kinkeline Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har akkurat flyttet inn i en hybel/bokollektiv som utleieren selvfølgelig skrøt opp i skyene. Men nå som jeg har flyttet inn så får jeg vite fra de andre som bor her at: - Internett fungerer nesten aldri (erfart selv allerede). - Det har vært flere innbrudd. - Det skal komme en fyr som vasker her 2 ganger i uka men han er visst her kun en gang hver andre uke. - Det er ingen som bruker vaskeriet i kjelleren for der blir det stjålet klær med mindre man står og passer på (maskinen går i litt over 3 timer). - Det er ingen fryser. - TV inne på fellesareal/kjøkken fryser og faller ut hele tiden pga dårlig signal. - Det er ingen brannalarm (altså, den greia i taket fungerer ikke). Alt dette skulle vært inkludert i min leie (utenom fryser, det syns jeg bare var kjipt), men halvparten var jo bare løgn. Er det noe jeg kan gjøre her? Jeg flyttet inn for 4 dager siden og merker allerede at jeg er veldig irritert. I følge et par av jentene som har bodd her siden september så er det ingen som bor her i lengre enn 3-4 måneder før de flytter ut fordi det er for mye tull og utleieren slutter å ta telefonen så fort kontrakten er skrevet under. Jeg har ikke lyst til å bo her lenger, men det er 2 måneders oppsigelsestid. Må jeg fortsatt bo her de to månedene? Har jeg noen rettigheter som lar meg slippe unna fordi jeg har blitt lovet noe jeg ikke har fått? Eller gjelder det kun redusering av leie hvis jeg har skjønt riktig?
Bringebærjenta Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Det burde ikke være lov i alle fall! Håper det ordner seg, det er mye tull ute og går med utleiere. Jeg måtte bo et år med mugg på badet og rotter i veggene...
Shade Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Du har rett til å holde tilbake leie til huseier har foretatt utbedringer og også på mindre leie i løpet av den perioden det tar han å fikse disse tingene. Det beste er hvis du kan få med deg de andre i kollektivet
Shade Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Jeg tror dette er riktig side for deg å lese på: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-002.html#2-3
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har akkurat flyttet inn i en hybel/bokollektiv som utleieren selvfølgelig skrøt opp i skyene. Men nå som jeg har flyttet inn så får jeg vite fra de andre som bor her at: - Internett fungerer nesten aldri (erfart selv allerede). Fungerer ikke internett i det hele tatt i perioder, eller går det bare veldig tregt? Er du lovet en viss hastighet? - Det har vært flere innbrudd. Hva mener du at huseier skal kunne gjøre med dette? Jeg forutsetter selvsagt at han har ordentlig lås på dørene i boligen. - Det skal komme en fyr som vasker her 2 ganger i uka men han er visst her kun en gang hver andre uke. Hva er det som skal vaskes 2 ganger i uken? Er det snakk om trappevask så hadde jeg ikke laget noe særlig nummer ut av det, da burde det selvsagt være som lovet men ingen big deal. Er det imidlertid snakk om vask av alle fellesareal (kjøkken, bad, stue osv) så er det på ingen måte holdbart å love to ganger i uken og kun komme annenhver uke - Det er ingen som bruker vaskeriet i kjelleren for der blir det stjålet klær med mindre man står og passer på (maskinen går i litt over 3 timer). Igjen, hva skal huseier gjøre med dette? Hvis det er en felles vaskekjeller med flere andre boenheter så er det utrolig lite han kan gjøre med det hvis beboerer i andre enheter stjeler. Kjipt selvsagt, men jeg kan ikke helt se at dette er noe huseier er direkte skyld i - Det er ingen fryser. Er du blitt lovet fryser så burde det være en fryser tilgjengelig. Ikke stor nok grunn til å kunne heve kontrakten, men helt klart noe du må kunne etterlyse og kreve at kommer på plass innen rimelig tid. Evt. reduksjon i husleie som kompensasjon - TV inne på fellesareal/kjøkken fryser og faller ut hele tiden pga dårlig signal. Er dere blitt lovet tv inkludert i prisen? Er dette et område hvor tv signalene generelt er dårlig, eller er det huseier selv som er skyld i dette? - Det er ingen brannalarm (altså, den greia i taket fungerer ikke). Brannvarsler må være på plass! Men, hva er det som gjør at den ikke fungerer? Kan det være så enkelt at batteriet må byttes? Det er noe som leieboere selv må kunne ordne isåfall. Hjelper det ikke å skifte batteri så krev at huseier monterer en ny. Alt dette skulle vært inkludert i min leie (utenom fryser, det syns jeg bare var kjipt), men halvparten var jo bare løgn. Er det noe jeg kan gjøre her? Jeg flyttet inn for 4 dager siden og merker allerede at jeg er veldig irritert. I følge et par av jentene som har bodd her siden september så er det ingen som bor her i lengre enn 3-4 måneder før de flytter ut fordi det er for mye tull og utleieren slutter å ta telefonen så fort kontrakten er skrevet under. Jeg har ikke lyst til å bo her lenger, men det er 2 måneders oppsigelsestid. Må jeg fortsatt bo her de to månedene? Har jeg noen rettigheter som lar meg slippe unna fordi jeg har blitt lovet noe jeg ikke har fått? Eller gjelder det kun redusering av leie hvis jeg har skjønt riktig? [/quote Jeg skjønner at flere av tingene du nevner er kjipe, men jeg klarer ikke helt å se at det skal være grove nok ting til at du skal kunne tre ut av kontrakten uten oppsigelsestid.
Frøken Mitzi Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Det første eg ville gjort, var iallfall å finne ut av brannalarmen. Er det berre batteri som må skiftast, bør de kunne ordne det sjølv, men om det er meir, bør huseigar ordne dette ASAP! Han har ikkje lov å leige ut utan godkjent barnnvarsling, og det burde absolutt vere i hans største interesse å ordne dette! Eg hadde faktisk nekta å sove der før det var i orden, men eg er kanskje litt hysterisk når det kjem til brann... Har du snakka med huseigar om resten? Om det ikkje nyttar å seie frå til han muntleg, ville eg sendt han eit brev, og bedt han ta tak i alt. Innbrot og tjuveri er vel kanskje lite han kan gjere noko med, anna enn å montere opp overvakingsutstyr. Og det burde jo vere i huseigar si interesse å ordne ut dette, så han slepp slik gjennomtrekk av folk som leiger... Lykke til!
Gjest TS Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Det er ikke så mye hva han kan gjøre, men heller det at han holdt informasjon tilbake. Hadde jeg visst alt jeg vet nå, bare noen dager etter at jeg flyttet inn, så hadde jeg aldri flyttet inn. De andre jentene sier at han har sluttet å ta telefonen når de ringer for å klage på brannalarmen. Han gidder visst bare ikke. Og ja, TV skulle være inkludert og om det bare er i den delen vet jeg ikke. Jeg har ikke TV så det var den TVn jeg skulle bruke, men det går ikke når det blir blå skjerm med teksten "for dårlig signal" hvert 10 sekund. Ble ikke lovet en spesiell hastighet på internett heller, men jeg ser at det er en åpen linje. Det betyr at alle som er i nærheten kan logge seg på nettet og dermed blir den veldig veldig dårlig og treg. Det tok meg rundt et kvarter å logge meg på kvinneguiden i går for å skrive denne posten da kvinneguiden ikke fungerer med det trege nettet. Mister all gnist og energi merker jeg. :/
Gjest Lille-pus Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 (endret) Når det gjelder brannsikring i utleieboliger synes jeg ansvarsfordeling etc.-er godt beskrevet i Hus & Hjem. Dokumentet er selvsagt i PDF format, så det kan ta litt tid å få lastet det ned. Endret 26. februar 2010 av Lille-pus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå