spørre om han ønsker å skade deg og din kjærlighet.

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Enig med de fleste som har svart her, dette er ikke riktig.

Det er en alvorlig innvadering av ditt privatliv, du har nærmest talt ikke et privatliv når han holder på sånn.

Jeg kan samboers passord til mail, pc og FB, da han har det samme passordet på det meste.

Men det er selvsagt ikke noe jeg benytter meg av.

Hadde byttet passord, og hvis han blir sint for det og truer med å gjøre det slutt er han uansett ikke noe å samle på, stol på meg.

Synes han utviser uhyggelige tendenser ved å gå inn og redigere og slette på din FB-profil.

Sett deg i respekt, ta tilbake privatlivet ditt, du kommer til å bli glad for at du gjorde det.

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Dette er helt feil. Han har ikke noen rett til å gå inn på din FB å slette ting uten din tilatelse! Hvorfor ga du han passordet i det hele tatt? Jeg hadde nekta. Han må da forstå at sånn gjør man ikke. Mail er noe privat og ingen har rett til å lese andre mail. Bytt passord.Skal han slå opp pga det så bare la han slå opp. Da er han ikke noe å samle på :)

Skrevet
Det der er ikke bra. Han har krysset mange grenser for psykodiagnose når han SLETTER ting HAN mener du ikke bør ha.

Du TØR IKKE si nei? Er han faren din? Hva kan skje? At han løper ut og gjør slutt? Tror du at en mann som er virkelig glad i deg ville gjort det?

Lær deg å sette grenser. Om du skal gå rundt resten av livet å være redd for å være den du er i frykt for å bli forlatt. Da har du ikke høye tanker om deg selv.

:jepp: .

Og det er nesten så jeg tror han isolerer deg fra omverden sakte men sikkert....!

Skrevet

Du er redd for å miste ham? Jeg ville vært livredd for å IKKE bli kvitt en slik fyr.

Kom deg vekk, så fort du bare får til. Bytt alle passord, nøkler og adresse.

NÅ.

Skrevet

Fra jeg var lita jente husker jeg mine foreldres klare prinsnipp; man leser ALDRI andres brev! Selv når jeg ikke kunne å lese så var det jeg som måtte åpne mine brev fra tanter og onkler, og be mamma eller pappa om å lese dem.

Slik har jeg alltid praktisert det, og min sambo er helt enig. Det har med tillit å gjøre. For oss har dette vært selvsagt, og dermed aldri skapt noen problemer. Så brev, e-post, passord og koder er mine egne. Ingen andres.

Min mening er at du aldri i livet bør finne deg i at han kontrollerer slikt. Det er jo direkte sensur! Ja, jeg vil gå så langt som til å si at dersom partneren min krevde å få kontrollere meg slik så ville jeg heller mistet han fremfor å miste selvbestemmelsesretten, tillit, identitet og selvbilde. Disse tinga må du aldri gi avkall på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...