Gå til innhold

C-vitamin sjokk, hvor mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye C-vitaminer bør en putte i seg for å gi kroppen et såkalt C-vitamin sjokk?

Skrevet

Siden C-vitamin er et vannløselig vitamin, er det snakk om veldig store doser. Jeg tror du må opp i flere gram, faktisk, uten at jeg skal si noe sikkert.

Skrevet

Hør med en helsekost - for det finnes ulike tabletter og kapsler og sånn som skal gi deg "sjokk".

Appelsiner er visstnok lite nyttig, (sånn c-vitamin-messig) da de som kommer til Norge ikke er modnet på treet men i kasser - men solbær, kålrabi og brokkoli er det bare å gafle i seg.

Ellers, hvis dette er for å knekke en begynnende forkjølelse, så er hvitløk tingen. Kok hvitløksbåter i ris, knask den rå - og hvis du ikke har sarte slimhinner i nesne, del et fedd i to og stikk rett opp.

Hippa! Det virker!

Skrevet

Hvis du har muligheten for å stikke til sverige, vil jeg anbefale deg å kjøpe C-vitaminer der.

Tror de sterkeste C-vitaminene du får i Norge er 200mg. Jeg har brusetabletter fra sverige med 1g C-vitamin i.

Dette blir litt billigere i lengden..

Anyway..

Det er ikke farlig å få i seg mye C-vitamin. Som salt nevner, så er den vannløslig. Dvs. at overskuddet ikke blir lagret i kroppen, men kommer ut igjen "av seg selv" ;)

Ta gjerne 0,5-2g om dagen. ;) Burde holde. Du kan jo f.eks. drikke appelsinjuice og spise frukt/grønnsaker som inneholder C-vitaminer i stedet for å spise masse tabletter..

Skrevet

Lette litt på nettet og ser at Bernt Rognlien anbefaler 1-3 gram 3 ganger daglig eller fler. Enda godt at jeg kjøpte tyggetabletter, klarer nemlig ikke å svelge noe særlig.

Satser ellers på rød solhatt og kyllingsuppe med masse frisk ingefær og hvitløk i. Har egentlig ikke tid til å være sjuk nå... :-?

Skrevet

Jeg pleier å sjokke med C-vitaminer når jeg kjenner forkjølelsen er på vei.

Da tar jeg 2000mg 3-4 ganger daglig. Du får kjøpt opp til 750mg c-vit på apoteket. :) Pass på å ikke ta c-vit rett før du legger deg, da får man nemlig ikke sove......

Skrevet

Ettersom jeg har problemer med å svelge, kjøpte jeg tyggetabletter og de fantes ikke som sterkere enn 200 mg. 1-3 gram blir da ganske mange tabletter, men de smaker ok, så jeg føler nesten at jeg sitter her og tygger i meg pastiller. Har sjokket to ganger til nå i dag, og satser på en tredje litt tidlig på kvelden. Takk for tipset om å ikke ta det rett før jeg legger meg, miss-tricky.

Om det hjelper eller ei får vi se, men da har jeg hvertfall prøvd.

Skrevet

å spise mer enn 100 mg/1 g c-vitamin om dagen virker mot sin hensikt! kan føre til celleforandringer som kan være kreftrelaterte, så slutt med sånne megadoser!

c-vitaminer er vel og bra, men alt med måte. å overdrive er direkte usunt.

Skrevet

Ville jo aldri ha gjort dette over tid, tar det kun en dag eller to i et håp om at det kan hjelpe mot forkjølelsen. Dette er faktisk anbefalt av leger og naturmedisinere. Bivirkningene er først og fremst en fare når en tar store doser over tid.

Skrevet

Takk for tipset!

Kom ikke på at vi hadde slike brustabletter fra Sverige før nå, og halsen min driver å kødder seg til. :(

Så får jeg håpe på at morgendagen blir friskere :enig_animasjon: , og at jeg får sove, tja, om noen timer.

:Gjesp:

• 9 år senere...
Skrevet

C-vitamin er den kuleste vitaminen bortsett fra a- og b-vitaminene.

Skrevet

å spise mer enn 100 mg/1 g c-vitamin om dagen virker mot sin hensikt! kan føre til celleforandringer som kan være kreftrelaterte, så slutt med sånne megadoser!

c-vitaminer er vel og bra, men alt med måte. å overdrive er direkte usunt.

Kilde? C-vitamin brukes også i kreftbehandling noen få steder, i store intravenøse doser over tid.

AnonymBruker
Skrevet

spis jern, så tar kroppen opp vitaminet lettere.

Anonym poster: 78000de3916dccba840c1774edece2c3

Annonse
Gjest Fluttershy
Skrevet

Kilde? C-vitamin brukes også i kreftbehandling noen få steder, i store intravenøse doser over tid.

Tvilsomt at brukeren svarer mtp at tråden er 10år gammel...

Skrevet

Hvis du har muligheten for å stikke til sverige, vil jeg anbefale deg å kjøpe C-vitaminer der.

Tror de sterkeste C-vitaminene du får i Norge er 200mg. Jeg har brusetabletter fra sverige med 1g C-vitamin i.

Dette blir litt billigere i lengden..

Eh, nei?

Vi selger de brusetablettene med 1000mg på butikken, og du får helt sikkert større dose på apoteket, enten reseptfritt eller på resept.

AnonymBruker
Skrevet

liten vits da du tisser ut det kroppen ikke kan ta opp.

Anonym poster: ad9f88c13afb5e3dcf91646a544a3a19

Skrevet

Det er forskjell på c-vitamin. Om den er syrenøytral eller ei. Den brusetabletten du får i norge fra Weifa på 1 gr er ikke det. Jeg hadde ikke turt å ta 3-4 gr av den pr dag. Det går ut over magen.

Skrevet

Hva med å heller bruke pengene på noe gøyt enn ting man ikke trenger? Det eneste man potensielt oppnår med å glefse i seg flere gram er mageproblemer, diare og økt risiko for nyresteinsdannelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...