Gjest Gjest_Tutta_* Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Vi vurderer å ta barna på 12 og 17 med på interrail i sommer. Det er muligens siste gang 17-åringen orker å være med familien på ferie, så vi vil gjøre noe litt mer sprekt og annerledes enn en sydenferie. Men så skal det jo passe for 12-åringen også. Vi voksne har vært på interrail i vår ungdom, og synes det er en fin måte å få sett litt forskjellig på ferien. Men noe må bli annerledes når vi reiser med barna, særlig av hensyn til den yngste. Vi kommer til å reise med tog kun på dagtid og satser på å gjøre selve togturene til en del av opplevelsen. Vi reiser nok med fly til startstedet og hjem igjen etterpå. Men det store spørsmålet er hvordan vi skal gjøre det med overnatting... Vi ønsker å gjøre overnattingen billigst mulig uten at det blir utrygt av den grunn. For jo billigere vi klarer å få overnattingen jo lengre kan vi være på tur. Og vi hadde helst sett at vi slapp å bestille noe på forhånd, for noe av gleden ved interrail er jo friheten til å være litt impulsiv. Er det noen her som har erfaring med interrail og barn/unge? Hvordan gjorde dere det? Da vi selv var på interrail som unge voksne sov vi ofte på vanlige seter i togene, eller vi tok inn på de mest shabby hostellene som hadde lavest pris. Vi sto vel i konstant fare for å ende opp uten overnattingsplass, men tok sjansen på det. Det kan vi ikke gjøre med barna. Noen gode råd? Kan samtidig spørre om råd til reiserute. Vi har lyst til å reise gjennom 3-4 land, og vil gjerne ha både storby og strand. Drømmen hadde vært å fått dra innom Paris, Roma, Venezia, Barcelona, Monaco, Praha og Berlin. Men det blir selvsagt et altfor stort område og altfor hektisk. Hva passer best for ungene?
Gjest Spinell Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 (endret) Var jeg deg, ville jeg kjøpt familiemedlemskap i Norske Vandrerhjem. Da får en rabatt på HI-herbergene rundt om i verden. Disse er som regel familievennlige og rene. Mye rimeligere enn hotell, men ikke blant de aller billigste (og shabby) overnattingsstedene. (Som korpsmusiker helt fra barndommen har jeg bodd mye på vandrerhjem både i Norge og Europa opp gjennom årene. Som interrailer har jeg også bodd på vandrerhjem.) Planlegg reisen mer når dere har med barn. Bestill overnatting på forhånd, for det kan av og til skorte på hostelplasser. Selve reisemålene vil jeg ikke mene så mye om, for jeg har ikke reist så mye med barn, og det kommer bådenan på barna og forberedelsene. Endret 24. februar 2010 av Spinell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå