Gå til innhold

Rundt kjøkkenbord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha et rundt kjøkkenbord, men lurer på hvor stort - i diameter - må bordet være for at det skal være stort nok til 5?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg ville ikke gått for noe som er mindre enn 120 cm, i alle fall.

Skrevet

Vi har bord med diameter på 120 cm, og det er mer enn stort nok til oss. Får fint plass til 6 rundt bordet, da er en av stolene en Stokke Sitti-stol. Kan presse inn 7-8 også, hvis man er veldig gode venner. ;)

Skrevet

Takk for svar.

Blir litt usikker, for noen mener man MÅ ha 120, mens andre mener man helt greit får plass til 5 rundt et 100-bord!

Du som har 120-bord, vil jeg greit få plass til 5 rundt 110-bord tror du?

Har noe med plassmangel å gjøre...;)

Runde bord tar jo anderledes plass...

Skrevet
Takk for svar.

Blir litt usikker, for noen mener man MÅ ha 120, mens andre mener man helt greit får plass til 5 rundt et 100-bord!

Du som har 120-bord, vil jeg greit få plass til 5 rundt 110-bord tror du?

Har noe med plassmangel å gjøre...;)

Runde bord tar jo anderledes plass...

En liten rettelse først - bordet vårt er 118 cm, jeg sjekket. ;) Men det er jo ikke den helt store forskjellen fra 120, da. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må gå helt fint med 110. 5 rundt et 100-bord kan muligens bli litt trangt, men det kommer vel an på (igjen) hvor gode venner man er og hva slags stoler man har. Hvis du bor sånn at du har Ikea tilgjengelig, mener jeg at de har både 110 og 100 cm runde bord i sortimentet, så kan dere jo prøve.

Skrevet
En liten rettelse først - bordet vårt er 118 cm, jeg sjekket. ;) Men det er jo ikke den helt store forskjellen fra 120, da. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må gå helt fint med 110. 5 rundt et 100-bord kan muligens bli litt trangt, men det kommer vel an på (igjen) hvor gode venner man er og hva slags stoler man har. Hvis du bor sånn at du har Ikea tilgjengelig, mener jeg at de har både 110 og 100 cm runde bord i sortimentet, så kan dere jo prøve.

:)

Kan jo ta meg en tur å sjekke der ja.

Har målt opp på gulvet i stua, og synes 110 ser mer enn stort nok ut!!

Kanskje det blir et Ikea-beaøk i morgen? ;)

Gjest Gjest_vimsa_*
Skrevet

Du skal generelt regne minimun 60 cm pr person. Da er det bare å regne ut;)

Gjest Gjest
Skrevet
Du skal generelt regne minimun 60 cm pr person. Da er det bare å regne ut;)

Det er tommelfingerregelen ved et firkantet bord, men ifølge dette skulle det holde med et bord med diameter 95,5 cm, og det høres veldig snaut ut. Da blir det lite plass til ting oppå bordet, så jeg tror denne regelen er mest anvendbar ved bord til litt større forsamlinger, som langbord eller store runde bord.

Gjest Gjest_Orkana_*
Skrevet

Hei, har jobbet noen år som iteriør-/kjøkkenkonsulent. Tommelfingerregelen er å bregne 20cm i diameter pr sitteplass- altså skulle Ø100 cm være tilstrekkelig for 5 personer. Har dere plass til

Ø110 el 120 cm har dere jo også plass til en ekstra gjest, men det kan hende "vinninga går opp i spinninga" dersom det betyr at det blir trangt mellom bord og vegg/innredning (ideelt skal det være min. 80 cm avstand fra bordkanten til vegg/innredning slik at man får flyttet stolen lagt nok unna når man skal sette/røyse seg.

Skrevet

Vi hadde et rundt bord da vi var nygifte, når jeg tenker på det var det et flott bord egentlig. Men over til saken, mener det var et ganske "stort" bord da vi fikk plass til både svigers og barnestoler ettersom årene kom rullende... Vi hadde det trangt og godt skal jeg si, så bordet ruvet godt på kjøkkenet og var med oss på to flyttelass. Vi kvittet oss ikke med det før vi var seks stk i familien. :klemmer:

Ville satset på 120 til tross for at dere har det litt trangt. Som en var inne på, det kan jo komme besøk som ikke får plass.

Skrevet
Vi hadde et rundt bord da vi var nygifte, når jeg tenker på det var det et flott bord egentlig. Men over til saken, mener det var et ganske "stort" bord da vi fikk plass til både svigers og barnestoler ettersom årene kom rullende... Vi hadde det trangt og godt skal jeg si, så bordet ruvet godt på kjøkkenet og var med oss på to flyttelass. Vi kvittet oss ikke med det før vi var seks stk i familien. :klemmer:

Ville satset på 120 til tross for at dere har det litt trangt. Som en var inne på, det kan jo komme besøk som ikke får plass.

Høres bra ut! Vi kan ikke ha for stort - det skal stå i et ikke altfor stort kjøkken!

Dessuten spiser vi ute i stua hvis vi har gjester. ;)

Vil ha grei plass til 5 - inkludert en tripp-trapp.

Ser ut til at vi kan satse på et på Ø 110... :)

Da gjelder det bare å finne et fint et! :Nikke:

Skrevet (endret)

Vi har et rundt spisestuebord, med diameter på 110cm. 4 personer går helt fint, men 5 tror jeg hadde blitt trangt (dvs, det hadde sikkert gått an rent fysisk, men tror ikke det ville blitt behagelig). Spørs selvfølgelig på om det er 5 voksne eller 2 voksne og 3 barn, vi har bare testet med 4 voksne. Men som noen andre lenger opp har foreslått, dra i butikken og prøv bordet :) Er jo sikkert litt smakssak og, hvor tett oppi andre man liker å sitte.

Endret av mias
Skrevet
Vi har et rundt spisestuebord, med diameter på 110cm. 4 personer går helt fint, men 5 tror jeg hadde blitt trangt (dvs, det hadde sikkert gått an rent fysisk, men tror ikke det ville blitt behagelig). Spørs selvfølgelig på om det er 5 voksne eller 2 voksne og 3 barn, vi har bare testet med 4 voksne. Men som noen andre lenger opp har foreslått, dra i butikken og prøv bordet :) Er jo sikkert litt smakssak og, hvor tett oppi andre man liker å sitte.

Hmmm...Passer det bra med 2 voksne og 3 barn, tror du?

Det er vår situasjon...;)

Skrevet
Hmmm...Passer det bra med 2 voksne og 3 barn, tror du?

Det er vår situasjon...;)

Har egentlig aldri prøvd..:) Det jeg tror blir trangest på vårt bord er beinplassen, dvs at folk tråkker hverandre på tærne, så det går kanskje greit med barn som har kortere bein?

Men jeg synes fortsatt du skulle dra på f.eks IKEA med hele familien og prøve ut et bord:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Tenkte jeg skulle oppdatere litt...;)

Da har vi fått et flott, rundt bord med en stålfot som er Ø110 cm.

Holder fint for oss 5, men ikke flere...;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...