Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Ikke akkurat noen krise, men min mann vet at jeg ikke liker å ha minusgrader på soverommet. Likevel vrenger han opp vinduet når han går til sengs (som regel før meg). Jeg syns det er altfor kaldt ute nå til å ligge med åpent vindu. Og når det er min tur til å innta sengen, kommer jeg ikke til å få lukket det. Derfor har jeg demostrativt begynt å legge meg på gjesterommet. Er det flere som krangler om slike idiot-ting, og hvordan løser dere det?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Legg deg under en allerede oppvarmet dyne og ha en morgenkåpe eller klærne dine liggende ved senga, ingen tar skade av frisk luft. Pick your battles.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Legg deg under en allerede oppvarmet dyne og ha en morgenkåpe eller klærne dine liggende ved senga, ingen tar skade av frisk luft. Pick your battles. Ikke behagelig og ligge med klær på, og slettes ikke en morgenkåpe Og lufta blir frisk om vinduet står på luftestilling. Men her er det altså ikke nok. Joda, jeg pickler mine battler, men jeg syns dette er egoistisk!
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Um, om du trenger å ligge med klær på burde dere få dere en ny dyne. Når det er varmt under dyna spiller det ikke så mye rolle om rommet er kaldt.
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Når det er varmt under dyna spiller det ikke så mye rolle om rommet er kaldt. Man sover best ved 15-19 grader visstnok: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=594390
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Man sover best ved 15-19 grader visstnok: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=594390 Nettopp. Helt fint med 15-16 grader i rommet. Men slik det er nå er det sannsynligvis rett over 0, og jeg ligger og gruer om jeg er nødt til å stå opp i løpet av natten, for å sette beina på gulvet er rene sjokkopplevelsen. Og nesa blir iskald og rennende. Kjøpte en dobbeldyne i sommer, og da virket det som en god ide. Men nå blir det slik at når begge holder fast tak i hvert sitt hjørne og i tillegg ruller hver sin vei, trekker det nedover ryggen. Som følge av det iskalde rommet, blir hele underetasjen kald og det er vanskelig å holde akseptabel tempratur på badet. Og nå som vi hører om de sinnsyke strømprisene... Nei, det blir nok ny runde på saken...
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Slutt å klage, skaff deg et varmelaken. Om det er 18 blå ute her så er det 10 blå inne på rommet. Vinduet står åpent hele året.
Antlers Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 (endret) Kulde i seg selv er ikke noe problem om dere har en god dyne (selv om det bør være minst 15 varmegrader i soverommet). Er det derimot snakk om trekk er dette direkte helsefarlig. Det må da kunne gå an å lufte skikkelig et par timer før man legger seg for så å lukke vinduet når man går til sengs? Hadde det vært min mann kunne han fått lov til å gå og legge seg på gjesterommet Endret 25. februar 2010 av Antlers
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Slutt å klage, skaff deg et varmelaken. Om det er 18 blå ute her så er det 10 blå inne på rommet. Vinduet står åpent hele året. Åh? Hva er så galt med å ikke ha det fullt så kaldt?
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Kulde i seg selv er ikke noe problem om dere har en god dyne (selv om det bør være minst 15 varmegrader i soverommet). Er det derimot snakk om trekk er dette direkte helsefarlig. Det må da kunne gå an å lufte skikkelig et par timer før man legger seg for så å lukke vinduet når man går til sengs? Hadde det vært min mann kunne han fått lov til å gå og legge seg på gjesterommet Nemlig! Det blir mitt siste utspill i saken! Dessuten syns jeg det å ha en innbydende og trivelig soverom er bra, men hvorfor skal en anstrenge seg for i fikse det når det ikke frister og oppholde seg der? Selv ærend i skapet blir korte.
felgen Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Jeg syns ikke det er egoistisk, ingenting er så ubehagelig som å legge seg i et varmt rom. Hvis mannen din er som meg, blir dagen etter at man har sovet med vinduet lukket av særs dårlig kvalitet. Men det går jo selvsagt an å inngå kompromisser, det finnes tross alt en mellomting mellom vidt gap og helt lukket.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 Jeg syns ikke det er egoistisk, ingenting er så ubehagelig som å legge seg i et varmt rom. Hvis mannen din er som meg, blir dagen etter at man har sovet med vinduet lukket av særs dårlig kvalitet. Men det går jo selvsagt an å inngå kompromisser, det finnes tross alt en mellomting mellom vidt gap og helt lukket. Det er nettopp det det er. En mellomting. Og jeg mener at det skal stå på luftestilling, men nei... ikke nok.
Marabou Skrevet 25. februar 2010 #13 Skrevet 25. februar 2010 Enig med deg, det virker egoistisk at han ikke kan møte deg på halvveien ihvertfall, med passe lufting istedet for fryseboks. Synd det går så langt at dere må sove på hvert sitt rom, da... inntil han innser at han må kompromisse litt så kan du kanskje droppe dobbeldyna og ha din egen (eller to)? Samtidig som du insisterer på å ligge klynget tett inntil og klamre deg til ham som en igle - så kanskje han skjønner hvordan det er å måtte picke sine battles for å få sove i fred Med ønsker om en fredfull fremover
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2010 #14 Skrevet 26. februar 2010 Skjønner deg godt jeg... Her har vi motsatt problem. Min kjære fyrer meg ut av huset! Jo kaldere ute, jo varmere vil han ha det inne og jeg blir helt oppgitt. Prøver å forklare at jeg får hodepine når han sier at det er jo bare å kle av seg. Nå er jeg ganske medgjørlig, så vi krangler ikke om det, men jeg har funnet ut at jeg skal prøve en ny variant.....nemlig den "klassiske hodepinen før sengetid" når han tror det blir kosetid Så får vi se om pipa får en annen lyd! Gleder meg til den testen gitt Vi har ellers et godt forhold, er ikke sikkert jeg hadde prøvd på noe sånt ellers. Men jeg syns jo ærlig at han er en smule egoistisk når han tenker bare på seg selv, må innrømme det.
Gjest koldfrua Skrevet 26. februar 2010 #15 Skrevet 26. februar 2010 Ikke akkurat noen krise, men min mann vet at jeg ikke liker å ha minusgrader på soverommet. Likevel vrenger han opp vinduet når han går til sengs (som regel før meg). Jeg syns det er altfor kaldt ute nå til å ligge med åpent vindu. Og når det er min tur til å innta sengen, kommer jeg ikke til å få lukket det. Derfor har jeg demostrativt begynt å legge meg på gjesterommet. Er det flere som krangler om slike idiot-ting, og hvordan løser dere det? Her er det jeg, frua, som vil ha det kaldt i rommet - uansett antall kuldegrader. Sengen står inntil veggen og under vinduet. Han som ikke er like glad i frisk natteluft som meg ligger innerst inntil veggen. Da det var 24 minus ute spurte han "pent" om vinduet kunne være igjen og som god kone viste jeg storsinn og sov med lukket vindu. Han viser derimot ikke samme storsinn når jeg ber han om å la være å snorke, så vi har våre greier begge to men vi holder ut i samme seng ennå...
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 2. mars 2010 #16 Skrevet 2. mars 2010 Joda, jeg pickler mine battler, men jeg syns dette er egoistisk!
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #17 Skrevet 2. mars 2010 Egentlig er "krisen" over siden det ikke er så kaldt ute lenger, men hvor i all verden leste du at det ble krevd at han skulle ligge i et VARMT rom?
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 2. mars 2010 #18 Skrevet 2. mars 2010 Egentlig er "krisen" over siden det ikke er så kaldt ute lenger, men hvor i all verden leste du at det ble krevd at han skulle ligge i et VARMT rom? Når man snakker om soveromstempraturer på 15-16 grader, er det varmt.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2010 #19 Skrevet 2. mars 2010 15-16 grader er ikke varmt syns nå jeg. Men diskusjonen gikk på om vinduet skulle stå på luftestilling eller om det skulle stå vidåpent. Og når det var 16 blå ute var det kalt nok når vinduet sto på lufting. Hvis det aldri kan bli kaldt nok, hvorfor ikke sove ute på balkongen da? Men da er det jo ingen å skylde på når det ikke er kaldt nok der heller...
Elensire Skrevet 2. mars 2010 #20 Skrevet 2. mars 2010 Med fare for å høres slem ut nå, men stakkar mannen din. Her hos oss er det jeg som vil ha det kaldt (blant annet på grunn av hetebyger...duste hormoner). samboeren protesterte først høylydt på det, men ble etterhvert enig med meg om at den friske luften var bedre, og hvis han begynte å fryse så skulle han kjøpe seg pysjamas. om jeg hadde vært i ditt sted ville jeg ha kjøpt meg en flanell pysjamas og rett og slett lukket vinduet litt lengre inn enn det din mann har satt det på. nå på vinteren trenger ikke vinduet å være mye oppe for å oppnå ønsket effekt. Men ha litt medynk med din mann..han mener det ikke vondt, og det er faktisk fælt å sove i et for varmt rom. Kulden kan en kle ute, men en kan ikke kle av seg varmen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå