Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg kjenner ei som har to barn, på 11 og 12 år. Unga er ulike og de er ganske ofte uenige. Det tapper selvsagt denne personen en del. Men det jeg syns er litt rart er at hun aldri får satt seg ned ved TV eller data om kvelden, for seg selv og får å koble ut pga at ungene krever så mye. Er dette normalt da ungene er på den alderen, da er de vel snart så gamle at de kan begynne å ordne litt og ta tak i ting selv? Ikke mase på mamma for hver minste lille ting, slik at hun aldri får satt seg ned før de har lagt seg?
Miss Puddel Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 nå kommer vel det an på ungene, men normalt sett skal de jo i seng før ni i allefall når de skal på skolen, og mine to på tolv og ni har faste plikter her hjemme så jeg slipper å gjøre alt, de må hjelpe til med støvsuging og oppvask etc.
Thomasine Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 nå kommer vel det an på ungene, men normalt sett skal de jo i seng før ni i allefall når de skal på skolen, og mine to på tolv og ni har faste plikter her hjemme så jeg slipper å gjøre alt, de må hjelpe til med støvsuging og oppvask etc. Før 21.00??!! Ikke for de på 11-12 vel?! 12-åringen her hjemme legger seg 21.30 på hverdager og leser til 21.45. Tidligere enn det ville ikke gått! Ikke er han trøtt før heller. Trådstarter spør om ikke barn på den alderen burde klare noe selv - håper ikke mor må stelle disse barna før leggetid? I tilfelle er det helt unødvendig og faktisk helt unaturlig! 12-åringen her hjemme finner fram egne klær, steller seg selv og legger seg selv. Det eneste jeg MÅ gjøre er å minne ham på å dusje (er inne i en periode hvor det ikke er på 1.plass! ), og så sjekker jeg tennene hans innimellom. Vil at han fortsatt skal ha "null-hull" ...og jeg trenger litt voksentid hver kveld, så her hjemme er 21.30 barnefri i stua!!
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Og for meg er det helt uaktuelt å legge meg senere enn 22 - jeg er voksen. Barn er forskjelige - som mennesker forøvrig. Sannsynligvis er denne moren en utpreget serviceperson som aldri har lagt bredsiden for å gjøre disse barna selvstendige. Jeg har en fireåring og jeg ser på tv før han legger seg også, om det skulle være aktuelt. Jeg kan, gjør sjelden. Han kan leke med seg selv, får servert kveldsmat men ellers klarer vi å ikke gjøre alt bundet sammen. Jeg og faren har full anledning til å bake, gjøre husarbeid etc. Men hadde vi sittet ved siden av ham hver våkent øyeblikk, lekt med ham og klappet på ham mens han lekte - vel da ville sikkert vi også få slitsomme 11-åringer.
Thomasine Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Og for meg er det helt uaktuelt å legge meg senere enn 22 - jeg er voksen. Barn er forskjelige - som mennesker forøvrig. Sannsynligvis er denne moren en utpreget serviceperson som aldri har lagt bredsiden for å gjøre disse barna selvstendige. Jeg har en fireåring og jeg ser på tv før han legger seg også, om det skulle være aktuelt. Jeg kan, gjør sjelden. Han kan leke med seg selv, får servert kveldsmat men ellers klarer vi å ikke gjøre alt bundet sammen. Jeg og faren har full anledning til å bake, gjøre husarbeid etc. Men hadde vi sittet ved siden av ham hver våkent øyeblikk, lekt med ham og klappet på ham mens han lekte - vel da ville sikkert vi også få slitsomme 11-åringer. Joda vi er alle forskjellige, men jeg kjenner INGEN på den alderen som legger seg før 21. Og jeg har virkelig spurt og snakket med flere (er lærer), for som vanlig synes mine barn jeg er "verdens strengeste mamma!"
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Joda vi er alle forskjellige, men jeg kjenner INGEN på den alderen som legger seg før 21. Og jeg har virkelig spurt og snakket med flere (er lærer), for som vanlig synes mine barn jeg er "verdens strengeste mamma!" Broren min på 11 år legger seg mellom 20:30 og 21:00.
Minnimusepus Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Min søster på snart 11 legger seg før klokka 21.00, det gjør også de fleste i klassen hennes. Jeg la meg også rundt denne tiden, var vel først på ungdomsskolen jeg fikk styre det litt selv. Eller 7-klasse, husker ikke helt. Jeg synes 21.45 var sent jeg da. Men nå var det ikke det tråden egentlig handlet om. Når de er såpass store bør de jo ha venner å være med eller andre hobbyer.
litle_my Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Før 21.00??!! Ikke for de på 11-12 vel?! 12-åringen her hjemme legger seg 21.30 på hverdager og leser til 21.45. Tidligere enn det ville ikke gått! Ikke er han trøtt før heller. Her legger 11 og 12-åringen seg klokka 21 (12-åringen har "deadline" kl 21:30, men tusler samtidig som søstra). Og fjortisen har faktisk 22 som leggetid på hverdager, men veldig løse tøyler i helgene. Når det gjelder hovedinnlegget, synes jeg det er merkelig at ungene er masete ennå i den alderen. Da hadde jeg framskynda leggetida enda mer tror jeg. Oppfører de seg som småunger, kan de ikke være oppe som store unger er.
asterix Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Jeg kjenner ei som har to barn, på 11 og 12 år. Unga er ulike og de er ganske ofte uenige. Det tapper selvsagt denne personen en del. Men det jeg syns er litt rart er at hun aldri får satt seg ned ved TV eller data om kvelden, for seg selv og får å koble ut pga at ungene krever så mye. Er dette normalt da ungene er på den alderen, da er de vel snart så gamle at de kan begynne å ordne litt og ta tak i ting selv? Ikke mase på mamma for hver minste lille ting, slik at hun aldri får satt seg ned før de har lagt seg? Ordne litt og ta tak i ting selv burde de ha begynt med for lenge siden når de er blitt så store, men dette er selvfølgelig ikke noe barn begynner med av seg selv. Det er her oppdragelse kommer inn i bildet. Gjør man ikke en aktiv oppdragerjobb gjennom hele oppveksten kan man ikke forvente at barna skal bli veloppdragne og selvstendige ved et trylleslag når de nærmer seg tenårene.
Kosteskaft Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 (endret) Jeg har en jente på 11 som legger seg mellom 20.00 og 21.00. Alt etter form. Hun bruker lang lang tid på å sovne, så hun trenger tid på å roe seg ned. Hun kan lese eller høre på musikk til 20.30-21.00 ca. Hun er ikke spesielt trøtt på kvelden, for hun blir bare mer og mer hyper jo lengere hun er våken. Og er derfor meget trøtt på morgenen. Alltid. I helgene vil sover hun som regel til 09. på morgenen. edit: Hun ordner seg selv på kvelden og morgene. Jeg bare forteller henne hvis hun glemmer noe. Hun kan også sysselsette seg selv i løpet av dagen, så å få lese eller se på TV er ikke noe problem. Slik har det vært siden barnehagen! Endret 26. februar 2010 av Kosteskaft
Thomasine Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 ...ikke for å kuppe noen tråd: Det er stor forskjell på en 6.klassing og en 7.klassing! Da min var 11 la han seg 21.15, nå 21.30. Og er enig med den som sa at hvis de ikke klarer å sysselsette seg litt selv får de heller legge seg. Voksne må også få litt voksentid! Alle trenger å slappe av litt...
Gjest ts Skrevet 28. februar 2010 #12 Skrevet 28. februar 2010 Takk for gode svar Det er nok oppdragelsen det skorter på ja. Vært enklere å gjøre ting selv enn å få unga til å gjøre det har jeg skjønt på henne. Jeg syns det er horribelt at unga sitter på stolen å får servert måltider ferdig på tallerken i den alderen de er i. Det er sjelden jeg har vært der uten at de har vært frekke i munnen. Og jeg lurer på hvordan det er der når det ikke er besøk! Det jeg fortsatt syns er det mest rare er at hun ikke får følge med på serier på TV som går forholdsvis seint fordi unga krever så mye. Det er en positiv ting i dette og det er at jeg ser hvordan jeg ikke skal gjøre det.
Gjest oj, da Skrevet 28. februar 2010 #13 Skrevet 28. februar 2010 Takk for gode svar Det er nok oppdragelsen det skorter på ja. Vært enklere å gjøre ting selv enn å få unga til å gjøre det har jeg skjønt på henne. Jeg syns det er horribelt at unga sitter på stolen å får servert måltider ferdig på tallerken i den alderen de er i. Det er sjelden jeg har vært der uten at de har vært frekke i munnen. Og jeg lurer på hvordan det er der når det ikke er besøk! Det jeg fortsatt syns er det mest rare er at hun ikke får følge med på serier på TV som går forholdsvis seint fordi unga krever så mye. Det er en positiv ting i dette og det er at jeg ser hvordan jeg ikke skal gjøre det. Jeg tror nesten det kan virke som om hun vil ha det sånn, selv. Noen mødre liker å være "uunnværlige" for ungene, så de smører skiver, skreller frukt, henter drikke, bærer ut servise, legger fram klær, fletter hår osv. osv. osv. i stedet for å overlate ting til ungene selv. En mor med så voksne unger burde trene på å slippe taket, for om bare noen få år er ungene hennes så store at de skal flytte på hybel. Og da kan ikke hun være der for å ta oppvasken, bære ut søplet, re senga og vaske klær for dem... Så hvis hun vil dem vel, bør hun la dem lære å gjøre ting selv, mens mamma sitter tilgjengelig i stua og ser TV på kvelden... Hvis hun ikke liker TV kan hun vel lese en bok...
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 28. februar 2010 #14 Skrevet 28. februar 2010 Takk for gode svar Det er nok oppdragelsen det skorter på ja. Vært enklere å gjøre ting selv enn å få unga til å gjøre det har jeg skjønt på henne. Jeg syns det er horribelt at unga sitter på stolen å får servert måltider ferdig på tallerken i den alderen de er i. Det er sjelden jeg har vært der uten at de har vært frekke i munnen. Og jeg lurer på hvordan det er der når det ikke er besøk! Det jeg fortsatt syns er det mest rare er at hun ikke får følge med på serier på TV som går forholdsvis seint fordi unga krever så mye. Det er en positiv ting i dette og det er at jeg ser hvordan jeg ikke skal gjøre det. Bare husk at det er ingen som er så flinke til å oppdra unger som de som ikke har unger selv, og det er mye enklere å oppdra naboens barn enn sine egne. Det er to viktige setninger ... som jeg har måttet ta til meg flere ganger i barnas oppvekst. Før jeg fikk barn selv så var jeg flink til å kritisere venninners manglende barneoppdragelse. En annen ting .. det er slett ikke sikkert at det er så galt som du sier. For det første så kan det hende at ungene er ekstra vrange når du er på besøk - de ser vel hvordan du reagerer? Og dessuten kan det faktisk være at moren bruker barna som unnskyldning fordi hun ikke ønsker å kaste bort masse tid foran PC og TV om kveldene, kanskje hun ikke orker gå på besøk eller ut om kvelden .. Det går faktisk an å være trøtt. Jeg var steintrøtt om kveldene når ungene var yngre, jeg hadde en ansvarsfull heldagsjobb, en mann som drev eget firma og jobbet døgnet rundt, unger som måtte følges opp, osv .. Det var ikke mye overskudd til TV og venninner noen år. Bare det å lese en bok var et ork .. jeg leste knapt overskriftene i avisen.
Gjest ts Skrevet 28. februar 2010 #15 Skrevet 28. februar 2010 Bare husk at det er ingen som er så flinke til å oppdra unger som de som ikke har unger selv, og det er mye enklere å oppdra naboens barn enn sine egne. Det er to viktige setninger ... som jeg har måttet ta til meg flere ganger i barnas oppvekst. Før jeg fikk barn selv så var jeg flink til å kritisere venninners manglende barneoppdragelse. En annen ting .. det er slett ikke sikkert at det er så galt som du sier. For det første så kan det hende at ungene er ekstra vrange når du er på besøk - de ser vel hvordan du reagerer? Og dessuten kan det faktisk være at moren bruker barna som unnskyldning fordi hun ikke ønsker å kaste bort masse tid foran PC og TV om kveldene, kanskje hun ikke orker gå på besøk eller ut om kvelden .. Det går faktisk an å være trøtt. Jeg var steintrøtt om kveldene når ungene var yngre, jeg hadde en ansvarsfull heldagsjobb, en mann som drev eget firma og jobbet døgnet rundt, unger som måtte følges opp, osv .. Det var ikke mye overskudd til TV og venninner noen år. Bare det å lese en bok var et ork .. jeg leste knapt overskriftene i avisen. Jeg er klar over de to setningene og skjønner at det ikke er en enkel jobb å oppdra barn. De ser hvordan jeg reagerer sier du? Har jeg skrevet noe sted at jeg reagerer på hva de gjør når jeg er der? Jeg prøver å late som ingenting og blander meg hvertfall ikke! Og det er hun som har sagt at de er enda værre når det ikke er besøk der. Og nå har det seg sånn at hun klager på at hun aldri får sett på TV pga mye styr. Ville hun ikke sett på TV så hadde hun da ikke tatt opp det som et problem? Hun vil gjerne sette seg ned å se på og slappe av, men kan ikke pga kravstore barn!
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 28. februar 2010 #16 Skrevet 28. februar 2010 Jeg er klar over de to setningene og skjønner at det ikke er en enkel jobb å oppdra barn. De ser hvordan jeg reagerer sier du? Har jeg skrevet noe sted at jeg reagerer på hva de gjør når jeg er der? Jeg prøver å late som ingenting og blander meg hvertfall ikke! Og det er hun som har sagt at de er enda værre når det ikke er besøk der. Og nå har det seg sånn at hun klager på at hun aldri får sett på TV pga mye styr. Ville hun ikke sett på TV så hadde hun da ikke tatt opp det som et problem? Hun vil gjerne sette seg ned å se på og slappe av, men kan ikke pga kravstore barn! Jeg skulle likt å sett den moren som aldri klager .. Til og med "vdundermødrene" her i denne tråden klager sine arme råd iblant. Til og med min superskjønne mor - verdens mest tålmodige kvinne klaget over oss til tider. Og det er jo selvsagt ekstra kjekt å klage til de som ikke har barn selv .. Ikke ta det så alvorlig, tenker dama er en helt ok og oppegående mor selvom ungene slår seg vrange til tider. Jeg har sikkert dullet for mye med sønnene mine da de bodde hjemme - men de har blitt to fullstendig oppegående og selvstendige gutter allikevel. Ikke legg deg oppi andres oppdragelsesmetoder med mindre barna lider nød - og det høres det ikke ut som de gjør i dette tilfellet.
Gjest ts Skrevet 28. februar 2010 #17 Skrevet 28. februar 2010 Jeg skulle likt å sett den moren som aldri klager .. Til og med "vdundermødrene" her i denne tråden klager sine arme råd iblant. Til og med min superskjønne mor - verdens mest tålmodige kvinne klaget over oss til tider. Og det er jo selvsagt ekstra kjekt å klage til de som ikke har barn selv .. Ikke ta det så alvorlig, tenker dama er en helt ok og oppegående mor selvom ungene slår seg vrange til tider. Jeg har sikkert dullet for mye med sønnene mine da de bodde hjemme - men de har blitt to fullstendig oppegående og selvstendige gutter allikevel. Ikke legg deg oppi andres oppdragelsesmetoder med mindre barna lider nød - og det høres det ikke ut som de gjør i dette tilfellet. Du er ganske så bastant selv du.. Hun nevner dette hver gang vi møtes, ikke bare en gang i måneden, men hver gang. Jeg har heller ikke lagt meg opp i oppdragelsen, har ikke kommentert det, men jeg startet tråden for å høre om dette er vanlig. Men tanke på svarene jeg får av deg så får jeg en følelse av at du har vært i samme situasjon som min venninne.
Gjest ts Skrevet 28. februar 2010 #18 Skrevet 28. februar 2010 Jeg skulle likt å sett den moren som aldri klager .. Til og med "vdundermødrene" her i denne tråden klager sine arme råd iblant. Til og med min superskjønne mor - verdens mest tålmodige kvinne klaget over oss til tider. Og det er jo selvsagt ekstra kjekt å klage til de som ikke har barn selv .. Ikke ta det så alvorlig, tenker dama er en helt ok og oppegående mor selvom ungene slår seg vrange til tider. Jeg har sikkert dullet for mye med sønnene mine da de bodde hjemme - men de har blitt to fullstendig oppegående og selvstendige gutter allikevel. Ikke legg deg oppi andres oppdragelsesmetoder med mindre barna lider nød - og det høres det ikke ut som de gjør i dette tilfellet. Og forresten, hvorfor er det ekstra kjekt å klage til oss som ikke har barn? Ville da trodd at det var mer effektivt å klage til de som har barn og kanskje har vært borte i det sammen?
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 28. februar 2010 #19 Skrevet 28. februar 2010 Og forresten, hvorfor er det ekstra kjekt å klage til oss som ikke har barn? Ville da trodd at det var mer effektivt å klage til de som har barn og kanskje har vært borte i det sammen? Det er bare sånn det er. Merker det samme på jobben, det er enklere å klage at man har mye å gjøre til noen som ikke kjenner til HVA man faktisk har av oppgaver. Det ligger i tiden - vi SKAL ha det travelt. Har du noensinne hørt noen si at de har ingenting å ta seg til når de kommer hjem fra jobb så de ser omtrent alt av serier på TV? Nei, sånn er det ikke. Det forventes at alle skal ha det så travelt at man legger på litt "for kjente" når man "klager". Jeg har kollegaer som jeg ikke under noen omstendigheter kan se for meg slengende i sofaen med 3 serier på rappen på TV. Mulig de gjør det - men det kommer aldri fram når de forteller om hverdagslivet sitt. Til slutt vil jeg bare si at det er herlig befriende å høre noen snakke om barna i realistiske vendinger. Det er SÅÅÅ mye solskinnshistorier ute og går, ikke måte på hva ungene gjør uten å bli mast på når vi leser her på KG ihvertfall Ingen foreldre må mase for å få ungene opp om morgenen, ungene smører egne spennende matpakker sammen med mor og søsken i den rene saligheten. Ungene lager middag og rydder av bordet etter seg, de går ut med bosset og støvsuger huset - samt holder egne rom tipp topp.. Vel - de historiene tror jeg svært ofte er rene ønsketenkningen. Så derfor - jeg tar ting jeg leser og hører med en klype salt. Hverdagen i et hus med flere barn er ingen dans på roser, men de fleste dagene går rimelig greit - uten at det betyr at ungene gjør alt mor og far vil de skal gjøre uten å måtte mase i det minste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå