Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 på helsestasjonen i dag dro legen forhuden tilbake på gutten min som er 6 mnd. Han sa at den begynte å gro litt igjen. Han blødde en liten dråpe etterpå. Men en annen barnelege har sagt til svigerinna mi at dette ikke skal gjøres før de er ett år.. Så hva er da riktig?? Skal jeg nå gjøre dette når jeg vasker han??
Gjest yojo Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 på helsestasjonen i dag dro legen forhuden tilbake på gutten min som er 6 mnd. Han sa at den begynte å gro litt igjen. Han blødde en liten dråpe etterpå. Men en annen barnelege har sagt til svigerinna mi at dette ikke skal gjøres før de er ett år.. Så hva er da riktig?? Skal jeg nå gjøre dette når jeg vasker han?? Noen år siden jeg hadde baby, men jeg fikk beskjed om å ikke gjøre det. Kan hende det er forandret...
Gjest Gjest_Sulosi_* Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har to gutter og fikk beskjed om å ikke dra den lengre tilbaken enn det som var mulig,..dvs hvis det blødde el var ubehagelig skulle man la det være.
Caramba Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Har tre gutter og det har jeg aldri gjort. Hvorfor skal man gjøre det??? Har heller aldri fått beskjed om å gjøre noe sånt.
Gjest yojo Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Har tre gutter og det har jeg aldri gjort. Hvorfor skal man gjøre det??? Har heller aldri fått beskjed om å gjøre noe sånt. Det kan vel legge seg ting der, som gjør at det blir skittent, så å dra den tilbake for å vaske er vel normalt?
Gjest imli Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 ein skal ikkje dra forhuden tilbake nei, ikkje før dei er store - rundt skulealder, har eg høyrt.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #7 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har fått beskjed om ikke å gjøre det.
Trampe Skrevet 27. februar 2010 #8 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har en toåring, og har aldri gjort det. Jeg har hørt at man ikke skal gjøre det i det hele tatt.
Gjest yojo Skrevet 27. februar 2010 #9 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har en toåring, og har aldri gjort det. Jeg har hørt at man ikke skal gjøre det i det hele tatt. Gjøre det i det hele tatt, når barnet er 7 skal ikke barnet kunne dra forhuden tilbake for å vaske da heller?
Gjest Fisk Skrevet 27. februar 2010 #10 Skrevet 27. februar 2010 Her var det mange spekulasjoner... Jeg lurer på det samme. Jeg har en 3. klassing som fortsatt ikke kan trekke forhuden tilbake, til det er den alt for trang. Da han var mindre sa helsesøster at man skal begynne med det når man kan, rett og slett. Når de er små er den for trang, men blir løsere etterhvert, sa hun. Noen som har hørt det samme? Eller har konkrete svar?
Gjest Gjest_Tulla_* Skrevet 27. februar 2010 #11 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har ingen sønn, men saboer har. Synes det nesten er rart, jeg, at man ikke skal trekke forhuden tilbake. Den kan jo lett vokse igjen, og gir grobunn for infeksjoner og det som verre er. Var ihvertfall dét som skjedde med sønnen til sambo. Han måtte klippe opp forhuden da han var 7.
Gjest Fisk Skrevet 27. februar 2010 #12 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har ingen sønn, men saboer har. Synes det nesten er rart, jeg, at man ikke skal trekke forhuden tilbake. Den kan jo lett vokse igjen, og gir grobunn for infeksjoner og det som verre er. Var ihvertfall dét som skjedde med sønnen til sambo. Han måtte klippe opp forhuden da han var 7. :overrasket: Kan virkelig forhuden vokse igjen??
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #13 Skrevet 27. februar 2010 Lommelegen: "Nei, du bør ikke trekke forhuden tilbake når du vasker sønnen din! Det kan forårsake sår under forhuden og føre til arr og sammenvoksninger. Hos de fleste gutter kan forhuden faktisk ikke trekkes tilbake i de første leveårene. Fra 3- til 5-års-alderen kan forhuden trekkes tilbake hos de fleste. Hos enkelte gutter tar det lenger tid." Doktoronline: "Mens voksne kan rulle tilbake forhuden og vaske under den, vil forhuden til gutter ofte ikke være så fleksibel før de er omkring fem år. Hos små gutter kan forsøk på å trekke forhuden tilbake føre til arrdannelser som gjør at den blir trangere."
Gjest Gjest_ViljaH_* Skrevet 27. februar 2010 #14 Skrevet 27. februar 2010 I alle bøkene mine står det at man ikke skal vaske under forhuden på babyer, den er selvrensende. På samme måte som at vaginaen på babyjenter er selvrensende, så man skal la den være helt i fred. Høres ut som en merkelig lege du har der, som røsker så hardt i forhuden at gutten blør...da tror jeg at jeg hadde blitt arg! Han har jo masse nerver der selv om han er liten, og føler jo smerten ved slik behandling!
Gjest yojo Skrevet 27. februar 2010 #15 Skrevet 27. februar 2010 Jeg sier til min sønn på 7,5 år at han må dra tilbake og "vaske" der også... Det er ikke skadelig det?!
Trampe Skrevet 27. februar 2010 #16 Skrevet 27. februar 2010 Det er jo ikke skadelig når barna er så store. Da jeg sa at jeg ikke ville gjøre det i det hele tatt mente jeg på så små barn som min på to. Grensa går vel rundt fem-seks år, da må guttene lære seg hvordan man vasker under der. Hvis en sjuåring ikke gjør det er jo sjansene store for at det samler seg mye skitt under forhuden, og det kan gi sår og plager. Jeg hadde også blitt sint hvis en lege dro i forhuden på min baby slik at det begynte å blø. På så små babyer er det da ikke mulig å se om det er for trangt eller ikke?
Edie Skrevet 27. februar 2010 #17 Skrevet 27. februar 2010 Som nevnt før her, fikk jeg beskjed av lege og helsesøster av forhuden skal være helt i fred de første leveårene. Mener å huske hun sa det ble sjekket på 6-års kontrollen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå