Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Så mange flinke folk her virker det som, så hadde vært fint med tilbakemelding på dette her! Hra i det siste begynt å lure på om jeg rett og slett ikke spiser nok mat, fordi jeg så ofte får skikkelig sug etter mat, dvs. noen dager i uka hvor jeg ikke blir mett, tenker masse på mat osv. De andre dagene føles det helt greit, jeg blir passelig mett, og liker dessuten ikke å føle meg stappmett. Er i 20-åra, er ganske aktiv med en "midt på treet" hektisk hverdag og aktiv jobb (ikke mye stillesitting), men trener for tida ikke noe annet enn jogging og turgåing med hunden. Det blir vel rundt 3-4 ganger pr. uke. En vanlig dag er ca sånn: Frokost: Kaffe/te, en liten bolle frokostblanding, 1 knekkebrød m/ pålegg Mellom: 1 eple/pære/banan, ofte med litt nøtter til Lunsj: Vann/te, salat m/ kylling eller 1 posrjon omelett e.l. Middag: Ofte wok m/ kjøtt, cirka 1 porsjon -(spiser sjelden ris, poteter etc til) Kvelds: Te, 2 knekkebrød m/ pålegg eller rester fra middag (da f.eks en liten bolle pluss et knekkbrød/et halvt eple e.l Aner ikke hvor mange kcal dette tilsvarer, teller ikke. Innimellom spiser jeg også godteri, men da stort sett i små mengder. Hender jeg sprekker og spiser masse, det har skjedd noen av de dagene hvor jeg har hatt veldig sug etter mat, temmelig slitsomt og irriterende. Hadde vært kjekt å høre litt meninger
Chanel.No5 Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Det er ihvertfall ikke mye mat du får i deg. Prøver du slanke deg, vedlikeholde vekten eller skal opp i vekt? Om du ikke slanker deg så kanskje knekkebrødene ikke metter nok for deg, kanskje ett govt brød er bedre, få i deg godt med fiber, bytte knekkebrødene ut med dette, du kan kanskje spise mer proteiner gjennom pålegg, som kjøttpålegg, ost osv. samt at havregrøt til frokost er å anbefale. Kanskje ett glass melk eller juice til frokost og lunsj ville mettet litt mer. Du kan jo også legge på noe frukt til lunsj og frokost. Noe dessert etter middag i form av en yoghurt uten tilsatt sukker feks.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Helt generelt: 1. Du får i deg for lite næring. 2. Du spiser for mye karbohydrater (frukt, knekkebrød, osv) Begge disse to tingene bidrar til at du "sprekker" og har sug etter mat. Man kan ikke lure kroppen, den merker at du spiser for lite, og da vil den rope etter mer mat. Dessuten vil karbohydratene du spiser, spesielt de fra frukten, føre til blodsukkersvingninger - som igjen fører til overdreven sultfølelse og sug etter mat. Med andre ord: Mindre karbohydrater, mer fett og proteiner.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Takk, begge to Gode råd! Mer proteiner er nok en idè, ja. Jeg skal holde vekta, forøvrig, men ønsker å slippe det suget etter mat, vil være i balanse.
Chanel.No5 Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Takk, begge to Gode råd! Mer proteiner er nok en idè, ja. Jeg skal holde vekta, forøvrig, men ønsker å slippe det suget etter mat, vil være i balanse. Da anbefaler jeg deg å fortsette med antall måltider, bare prøv deg litt med å variere med å øke poteininntaket en periode, se om det hjelper, øke med fiberrike matvarer, noe som også metter bra. Ikke legge på masse mat nødvendigvis, men bytte litt ut. Men ikke spis noe mindre enn hva du gjør per i dag!
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 27. februar 2010 #6 Skrevet 27. februar 2010 Takk igjen Nei, jeg ser at jeg absolutt ikke skal spise noe mindre, jeg er tynn nok og vil som sagt holde vekta og føle meg energisk og balansert!
Chanel.No5 Skrevet 27. februar 2010 #7 Skrevet 27. februar 2010 (endret) Takk igjen Nei, jeg ser at jeg absolutt ikke skal spise noe mindre, jeg er tynn nok og vil som sagt holde vekta og føle meg energisk og balansert! Det gjør du med å spise som du gjør nå, regelmessige måltider av næringsrik mat!! Endret 27. februar 2010 av Lotte28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå