Gjest strømspareren Skrevet 25. februar 2010 #1 Del Skrevet 25. februar 2010 Jeg lurer på hva som er normalt å bruke i løpet av en dag, eller i løpet av en time. Jeg vet det avhenger av type bolig, størrelse, hvilke elektriske apparater som finnes, men om det finnes noe mål på hva som er normalt hvis man f.eks kun har på tv / oppvarming? Jeg prøver å spare strøm, men jeg føler at den "rundingen" ute i strømskapet spinner vilt rundt, selv om det ikke er mange elektriske artikler som står på. Vi har ikke på noe lys på rom hvor vi ikke oppholder oss, og i oppholdsrommet har vi slått på stearinlys :rødme: ; en varmeovn på soverommet og en i oppholdsrommet (skrudd litt ned på disse), tv'en, pc'en og ingenting annet (selvfølgelig står kjøleskap og varmtvannstank på). Er ca. 20 kWh om dagen mye? Jeg sjekket for ca. 1.5t siden og nå hadde jeg brukt 1-2 kWh siden den tid. Er det mye? Det er sikkert dumme spørsmål, men det er ikke noe jeg har peil på, så.. da er KG stedet man tyr til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 25. februar 2010 #2 Del Skrevet 25. februar 2010 Det er litt over 7000 kWh i året, og det er vel ikke spesielt mye. Kommer selvsagt litt an på. Vårt forbruk ligger på rundt det, og vi har radiatorer til oppvarming. Altså ikke noe strømutgift på det. Heller ingen strømutgifter til varmtvann, siden det også er felles. Vi sparer der vi kan, men det er noen ting som trekker opp den regninga, blant annet AC om sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strømspareren Skrevet 25. februar 2010 #3 Del Skrevet 25. februar 2010 Det er kanskje et normalt forbruk? Jeg leste på wikipedia at en vanlig norsk enebolig bruker fra 16 000 kWh/år til 25 000 kWh/år. Vi bor i en liten leilighet, så det bør kanskje være lavere enn det som er for enebolig, hvis tallene stemmer. Ville bare vite om det var over gjennomsnittet for normalt, siden de snakker om disse høye strømprisene nå. Temperaturen ligger på mellom 15-20 på panelovnene med varmeovn midt i leiligheten på 2. Skrur av alle apparater som ikke er i bruk Lysene skrus av i alle rom som ikke er i bruk - oppholdsrommet har sparelamper. Da er det sikkert ikke mye mer å gjøre, enn å leve normalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 25. februar 2010 #4 Del Skrevet 25. februar 2010 Det er kanskje et normalt forbruk? Jeg leste på wikipedia at en vanlig norsk enebolig bruker fra 16 000 kWh/år til 25 000 kWh/år. Vi bor i en liten leilighet, så det bør kanskje være lavere enn det som er for enebolig, hvis tallene stemmer. Ville bare vite om det var over gjennomsnittet for normalt, siden de snakker om disse høye strømprisene nå. Temperaturen ligger på mellom 15-20 på panelovnene med varmeovn midt i leiligheten på 2. Skrur av alle apparater som ikke er i bruk Lysene skrus av i alle rom som ikke er i bruk - oppholdsrommet har sparelamper. Da er det sikkert ikke mye mer å gjøre, enn å leve normalt Synes ikke du bruker så mye. Husk en panelovn på 1000 w blir 24 kw i døgnet. Vanlige varmtvannsbeholdere bruker 2Kw pr time. Men de går jo bare av og til da. Avhengig av varmtv.forbruk Sparelamper er lite besparende inne om vinteren. Bare tull å investere i sparelamper her. Vanlige glødelamper bruker mesteparten av energien til varme. Så det bruker jeg konsekvent i oppholdsrom. Men ute, er sparelamper greit. Men, nå forsvinner vel den vanlige glødelampa etter hvert da. Så da blir ikke den varmeenergien noen nytte likevel. En annen ting. Mange tror at når kraftprisen dobler seg, så blir også strømregningen dobbel. Det er ikke riktig. Regningen består av 3 omtrent like deler. Kraftpris Nettleie Avgifter. Når kraftprisen dobler seg. Så blir altså regningen omtrent 35% dyrere. For x antall kwh. Men det skal jo sies da. At når kraftprisen er høy, er det ofte i tillegg kaldt og man bruker mange kwh. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 25. februar 2010 #5 Del Skrevet 25. februar 2010 De antar jo at strømregningen vil dobles mange steder i landet (so I have read) så jeg forstår at folk er interessert i å spare mer :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
talin Skrevet 25. februar 2010 #6 Del Skrevet 25. februar 2010 Når kraftprisen dobler seg. Så blir altså regningen omtrent 35% dyrere. For x antall kwh. Men det skal jo sies da. At når kraftprisen er høy, er det ofte i tillegg kaldt og man bruker mange kwh. Hvor stor regningen blir vil også avhengen av hvilken kraft kontrakt du har. Kraftprisen media snakker om er spot prisen, altså hva en kilowatt time koster der og da. Siden et fåtall av strømkundene har målere som måler forbruket der og da, så blir regningen din basert på det totale forbruket over en periode. Prisen som blir brukt for å regne ut dette er et gjennomsnitt av spotprisen for den perioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 25. februar 2010 #7 Del Skrevet 25. februar 2010 Hvor stor regningen blir vil også avhengen av hvilken kraft kontrakt du har. Kraftprisen media snakker om er spot prisen, altså hva en kilowatt time koster der og da. Siden et fåtall av strømkundene har målere som måler forbruket der og da, så blir regningen din basert på det totale forbruket over en periode. Prisen som blir brukt for å regne ut dette er et gjennomsnitt av spotprisen for den perioden. Nesten helt riktig. Spot er regnet etter "vektet" gjennomsnitt. Det vil si noe dyrere enn gjennomsnitt. De dyre dagene teller mer. (Blir regnet som om man bruker mer da. Hvilket vel er riktig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strømspareren Skrevet 25. februar 2010 #8 Del Skrevet 25. februar 2010 Siden sist gang jeg postet, har vi brukt 10kWh og vi har ikke brukt strøm på noe, kun tv og oppvarming. Ingen lys, ingen elektriske apparater ellers. Lurer på om det ikke er noe galt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_P_* Skrevet 25. februar 2010 #9 Del Skrevet 25. februar 2010 Har du varmtvannsbereder og kjøleskap/fryser, pluss lys og tv, er 1,5 kW i timen omtrent riktig. Så kan du doble det hvis du har på vaskemaskin/oppvaskmaskin/kaffetrakter osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strømspareren Skrevet 25. februar 2010 #10 Del Skrevet 25. februar 2010 Har du varmtvannsbereder og kjøleskap/fryser, pluss lys og tv, er 1,5 kW i timen omtrent riktig. Så kan du doble det hvis du har på vaskemaskin/oppvaskmaskin/kaffetrakter osv. Kun kjøleskap/fryser, varmtvann, tv og oppvarming som er på - og vært de siste timene. Ingen andre elektroniske artikler som sagt. Alt er av - ville se hvor mye som ble brukt, men jeg syns det er litt mye når nesten ingenting er på :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 26. februar 2010 #11 Del Skrevet 26. februar 2010 Kun kjøleskap/fryser, varmtvann, tv og oppvarming som er på - og vært de siste timene. Ingen andre elektroniske artikler som sagt. Alt er av - ville se hvor mye som ble brukt, men jeg syns det er litt mye når nesten ingenting er på :S Varmtvann og oppvarming er da ikke "nesten ingen ting" En vanlig varmtv.bereder trekker kanskje 2 kwh i timen, når den går. Og oppvarming er jo det som virkelig trekker nå vinterstid. (Wattstyrke?) Om begge disse har vært "inne" den tiden du snakker om er ikke 10 kwh mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alenemor Skrevet 26. februar 2010 #12 Del Skrevet 26. februar 2010 7000 KWH i året er da INGENTING. Feriestedet mitt hadde i et år bare to varmeovner på om vinteren + varmekabel på badet- og vi brukte stedet i feriene. Det endte opp med 11000 KWH på et år og strømselskapet sa at det lå langt under gjennomsnittet på en normal enebolig. 7000 kwh tilsvarer litt under 7000 kroner. Så jeg synes dere er utrolig flinke til å spare strøm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 27. februar 2010 #13 Del Skrevet 27. februar 2010 Ja, man kan jo ikke telle i antall enheter. Du kan ha på utrolig mange lamper uten at det knapt synes på strømregningen. Det er hvite- og brunevarer som trekker strøm, samt oppvarming. Dersom du vil spare enda mer, er pledd og ullgenser trolig veien å gå. I tillegg kan du jo passe på at du ikke f.eks. setter varm mat inn i kjøleskapet eller fryseren, da bruker de ekstra krefter på å kjøle ned varene. Kjøl heller ned raskt ute på verandaen først! Ikke at det er så mye å spare her heller, men alle monner drar. Sjekk også at alle mobilladere er ute av støpslene, og at apparater ikke står i standby-modus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestepasta Skrevet 1. mars 2010 #14 Del Skrevet 1. mars 2010 Hos meg er det helt klart oppvarming som virker mest inn på forbruket. Strømforbruket i løpet av en ukes tid den kaldeste delen av vinteren kan tilsvare forbruket i løpet av et par måneder om sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 2. mars 2010 #15 Del Skrevet 2. mars 2010 Jeg leste av strømmen i går 4250kwh på to måneder..synes det var utrolig mye. Og regningen blir på 4500 kroner. Vi bor på 120kvm, hva synes dere, er dette mye??? Jeg synes det er helt horribelt, og enda synes jeg det har vært kaldt hjemme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #16 Del Skrevet 2. mars 2010 Hva som er normalt forbruk kommer jo helt an på hva du bruker til oppvarming. Vi har et årsforbruk på rundt 4-5000 kWh for en 150 kvadratmeters bolig, men vi bruker nesten ingen strøm til oppvarming. Moderne, godt isolerte varmtvannsberedere bruker ikke mye strøm hvis man ikke bruker mye varmtvann. Sparelyspærer og det å slå av lys som man ikke trenger hjelper også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 2. mars 2010 #17 Del Skrevet 2. mars 2010 Jeg avleste også strømmen i går. 2200 kwh for leilighet på 105 kvm. Men jeg bruker masse ved til fyring også da. Jeg vet ikke hvor du bor. Men husk at det har vært veldig kaldt disse månedene i år. Forbruket ditt kan nok være normalt. Til deg med 4-5000 kwh i året, på 150 kvm.. Dette skjønner jeg rett og slett ikke hvordan du får til. I vår leilighet så klarer vi ikke i sommermånedene å komme under 5 - 600 kwh i måneden. Da er vi 3 stk, som dusjer helt normalt. Vasker klær helt normalt (Bare voksne) Og bruker noe lys bare sent på kvelden. Jeg får det rett og slett ikke til, om du samtidig har kjøleskap, Tv, vaskemaskin, pc…og lignende, som er vanlig i dag. Og ellers ikke er mye bortreist. Barn (vaskemaskin) kan du i hvert fall ikke ha. Setter man opp normalforbruket på dette, så er man allerede godt over.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kråkefyrer Skrevet 2. mars 2010 #18 Del Skrevet 2. mars 2010 Ja, man kan jo ikke telle i antall enheter. Du kan ha på utrolig mange lamper uten at det knapt synes på strømregningen. Det er hvite- og brunevarer som trekker strøm, samt oppvarming. Dersom du vil spare enda mer, er pledd og ullgenser trolig veien å gå. I tillegg kan du jo passe på at du ikke f.eks. setter varm mat inn i kjøleskapet eller fryseren, da bruker de ekstra krefter på å kjøle ned varene. Kjøl heller ned raskt ute på verandaen først! Ikke at det er så mye å spare her heller, men alle monner drar. Sjekk også at alle mobilladere er ute av støpslene, og at apparater ikke står i standby-modus. Mobilladere gir ikke utslag på strømregninga. Hvis du mener at mange lamper ikke synes, så kan du ikke mene at mobilladere vil synes. Disse er absolutt høyst ubetydelige i norsk sammenheng i rom som varmes opp likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #19 Del Skrevet 2. mars 2010 Til deg med 4-5000 kwh i året, på 150 kvm.. Dette skjønner jeg rett og slett ikke hvordan du får til. I vår leilighet så klarer vi ikke i sommermånedene å komme under 5 - 600 kwh i måneden. Da er vi 3 stk, som dusjer helt normalt. Vasker klær helt normalt (Bare voksne) Og bruker noe lys bare sent på kvelden. Jeg får det rett og slett ikke til, om du samtidig har kjøleskap, Tv, vaskemaskin, pc…og lignende, som er vanlig i dag. Og ellers ikke er mye bortreist. Barn (vaskemaskin) kan du i hvert fall ikke ha. Setter man opp normalforbruket på dette, så er man allerede godt over.... 2 voksne, ingen barn. Fryser står i et rom som i vinterhalvåret ligger rundt 0 grader, maks 14-15 grader midtsommers når det er 30 grader ute. Ingen unødig bruk av lys, ingen elektriske produkter står med kontakten i unntatt når de blir brukt. Normal bruk av vaskemaskin, pc, flatskjerm-tv, dusj, osv. Ny vvb som også står i et lite, godt isolert rom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #20 Del Skrevet 2. mars 2010 Er ca. 20 kWh om dagen mye? Jeg sjekket for ca. 1.5t siden og nå hadde jeg brukt 1-2 kWh siden den tid. Er det mye? Det er sikkert dumme spørsmål, men det er ikke noe jeg har peil på, så.. da er KG stedet man tyr til Vi bruker ca 150 kwh om dagen. Skulle gjerne hatt 20 kwh i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå