Helen Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Ei bekjent av meg skulle veldig gjerne hatt noen tvkanaler, slik det er nå får hun ikke inn noe på tv`n. Jeg ble hvertfall kredittsjekket før jeg fikk viasatabonnement, men er det slik hos alle? Hun tenker på å ha rikspakken med de vanligste kanalene så hverfall ungene har noe å se på. Jeg synes det er litt merkelig om hun ikke skal få se tv i det hele tatt pga disse anmerkningene. Noen som vet hvordan dette er?
Antlers Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Aldri blitt kredittsjekket for noe slikt, og jeg har hatt både Canal Digital og Viasat. Mulig de har endret reglene sine, men Viasat abonnement fikk jeg for ca et år siden, og da sjekket de ihvertfall ikke.
Helen Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2010 Det er mange år siden jeg fikk mitt viasat abbonement og da mener jeg hat jeg ble sjekket, men det er mulig jeg husker feil. Jeg tror hun jeg skrev om har undersøkt og funnet ut at man blir sjekket, for det hørtes slik ut da jeg snakket med henne. Hun sa hverfall at hun kunne se bort fra viasat og canal digital.
Antlers Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har sett litt rundt på nettet, og ser at Canal Digital nå sjekker uansett. Det virker som om Viasat kun sjekker om du "kjøper på avbetaling" det inkluderer visst også å kjøpe billig parabolpakke mot å binde seg i ett år. De vil i teorien altså ikke kredittsjekke om du betaler fullpris for parabol og normal pris for kanalpakke. Det var ihvertfall slik jeg forstod det (de skrev det ikke akkurat rett frem...). Er det noen mulighet for at du kan opprette dette i ditt navn, slik at hun betaler men du står som abonnent? Du kan jo da evt. velge å ikke binde deg, slik at du kan avbestille når som helst om betalingen skulle utebli. Det som er fint er at årsavgift nå er lagt til i fast månedsbeløp, slik at det ikke kommer som en ubehagelig overraskelse 1 eller 2 ganger i året
Ueland Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Evnt får vedkommende betale ned gjelden ASAP, da vil vel anmerkningene forsvinne såvidt meg bekjent. 1
Gjest Gjest_Sølvi_* Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Vet at også rikstv kredittsjekker. Har man da betalingsanmerkninger, så er det ikke slikt at man blir nektet tv, men man kan risikere å måtte forhåndsbetale for ett år. Tror det er slik at når de har en statlig konsesjon, så kan de ikke nekte, men de kan stille betingelser.
Gjest Vampen Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Canal Digital tar kredittsjekk ja. Det man kan gjøre er å forhåndsbetale for 1 år av gangen. Jeg jobbet for CD en liten stund, og det var relativt vanlig å gjøre det på den måten. Ta en telefon til CD og hør hvor mye det koster.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Ikke for at jeg har noe med det, men har man betalingsanmerkniger bør man kanskje gjøre opp for seg og få de slettet før man prioriterer abonnement på tv kanaler? I allefall får man ikke innvilget kreditt (etterskuddsbetaling) om man har betalingsanmerkninger, da stoppes man av kredittmalen til firmaet som kredittsjekker.
Helen Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2010 Ja, da var det slik jeg trodde. Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #10 Skrevet 27. februar 2010 Ikke for at jeg har noe med det, men har man betalingsanmerkniger bør man kanskje gjøre opp for seg og få de slettet før man prioriterer abonnement på tv kanaler? I allefall får man ikke innvilget kreditt (etterskuddsbetaling) om man har betalingsanmerkninger, da stoppes man av kredittmalen til firmaet som kredittsjekker. Er det mulig i 2010 å være så snever? Det kan være mange grunner til at en person har betalingsanmerkninger, og har man en ganske stor gjeld så er det ikke bare å løpe i banken å betale denne, det kan ta flere år å få nedbetalt gjelden sin. Skal da barna være uten tv i flere år? Du reagerer kanskje hvis barna blir sendt i bursdag eller deltar på aktiviteter føre hele gjelden er betalt også da.
Gjest ArneP Skrevet 27. februar 2010 #11 Skrevet 27. februar 2010 Man behøver ikke rikstvabonnement for å få inn NRK sine kanaler. De er gratis å ta inn. Men man må ha en digital mottaker.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2010 #12 Skrevet 9. mars 2010 Er det mulig i 2010 å være så snever? Det kan være mange grunner til at en person har betalingsanmerkninger, og har man en ganske stor gjeld så er det ikke bare å løpe i banken å betale denne, det kan ta flere år å få nedbetalt gjelden sin. Skal da barna være uten tv i flere år? Du reagerer kanskje hvis barna blir sendt i bursdag eller deltar på aktiviteter føre hele gjelden er betalt også da. Ja, er det en menneskerett å ha TV? Er man fattig så er man fattig, da kan man ikke bare kjøpe i vei. Det forstår visst ikke folk i dagens samfunn.
Antlers Skrevet 9. mars 2010 #13 Skrevet 9. mars 2010 Ja, er det en menneskerett å ha TV? Er man fattig så er man fattig, da kan man ikke bare kjøpe i vei. Det forstår visst ikke folk i dagens samfunn. Ja, det er det faktisk Det er regnet som en livsnødvendighet til og med av sosialkontoret. Nå er det selvsagt ikke slik at fattige mennesker dermed skal gå og kjøpe seg flatskjerm og surroundpakke, men du kan jo selv tenke deg hvordan det er å ikke ha råd til å gå ut og finne på ting (alt fra byen til trening), da er det ihvertfall litt selskap i en TV. Også viktig å holde seg oppdatert på nyheter. Jeg ser svært lite på TV (max 10 timer i uken), og gikk uten i 3 måneder fordi jeg ikke hadde råd til lisens en periode. Holdt på å gå på veggen, og det å ikke ha TV forsterket faktisk depresjonen min voldsomt. Jeg er enig i at fattige mennesker må begrense seg når det gjelder hva de kjøper, men de må få lov til å ha et liv som er tilnærmet normalt.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #14 Skrevet 10. mars 2010 Ja, det er det faktisk Det er regnet som en livsnødvendighet til og med av sosialkontoret. Nå er det selvsagt ikke slik at fattige mennesker dermed skal gå og kjøpe seg flatskjerm og surroundpakke, men du kan jo selv tenke deg hvordan det er å ikke ha råd til å gå ut og finne på ting (alt fra byen til trening), da er det ihvertfall litt selskap i en TV. Også viktig å holde seg oppdatert på nyheter. Jeg ser svært lite på TV (max 10 timer i uken), og gikk uten i 3 måneder fordi jeg ikke hadde råd til lisens en periode. Holdt på å gå på veggen, og det å ikke ha TV forsterket faktisk depresjonen min voldsomt. Jeg er enig i at fattige mennesker må begrense seg når det gjelder hva de kjøper, men de må få lov til å ha et liv som er tilnærmet normalt. Selskap i TV'en? Ta en tur i skogen i stedet. Ellers er jeg enig at det er greit med TV, men for å holde seg oppdatert holder det i massevis med NRK sine kanaler og disse får du gratis. Jeg har ikke tatt meg råd til utvidet programpakke. Har masse annet jeg heller vil bruke pengene mine til. Kjenner at jeg blir litt irritert om skattepengene mine går til å dekke utgifter hos andre som jeg selv ikke ser meg råd til å ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå