Gjest frustert Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har kjøpt en jakke til nesten 3000kr av en privat selger på finn. Jakken er betalt og pakken er mottat.. Men jakken er en helt annen en hun sa hun solgte! Det hun fortalte meg var at hun solgte en canada goose parka jakke som er lange jakker. Men den jeg mottok var samme merke men den korte versjonen som jeg ikke har noen intresse av å beholde! Selger nekter å ta jakken tilbake og gi meg pengene tilbake! Hva gjør jeg? Dette er vel neppe en sak politiet vil prioritere :S
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Det er godt mulig jakka er falsk. Har du mulighet til å sjekke om den er ekte? Om det viser seg at den er falsk bør du ta kontakt med finn.no, de setter nok stor pris på å få beskjed om eventuelle svindelsaker.
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Så dårlig gjort av henne å gi deg feil jakke. Jeg hadde nok blitt sur hvis jeg var deg ja. Så du ikke bilde av jakken før du kjøpte den? Var det kun beskrivelse?
Gjest frustert Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Så dårlig gjort av henne å gi deg feil jakke. Jeg hadde nok blitt sur hvis jeg var deg ja. Så du ikke bilde av jakken før du kjøpte den? Var det kun beskrivelse? Hun sa bare hvordan den så ut å hvilken jakke det var selvsagt... Blir ganske sint når det er snakk om så mye penger rett ut av vinduet.. Vet bare ikke hvordan jeg skal gå videre med saken når hun nekter å betale meg tilbake :S
Gjest frustert Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Det er godt mulig jakka er falsk. Har du mulighet til å sjekke om den er ekte? Om det viser seg at den er falsk bør du ta kontakt med finn.no, de setter nok stor pris på å få beskjed om eventuelle svindelsaker. Hvordan kan jeg sjekke om den er falsk? Så useriøs som hun er så hadde det ikke forundret meg om den var falsk..
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Hvordan kan jeg sjekke om den er falsk? Så useriøs som hun er så hadde det ikke forundret meg om den var falsk.. Om jeg var deg ville jeg tatt den med til en registrert forhandler, de har sikkert oversikt over hva man skal se etter når man skal avsløre fakes. De kan sikkert også gi deg tips til hva som kan gjøres hvis den viser seg å være falsk. Gå inn på http://www.canada-goose.com og velg "authorized dealers", så finner du 30 utsalgssteder under International search > Norway. Håper du kommer tilbake og forteller hvordan det går, jeg kan ikke fordra svindlere og håper hun ikke får fortsette med dette ustraffet dersom jakka er fake.
Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Hvis jakken er falsk så hadde jeg ikke gitt meg før jeg hadde fått pengene tilbake! Det er jo snakk om 3000kr her. Ikke småpenger det akkurat. Hvis jakken nå er falsk så håper jeg ikke du gir deg. Hun må ikke slippe unna med dette
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har kjøpt en jakke til nesten 3000kr av en privat selger på finn. Jakken er betalt og pakken er mottat.. Men jakken er en helt annen en hun sa hun solgte! Det hun fortalte meg var at hun solgte en canada goose parka jakke som er lange jakker. Men den jeg mottok var samme merke men den korte versjonen som jeg ikke har noen intresse av å beholde! Selger nekter å ta jakken tilbake og gi meg pengene tilbake! Hva gjør jeg? Dette er vel neppe en sak politiet vil prioritere :S Tror du kan melde fra om dette til finn.no?! Sier selger hvorfor hun ikke vil ta jakken i retur og gi pengene tilbake? Lurer på om hun mener hun har gitt deg riktig jakke av en eller annen grunn?
Gjest frustert Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Tror du kan melde fra om dette til finn.no?! Sier selger hvorfor hun ikke vil ta jakken i retur og gi pengene tilbake? Lurer på om hun mener hun har gitt deg riktig jakke av en eller annen grunn? Hun påstår at du sa til meg at dette var den korte versjonen av jakken. Men jeg har mail fra hun der hun skriver at jakken hun selger heter Canada goose expedition parka,og det er den lange jakken. Jeg var inne på canadagoose sin hjemmeside å fant den jakken hun solgte meg, og bildet av den jakken hun påsto at hun hadde for å bevise at jeg har fått en annen jakke en hva hun lovet. Hun vil ikke ta jakken tilbake for hun sier at det er ingen angrerett på varene hun selger og nekter å gi meg pengene tilbake.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 Hun vil ikke ta jakken tilbake for hun sier at det er ingen angrerett på varene hun selger og nekter å gi meg pengene tilbake. Når det gjelder angrerett på nettsalg mener jeg å huske at man har angrerett på varer som koster mer enn 300 kroner. Dette gjelder nettsalg/dørsalg/telefonsalg. Denne loven gjelder vel firmaer og ikke privatpersoner tror jeg, men om hun driver et lite importfirma hjemmefra omfattes hun vel av denne loven skulle jeg mene. Jeg er verken ekspert eller jurist på dette området dessverre. Uansett har du ikke fått varen du betalte for, og jeg håper hun tar til vettet og gir deg pengene tilbake. Har du tatt kontakt med noen av de registrerte forhandlerne jeg la ut link til tidligere? Om du tar med jakka til dem og viser den, kan de sikkert se på den om den er ekte eller ikke... de har sikkert erfaring med hva man skal se etter.
Pingting Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 Hun vil ikke ta jakken tilbake for hun sier at det er ingen angrerett på varene hun selger og nekter å gi meg pengene tilbake. Det er det kanskje ikke, men hun plikter å følge kjøpsloven som gjelder ved salg mellom privatpersoner. Der står det bl.a. § 17. Varens egenskaper. (1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. (2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen: (a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til; (b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det; © ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell; (d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen. (3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her. Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002). § 18. Opplysning om egenskaper eller bruk. (1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet. (2) Reglene i første ledd gjelder tilsvarende når tingen ikke svarer til opplysning som noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder ikke om selgeren verken visste eller burde ha visst at opplysningen var gitt. (3) Reglene i første og andre ledd gjelder ikke når opplysningen i tide er rettet på en tydelig måte. og videre: § 30. Innledende bestemmelse. (1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. (...) § 39. Heving. (1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Foreslår at du leser gjennom loven, kopierer de paragrafene som er relevante (det er flere enn de jeg har linket til her) og sender til henne. Fungerer ikek det ville jeg kontaktet Forbrukerrådet, de er behjelpelige i slike saker.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Jeg fant noe mer som kanskje kan være relevant, fra forbrukerportalen.no Loven gjelder ikke ved: * Salg på tradisjonell auksjon. Ved auksjon via fjernkommunikasjon, for eksempel via internett, gjelder loven likevel. Loven gjelder imidlertid ikke ved salg av brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Så da ser det ut til at du har angrerett på varen, uansett hva hun måtte mene Om jakka er brukt har du derimot ikke angrerett. Komplisert dette her.
Gjest frustert Skrevet 26. februar 2010 #13 Skrevet 26. februar 2010 Når det gjelder angrerett på nettsalg mener jeg å huske at man har angrerett på varer som koster mer enn 300 kroner. Dette gjelder nettsalg/dørsalg/telefonsalg. Denne loven gjelder vel firmaer og ikke privatpersoner tror jeg, men om hun driver et lite importfirma hjemmefra omfattes hun vel av denne loven skulle jeg mene. Jeg er verken ekspert eller jurist på dette området dessverre. Uansett har du ikke fått varen du betalte for, og jeg håper hun tar til vettet og gir deg pengene tilbake. Har du tatt kontakt med noen av de registrerte forhandlerne jeg la ut link til tidligere? Om du tar med jakka til dem og viser den, kan de sikkert se på den om den er ekte eller ikke... de har sikkert erfaring med hva man skal se etter. tusen takk for tipset om å gå innom en forhandler som selger de Har notert meg adressen til min nærmeste butikk å skal innom å høre med de på mandag
Gjest frustert Skrevet 26. februar 2010 #14 Skrevet 26. februar 2010 Jeg fant noe mer som kanskje kan være relevant, fra forbrukerportalen.no Så da ser det ut til at du har angrerett på varen, uansett hva hun måtte mene Om jakka er brukt har du derimot ikke angrerett. Komplisert dette her. Den er brukt å da gjelder dessverre ikke det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå