Gjest Bitter Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Hei! Jeg har havnet i en kjedelig situasjon med han/de vi leier leilighet av. Fra første stund har de vært vanskelige, men nå etter 10 måneder begynner det virkelig å tykne seg til. Etter å ha hørt med de som bodde her før, viser det seg at de var like eller mer vanskelige da. Holdt igjen et depositum på 35 000 et halvt år pga en mikroskopisk flekk bl.a. Vi kommer til å flytte ut på dagen ett år etter vi flyttet inn, og håper for guds skyld vi slipper lignende problemer. Hvis jeg hadde visst hvordan disse gribbrottmenneskene var FØR vi skrev under kontrakten, hadde jeg selvfølgelig aldri flyttet inn! Når man flytter inn steder må man jo ofte vise referanser som leietaker, men hvorfor er det ikke like naturlig at utleier må vise referanser egentlig? Akkurat nå har jeg lyst til å henge ut han vi leier av med navn og bilde på internett (etter vi har flyttet ut så klart), slik at han aldri får leid ut igjen! Hva synes dere om et slikt tiltak? (Er litt sånn halvseriøs nå, mest bitter og irritert.. men samtidig! Vil jo ikke at noen andre skal trenge å ha med samme typen å gjøre.. )
Østlandet Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Hei! Jeg har havnet i en kjedelig situasjon med han/de vi leier leilighet av. Fra første stund har de vært vanskelige, men nå etter 10 måneder begynner det virkelig å tykne seg til. Etter å ha hørt med de som bodde her før, viser det seg at de var like eller mer vanskelige da. Holdt igjen et depositum på 35 000 et halvt år pga en mikroskopisk flekk bl.a. Vi kommer til å flytte ut på dagen ett år etter vi flyttet inn, og håper for guds skyld vi slipper lignende problemer. Hvis jeg hadde visst hvordan disse gribbrottmenneskene var FØR vi skrev under kontrakten, hadde jeg selvfølgelig aldri flyttet inn! Når man flytter inn steder må man jo ofte vise referanser som leietaker, men hvorfor er det ikke like naturlig at utleier må vise referanser egentlig? Akkurat nå har jeg lyst til å henge ut han vi leier av med navn og bilde på internett (etter vi har flyttet ut så klart), slik at han aldri får leid ut igjen! Hva synes dere om et slikt tiltak? (Er litt sånn halvseriøs nå, mest bitter og irritert.. men samtidig! Vil jo ikke at noen andre skal trenge å ha med samme typen å gjøre.. ) Jeg kan skjønne frustrasjonen. Selv om du ikke skriver noe om hva det gjelder. Det finnes sikkert utleiere fra helvete. Like gjerne som leiere. Jeg har vært borte i det siste. Uthenging på nett, ville jeg være veldig forsiktig med. Tror du bør tenke 2 ganger på hva du gjør i så måte.
feuerstein Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Etter å ha hørt med de som bodde her før, viser det seg at de var like eller mer vanskelige da. Holdt igjen et depositum på 35 000 et halvt år pga en mikroskopisk flekk bl.a. Enten er de rimelig nedsnødde når det kommer til jus, eller så var den mikroskopiske flekken ganske spesiell (ikke så mikroskopisk?). Husleielovens §10-3 "... Er husrommet i dårligere stand enn hva som er avtalt eller fastsatt i § 10-2, kan utleieren kreve dekket nødvendige utgifter til utbedring. ..." Å holde tilbake 35,000 for en mikroskopisk flekk høres ut som mer enn nødvendige utgifter til utbedring. Det finnes mye rart av både utleiere og leietakere, og det er etter min oppfatning to regler som gjelder: 1. Følg husleieloven 100 %. "Gjør din plikt, krev din rett". Følg den selv, og sjekk alt som kommer fra motparten opp mot loven. 2. Alt skriftlig. "men han sa at ...", "vi ble enige om at ..." Glem det! Bevisbyrden generelt ligger på den som sier at noe annet enn det skriftlige er gjeldende. Uthenging på nett er skummelt. Selv om det du skriver i uthengingen er 100 % beviselig sant kan du fortsatt grilles for ærekrenkelse.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Hei! Jeg har havnet i en kjedelig situasjon med han/de vi leier leilighet av. Fra første stund har de vært vanskelige, men nå etter 10 måneder begynner det virkelig å tykne seg til. Etter å ha hørt med de som bodde her før, viser det seg at de var like eller mer vanskelige da. Holdt igjen et depositum på 35 000 et halvt år pga en mikroskopisk flekk bl.a. Vi kommer til å flytte ut på dagen ett år etter vi flyttet inn, og håper for guds skyld vi slipper lignende problemer. Hvis jeg hadde visst hvordan disse gribbrottmenneskene var FØR vi skrev under kontrakten, hadde jeg selvfølgelig aldri flyttet inn! Når man flytter inn steder må man jo ofte vise referanser som leietaker, men hvorfor er det ikke like naturlig at utleier må vise referanser egentlig? Akkurat nå har jeg lyst til å henge ut han vi leier av med navn og bilde på internett (etter vi har flyttet ut så klart), slik at han aldri får leid ut igjen! Hva synes dere om et slikt tiltak? (Er litt sånn halvseriøs nå, mest bitter og irritert.. men samtidig! Vil jo ikke at noen andre skal trenge å ha med samme typen å gjøre.. ) Det er ikke fritt frem for å legge ut navn og opplysninger på nett. Hevntanker kan komme,men det vil ikke hjelpe deg. Da får du håpe at neste leietaker gjør bedre forundersøkelser enn hva du selv gjorde. Ved å legge ut din historie på nett, så risikerer du å bli dømt for æreskrenkelser. Du kan risikere erstatning til huseier. Nettsiden kan også bli dømt.
kontorstol Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Hvorfor har du ikke sagt opp leiligheten for lengst om utleier er så fæl som du skal ha det til? Og har du selv sett den "mikroskopiske flekken"? Har du hørt historien kun fra leietakers side? Barnslig og tragiskt å vurdere å henge ut utleier.
Yummy_Mummy Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Holdt igjen et depositum på 35 000 et halvt år Det var et ganske høyt beløp. Man kan maks ta depositum tilsvarene 6 måneder, men det er ganske uvanlig. Skulle jeg betale et så stort depositum, så ville jeg vært ekstra nøye med at de pengene faktisk ble satt inn på depositumskonto i mitt navn. Ettersom han holdt igjen pengene, så tviler jeg på at det ble gjort... (og det er i strid med loven). Husleieloven er laget for å beskytte leietakere, ikke utleiere. Men det er jammen mange leietakere som man burde bli beskyttet mot også!
Gjest ts Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Jeg skjønner vel godt at man ikke kan henge ut navn på internett sånn helt uten videre. Men synes det hadde vært fint hvis det var kultur for at utleier også måtte vise referanser ved inngåelse av kontrakter. Kjedelig at sleipe bolighaier kan utnytte studenter etter studenter, som ikke har mulighet til å "ta igjen". Neste gang blir det å leie gjennom firma, selv om det koster mer. Eller kjøpe Til dere som tviler på flekkens størrelse kan jeg informere om at den var mindre enn 1x1cm og plassert på toppen av en flate man ikke ser med mindre man stiller seg på tå! Jeg har selv sett den med mine egne øyne Merkelig at dere ikke ser hvor vanskelig/tidskrevende kan være å leie av en sleiping selv om man har alt sitt på det rene. Jaja, man har jo lært noe av dette da! God helg og takk for tips.
Gjest M_icka Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 (endret) Er det ikke en instans du kan henvende deg til dersom det skulle oppstå problemer? Tror du blir stilt svakere dersom du opptrer useriøst, som å henge dem ut på nett, hvis det skulle bli en sak ut av dette. Man skal ikke bruke internett til alt mulig, det kan komme og bite deg i rumpa etter hvert. Jo, skjønner frustrasjonen. Men de rådene er for å advare deg mot å gjøre noe overilt, som kan komme deg til skade i ettertid. Endret 26. februar 2010 av M_icka
NenaT Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Skjønner godt frustrasjonen din - men husk at uthengig kan slå tilbake på deg, også utover de rent juridiske problemene du kan komme i. Hvilken garanti har du for at utleier ikke gjør akkurat det samme om deg? Kanskje h*n fabrikerer en haug med forferdelig informasjon om deg som gjør det vanskelig for deg å få leie et annet sted, eller få en jobb du søker på... jeg tror det er best du holder det inne, selv om det føles utrolig urettferdig, og så evt. klager via formelle kanaler hvis du faktisk ønsker å ta det så langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå