LamaLover Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Jeg tenker, som mange andre, å få strammet opp magen litt til sommeren. Jeg har ikke så mye fett der, men den er likevel litt slapp/"dvask". Men hvordan skal jeg gå fram og hvor lang tid vil det ta før jeg kan vente meg å se resultater? Tenker på styrketrening, siden jeg ikke har planer om å slanke meg.
Chanel.No5 Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Dette er helt inviduelt, alle mennesker er forskjellige, kommer an på treningen og kostholdet ditt..
LamaLover Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. februar 2010 jo, ja. men sånn ca da? spiser ganske sunt, og tar litt uregelmessige sit-ups. føler jeg trenger å vite omtrentlig hvor mange og hvor ofte før jeg tar i et tak;)
stjernekyss Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Som Lotte sier, dette er helt individuelt. Jeg har ikke noe ekstra fett på magen, og jeg får raskt magemuskler (ikke vaskebrett, men markert). Hvis jeg ikke har trent på en liten stund begynner de å blekne, men kommer tilbake med en gang etter jeg har trent igjen. Start feks dagen med å ta tre x så mange situps du klarer før du kjenner melkesyre. Gøy å merke at du klarer flere og flere. Etterhvert kan du starte med aktive pauser med feks push-ups/planke/knebøy i mellom. Får i gang blodsirkulasjonen også, noe som er greit når det er kaldt ute Pass bare på at du har korsryggen i gulvet/ har på magelåsen, så du ikke pådrar deg noen belastningsskader
Fat Sally Lee Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Hvor lang tid det tar å få synlige magemuskler kommer -som de andre sier- helt an på hvordan kroppen din lagrer fett. Jeg kan forsikre deg om at du HAR magemuskler allerede, men de ligger under et lag med underhudsfett. Noen kvinner får ikke synlige magemuskler før de har slanket vekk så mye fett at de mister mensen, mens andre har synlig definisjon ved en høyere fettprosent. Så svaret er at du må bare prøve deg frem. Fortsett å trene magen og spise sunt, så dukker de kanskje frem en dag.
Gjest Kim Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 (endret) Kjempevanskelig å gi et generelt svar, men å få synelige mageruter avhenger mer av lav kroppsfettprosent - under 10% enn hvor mange situps du gjør. Skal man så langt ned i fettprosent, så sier det seg selv at man mister mye fett andre steder som mange kvinner ikke ønsker å miste det, slik som puppene. Avhengig av kroppsbyggningen så kan mange også ende opp med å se veldig beinete ut i ansiktet. Fettet forsvinner jo fra hele kroppen, ikke bare mageområdet. Det beste du kan gjøre er å gå innom et treningssenter å få målt fettprosenten din, da har du ihvertfall en peklepinn. Det å holde en slik lav fettprosent krever etter min erfaring en helt egen livsstil og var et for stort offer for meg personlig til at jeg gadd å bry meg om magerutene i lengden. Endret 26. februar 2010 av Kim
Leifr Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Start feks dagen med å ta tre x så mange situps du klarer før du kjenner melkesyre. Situps er en elendig, elendig øvelse -- lite effektiv, og skadelig for ryggen. Se tråden "planken" for noen bedre alternativer.
stjernekyss Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Situps er en elendig, elendig øvelse -- lite effektiv, og skadelig for ryggen. Se tråden "planken" for noen bedre alternativer. Ja, hvis man ikke passer på ryggen, er det ingen god øvelse. Kroppen min liker øvelsen, og man kjenner sin egen kropp best. Som du ser har jeg også foreslått planken
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Jeg merket fort forskjell etter å ha drevet litt med pilates (bare hjemme, med ball), men synlige muskler fikk jeg ikke da. Men holldningen ble fort bedre og den slappe "bulken" på magen de fleste utrente har, selv uten fett, ble mindre. Hm, jeg ser at jeg burde sette igang med pilates igjen, hehe.
LamaLover Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 26. februar 2010 Så hvis jeg ikke har synligere magemuskler allerede så må jeg miste mer fett? Hvis ikke så kan jeg ikke få synlige magemuskler? Tenkte man kunne trene de opp jeg, slik at man fikk en mer definert mage..? Hvis jeg f.eks tar 100 sit-ups og et par runder med planken annenhver dag, vil jeg da merke forskjellen etter en måneds tid?
Gjest Coarvi Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 Så hvis jeg ikke har synligere magemuskler allerede så må jeg miste mer fett? Hvis ikke så kan jeg ikke få synlige magemuskler? Tenkte man kunne trene de opp jeg, slik at man fikk en mer definert mage..? Hvis jeg f.eks tar 100 sit-ups og et par runder med planken annenhver dag, vil jeg da merke forskjellen etter en måneds tid? Det er heller tvilsomt, men man vet da aldri. Kommer jo helt an på fettprosenten din nå også, er du ganske tynn kan det hende at det "holder"? Hvis du i tillegg trener mer enn bare mage kan det jo hende at du går ned i fettprosent av det og. Har selv trent magen veldig mye det siste halvåret, og jeg kjenner forskjellen godt i magen, men man SER absolutt ingen forskjell, for fettprosenten min er langt fra lav nok.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Så hvis jeg ikke har synligere magemuskler allerede så må jeg miste mer fett? Hvis ikke så kan jeg ikke få synlige magemuskler? Tenkte man kunne trene de opp jeg, slik at man fikk en mer definert mage..? Hvis jeg f.eks tar 100 sit-ups og et par runder med planken annenhver dag, vil jeg da merke forskjellen etter en måneds tid? Om du ser musklene eller ikke kommer nok an på typen trening også. Jeg har "slapp" mage, men tror ikke det er mye fett (har aldri målt fettprosent, men familiært er det latterlig lave tall og jeg kjenner heller ingen fettvalk, det er bare dårlig muskulatur pga lite trening). Da jeg trente pilates kan jeg ikke si jeg SÅ musklene, men holdningen ble bedre og det ble jo bygd opp noe muskulatur innenfra. De synlige sixpackmusklene trenger kanskje lav fettprosent for å komme fram, særlig hos kvinner (?), men jeg synes ikke det trenger å være noe mål med mindre man driver seriøst med fitness, bodybuilding o.l, eller det er en bivirkning av annen trening (sånn som skiløperne og sånt). Du vil merke forskjell etter en måneds tid, om magen blir helt flat er et annet spørsmål, og et tredje om magemusklene blir synlige. Jeg synes det høres lurt ut å trene langsiktig (altså ikke bare slutte etter en måned eller etter bikiniferien), og ikke begynne å gå ned i fettprosent i håp om å få synlige magemuskler, med mindre du er overvektig.
LamaLover Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 26. februar 2010 Takk for svar! Det er kanskje ikke direkte synlige muskler jeg vil ha, men mer en stram mage. Slik som man ser trente mager er. For hvis jeg strammer musklene nå så blir jo magen finere, selv om musklene ikke synes. Det er sånn jeg vil at den skal bli mer til vanlig, om dere skjønner;)
bergans Skrevet 26. februar 2010 #14 Skrevet 26. februar 2010 Det er vanskelig å punkttrene, og personlig så synes jeg at det blir noe feil når det utvikles et tvangsmessig syn på hvordan magen må se ut for at man skal ha det bra. Du høres veldig ung ut, og tro meg, magen din er ikke det som bestemmer om du blir lykkelig og glad i livet Spis godt og fornuftig, og slutt å bruke timer foran speilet. Det er bortkastet energi å se på en kroppsdel fra alle vinkler. Bruk heller den tida på å lage god mat, trene sammen med venner og nyte livet. Finn gode øvelser som kroppen trives med, og som du blir sterkere av på en positiv måte, men som ikke styres av utseende og vekt. Det fysiske forfaller med tida lell, men vi kan ta vare på det så godt vi kan, gjennom variert og sunn mat, fjellturer, kaker, volleyballkamper, utskeielser og bruk av frivekter. Det at folk begynner å koble inn fettprosent for å få mer definerte muskler blir bare tull for normalvektige mennesker som er i god fysisk form. Er man toppidrettsutøver så blir det noe annet.
LamaLover Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #15 Skrevet 26. februar 2010 Det er vanskelig å punkttrene, og personlig så synes jeg at det blir noe feil når det utvikles et tvangsmessig syn på hvordan magen må se ut for at man skal ha det bra. Du høres veldig ung ut, og tro meg, magen din er ikke det som bestemmer om du blir lykkelig og glad i livet Spis godt og fornuftig, og slutt å bruke timer foran speilet. Det er bortkastet energi å se på en kroppsdel fra alle vinkler. Bruk heller den tida på å lage god mat, trene sammen med venner og nyte livet. Finn gode øvelser som kroppen trives med, og som du blir sterkere av på en positiv måte, men som ikke styres av utseende og vekt. Det fysiske forfaller med tida lell, men vi kan ta vare på det så godt vi kan, gjennom variert og sunn mat, fjellturer, kaker, volleyballkamper, utskeielser og bruk av frivekter. Det at folk begynner å koble inn fettprosent for å få mer definerte muskler blir bare tull for normalvektige mennesker som er i god fysisk form. Er man toppidrettsutøver så blir det noe annet. Dette svaret likte jeg. Og du har helt rett. Jeg vil og skal ikke la utseendet på en kroppsdel derinere hvor glad og førnøyd jeg er. Når det gjelder fettprosent og sånn så har jeg ikke peiling, og føler ikke jeg trenger ha peiling. Jeg vet bare at jeg stort sett er fornøyd med kroppen min - jeg blir kanskje bare litt påvirket av å se flate mager i histen og pisten slik at jeg selv skulle ønske at jeg hadde en Uansett, dette var et fint svar som satte ting i perspektiv og jeg er faktisk helt enigi deg, og har tekt det samme selv. Men ja, jeg er ung og i stor grad påvirkelig
Chanel.No5 Skrevet 26. februar 2010 #16 Skrevet 26. februar 2010 Her kan du lese litt og finne litt programmmer til trening: http://www.trim.no/pub/art.php?id=87 http://www.iform.no/pub/art.php?id=123 http://www.onlinemagasinet.no/artikkel.php...987&KatID=3 http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/10/454273.html
Gjest Gjest_*Maja*_* Skrevet 27. februar 2010 #17 Skrevet 27. februar 2010 Som sagt tidligere...alle har magemuskler, men det er genetisk både for menn og kvinner hvor synelige de er...Noen må ha ekstrem lav fettprosent for at de skal bli synelige, men selv det garanterer ikke at du får dem frem om dine magemuskler ikke er fremtredende i utgangspunktet. Jeg har en fett % på ca. 17 og har tydelig stripe og man kan se de to første rutene ganske markert, mens den siste "6 packen" ikke er fullt så fremtredende...uansett hvor mye jeg trener magen så vil ikke den siste ruten bli mer tydelig, om jeg da ikke mister enda mer fett...noe som er uaktuelt for da vil jeg se mager og skranglete ut.... Å trene planken er en god øvelse for magemuskler slik at den holder seg mer inne, men ikke noe mer enn det...kardio,kardio, kardio er det enste som kan få dem frem...
Cognizance Skrevet 28. februar 2010 #18 Skrevet 28. februar 2010 Jeg vil tro enkleste og beste treningsform for å stramme opp magen er - å trene med rockering. Gjerne en som er tung.
bergans Skrevet 28. februar 2010 #19 Skrevet 28. februar 2010 Som sagt tidligere...alle har magemuskler, men det er genetisk både for menn og kvinner hvor synelige de er...Noen må ha ekstrem lav fettprosent for at de skal bli synelige, men selv det garanterer ikke at du får dem frem om dine magemuskler ikke er fremtredende i utgangspunktet. Jeg har en fett % på ca. 17 og har tydelig stripe og man kan se de to første rutene ganske markert, mens den siste "6 packen" ikke er fullt så fremtredende...uansett hvor mye jeg trener magen så vil ikke den siste ruten bli mer tydelig, om jeg da ikke mister enda mer fett...noe som er uaktuelt for da vil jeg se mager og skranglete ut.... Å trene planken er en god øvelse for magemuskler slik at den holder seg mer inne, men ikke noe mer enn det...kardio,kardio, kardio er det enste som kan få dem frem... Synes det er rimelig dust å fronte sin egen fettprosent når TS selv har skrevet at hun ikke ønsker det fokuset, og har lett for å bli påvirket negativt av andres syn på kropp og vekt. Og den fettprosenten du har målt har i beste fall en feilprosent på 5-10 %, med mindre du har målt den vha DEXA-skanner, total body water (TBW) med isotopmålinger over 24 timer (D2O). Man trodde før at gullstandarden var å senke personer under vann i fosterstilling, men TBW er mer nøyaktig, og DEXA likeså (om enn en del omdiskutert). Og med mindre du er syk, morbid overvektig, sykelig undervektig eller toppidrettsutøver, så har det å måle fettprosent lite til ingen klinisk verdi.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2010 #20 Skrevet 28. februar 2010 Joda bergans. Du høres så inderlig fantatisk professoraktig ut når du snakker sånn. Å nevne fettprosent når man snakker sammen slik som her, og ikke kan se samtalepartneren, gir et slags bilde av personen man snakker med. Følgelig ER det hensiktsmessig. Og selv om du mener å fronte HELSE i innleggene dine i tilfelle gale folk, så er det faktisk normaltenkende vesner her inne også. Når man vet at sånn ca omtrentlig røflig overslag på en helt alminnelig frisk normal gjennomsnittlig kvinne er 20-25 % og noe mindre for en mann. Så beskriver 17% en ganske liten kvinne. Og jeg har bilde i hodet av Maja som røflig 160cm høy spedbygget og omkring 50 + kilo. Normal for sin størrelse men et par størrelser mindre enn meg uten at jeg er overvektig. (Høyere, tyngre bygget) Det blir bare slitsomt med sånne lange vitenskapelige tirader og de gjør ingenting for de som har problemer i hodet i alle fall. Annet enn å gi dem det perfekte verktøyet å søke etter for å miste ENDA mer vekt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå