Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg og typen har kjøpt bolig, og skal i den forbindelse gjøre skrekkelige mange investeringer. Deriblant en ordentlig seng. Har til nå sovet i en enkel rammemadrass på 1.20 fra IKEA - det har gått greit, men må si jeg er veldig klar for både bedre plass og kvalitet på sengehalmen :)

Har begynt å orientere meg litt. Syntes jeg slo på stortromma da jeg satte en prisgrense på rundt 10.000 kroner for en dobbelseng (1.60 eller 1.80 bred? - vet ikke ennå?) - den må være fast og god med ordentlige kvalitetsfjærer, og overmadrassen må også være god. Så skjønte jeg at det var noe som het "Hästens" - et svenskt rådyrt merke kun med naturlige materialer. I dette merket kan du kjøpe senger fra drøye 20.000 til 140.000 (etthundreogførtitusen !) :o (Hvilket forteller meg at dette også er et snobbemerke med distinksjonskraft - ingen seng er verd så mye....)

Hästens-senga var steingod, men 30.000 på seng er galskap synes jeg nå fortsatt da. Heller mot å tenke Ekornes som har Svane-serien, fikk av en eller annen grunn bedre inntrykk av dem enn av Jensen-sengene. Og så prøvelå jeg Tempur - og det var litt av en opplevelse... men vet ikke hva de ligger på i pris.

Vi kommer nok til å gå for en rammemadrass og ikke kontinental-typen.

Har lært såpass at det som anbefales nå er pocketfjærer med soneinndeling - så sant man skal ha seng med fjærsystem da. Og så synes jeg ideen til Ekornes med å ha madrass med to forskjellige sider - en mykere og en fastere virker god - jeg liker fast madrass nå, men om 10 år er jeg kanskje klar for den mykere varianten? Eller er dette bare tull?

Derfor spør jeg dere nå: Tips, råd og erfaringer med ulike sengemerker - hva har du selv og hva trives du med, hva er bra og hva er dårlig og hva er "waste of money"? Hvilket merke har du og hvilken løsning gikk du/dere for og størrelse: 1.80 bred eller 1.60? Lengden også, høres digg ut med 2.10 - men det er kanskje upraktisk?

På forhånd takk for hjelpa

Hilsen rådvill klara :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo større seng desto bedre. Det kommer helt ann på romstørrelsen om det er plass til en stor seng. Jeg trives godt i en stor seng for da kan jeg breie meg ut og jeg slapper faktisk bedre av nå enn jeg gjorde før med mindre seng.

Før hadde vi en sovesofa den var 1,40 bred og 2 meter lang. helt grei, men en følte en ble litt trykt inntil veggen av og til. Vi måtte ofre oss litt for at den andre skulle sove bra.

Nå har vi en seng fra Annø, kjøpt på Bohus. Den er brunlakkert med smijerns dekor på. Veldig fin. KAnskje litt trang for vårt soverom, men sovekomforten betyr alt for meg. Senga er 180x200 og er akkurat passe stor.

Vi var på besøk hos ei venninne som tilbød oss å ligge på en 1,20 meter bred seng. JEg fikk helt noja. Den var altfor smal for mitt vedkommende hvertfall når vi skulle ligge to der. Det endte med at vi lå hver vår vei, veldig romantisk? :hoho:

Madrassene vi har kjøpte vi på Jysk. Det er fjærmadrass med pocket fjærer. Veldig viktig for meg at det var pocket fjærer pga hvis det ikke var det ville den ene bli sjøsyk hvis den andre lå urolig i søvne. Madrassen er passe hard så den er god for ryggen. JEg er ihvertfall fornøyd.

Lykke til med kjøpet.

Skrevet

Hei. Jeg har akkurat kjøpt meg ny seng. Hadde en Jensen-variant tidligere, men den forsvant med eksen gitt.

Har nå kjøpt Wonderland Harmony. En veldig deilig og bra seng. Vi absolutt anbefale å kjøpe 180 x 200. Da sover 2 voksne godt og kan i tillegg godt få besøk i sengen av både 1 og 2 barn.

http://www.wonderland.no/index.html

Husker ikke om det er lov å legge ut slike linker her på KG, men dersom denne får stå så kan du jo titte innom.

Skrevet

Jensen er bra, jensen er best.

En i familien kjøpte Svane, han er misfornøyd med den.

Du burde være nøye med å kjøpe riktig fasthetsgrad (kroppsvekt + preferanse bestemmer det), par må ofte ha forskjellig.

Neste gang jeg skal kjøpe seng, vil jeg klatre oppover stigen på Jensen. Bohus f.eks kjører ofte salg, og ved å vente litt kan du spare noen tusen.

Vil ikke anbefale 1.60 til par som skal ha den en stund, gå for 1.80 når dere først kjøper skikkelig.

Skrevet

Vi har en Svane Continental-madrass og er kjempefornøyd med den. Har hatt den i 3 år nå og sover som et barn hver natt... Den er 180 x 200, og da har vi MASSE plass!

Trives best med den faste siden på madrassen opp, men det er fint å ha muligheten til å variere litt også.

Skrevet

Kan anbefale Stjerne-madrassen.

Norskprodusert og KJEMPEBRA!!

Skrevet

Jeg har en IKEA Tromsnes seng (160 bred) med Svane-madrasser i. To enkle madrasser som er vendbare - faste på den ene siden, medium på den andre - og en stor tjukk overmadrass over. Kjøpte madrassene for 7 år siden og betalte vel rundt 10.000 for dem da. En investering vel verdt pengene.

Ang størrelsen på senga, så hadde jeg og eksen første en seng som var 2 meter i bredden og 220 i lengden, noe som var alt for stort for oss to. Syntes vi ble sittende i hver vår ende og vinke til hverandre. :vinke: Derfor valgte vi 160 bredde fremfor 180 når vi kjøpte ny. Men så er ingen av oss spesielt store heller da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har en billig seng fra Ikea. Tror jeg betalte rundt 700 kroner eller noe for den. Nå ser den bare enda verre ut,for samboeren har saget av gavlen ved bena, så han kan ha bena utenfor ( han er lengre enn senga)

Dessuten knirker den som et uvær.

Det verste er at vi nå bare har skummadrasser, så det er ikke akkurat den beste senga jeg vet om.

Gleder meg til den dagen vi har råd til å kjøpe ordentlig seng, og som er 2.20 lang..

Skrevet
Vi har en Svane Continental-madrass og er kjempefornøyd med den. Har hatt den i 3 år nå og sover som et barn hver natt... Den er 180 x 200, og da har vi MASSE plass!  

Trives best med den faste siden på madrassen opp, men det er fint å ha muligheten til å variere litt også.

Den har vi også! Den er kjempegod å sove i!

Skrevet

Den har vi også. Jeg har fast side opp, sambo har myk side opp

Skrevet

Vi har Svane Continental Classic. Og den er helt pyton. Får digert krater i senga. Ryggen streiker osv. Måtte bytte ut overmadrassen til en tynn en. Men det hjelper ikke. Har prøvd Svane rammemadrass, som virker bedre (men det var jo bare en natt vi lå i den.)

Nei neste gang skal jeg være nøyere med valget. Og da skal vi ha 180 bredde. Har nå 160, og med en liten som tar seg en tur innom i løpet av natta, så er det mor som får mindre plass (og jeg er gravid!). Så jeg tør ikke tenke på når det blir to små som sloss om plassen!! Da får jeg flytte på gjesterommet! :wink: (Neida, det blir oftere og oftere soving i egen seng, men det er jo en natt i blandt da!)

Skrevet

Vi har svane rammemadrass. 150*180. akkurat passe for oss.

Skrevet

Jeg siterer "Angeleyes" : *Nå ser den bare enda verre ut,for samboeren har saget av gavlen ved bena, så han kan ha bena utenfor ( han er lengre enn senga)*

:ler2::ler::ler2:

Kjempebra!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

:oops: Ja ikke sant. Ser skikkelig stilig ut.. :ler: Men en dag lommeboka blir litt tjukkere, kommer det nok bedre seng i hus..Problemet er at vi må ha en "spesial"-laget en pga samboerens lengde.. :roll:

Skrevet

En treseng, et knirkehelv*te uten like! :evil:

Madrassene er deilige da. Tror det er Svane vi har.

Skrevet

Kan jo bare anbefale ut fra egne erfaringer: Jensen 180*200 er helt fantastisk.

Vi kjøpte på Bohus, som det ble nevnt har de ofte tilbud. Vi valgte bort Svane nettopp på grunn av variasjonen fra side til side. Madrassene må snus jevnlig uansett, og da må en skifte fra myk til hard eller motsatt enten en vil eller ikke. Vekten din betyr litt for valg av "hardhet", jeg fikk ikke "lov" til å ha den hardeste fordi jeg er for lett.

Av andres erfaringer har jeg utelukkende hørt mest positivt om Jensen, flere har klaget på Svane at den gir etter og lager krater etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...