Gå til innhold

Kostnader som bryllupsgjest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke glem utdrikningslaget... Er man i tillegg bedt i dette, må man ut med utgifter til evt. reise, mat, i verste fall overnatting, alkohol om man skal ha det og ikke minst spleise på aktivitetene bruden (og evt. gjestene) skal være med på. Dagens trend med spabehandlinger, fallskjermhopping, storbyturer osv i utdrikningslag er heller ikke spesielt billig, og kan fort overstige prisen av å delta i selve bryllupet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Her er min oversikt over hva det kostet for meg og min familie å reise i bryllupet til ett av mine (19!!) søskenbarn forrige helg:

Bensin 800,-

Middag underveis på kjøreturen ca 500,- x 2.

Hotell 2400,- (2 netter - ingen campingplass oppe på vinteren, vandrerhjem/motell finnes ikke i byen)

Gave 650,-

Sko og kjole minstejenta 600,-

Sko til sønnen 300,-

Kjole til meg 400,-

Totalsum = 6150,-

Om to måneder gifter et annet søskenbarn seg i samme by, så da blir det tilsvarende utgifter minus sko og klær, altså 4850,-. Dvs 11000,- på to bryllup til søskenbarn jeg treffer en-to ganger i året. Hyggelig så klart, og vi prioriterer det, men det blir ingen tur til Legoland i sommer slik barna har ønsket seg, isteden får de timesvis i bil, kjedelige timer i kirke og bryllupsfest. De blir overtrøtte og slitne av mye folk, mangelfulle faste rutiner og lite tilrettelegging for barn... Neste år skal visst et annet søskenbarn gifte seg. Håper vi ikke blir bedt for isåfall kan jeg ikke love barna mine Legoland neste år heller.....

Godt eksempel på at det ikke nødvendigvis er så lettvint som flere i denne tråden skal ha det til, og at mange bør lære seg å tenke litt lenger enn nesa rekker før de uttaler seg...

Skrevet
Jeg er overrasket over reaksjoner når det kommer til økonomi. Jeg er selv en student som skal gifte meg i sommer. jeg lever på stipend og en deltidsjobb og har i tillegg utgifter med bil og leilighet. Så jeg vet alt om det å ha dårlig råd. Men har jeg som student råd til å stelle i stand et bryllup, må jeg ærlig talt si at jeg forventer at de som blir invitert tar seg råd til å komme! Det er jo en grunn til at akkurat de ble invitert. Vi gifter oss i innland, og om noen finner ut at de heller vil til syden enn å feire dagen med oss, må jeg innrømme at jeg kommer til å bli litt lei meg...

Det trenger jo ikke å koste all verden å komme i bryllup. Vanlig gave (hos vår familie hvertfall) er gave rundt kr 500 om du er "middagsgjest", og rundt 300 om du er "kaffegjest". De fleste steder i Norge har også tog, og det er langt rimeligere å reise med tog enn fly. Togpriser er fra kr 199-1000, alt etter hvor tidlig ute man er med å bestille. Man MÅ jo heller ikke bo på hotell, alle store byer i Norge har en camping med hytter i utkantstrøk som kan benyttes til overnatting.

Så at det var noen som snakket om 5000 for et bryllup, det trenger ikke koste det;

Her er mitt regnestykke om du er en av de som må reise over landet for å komme i bryllup en helg:

Gave (500 kr) + togreise t/r (1000 kr) + camping (kr 700) = 1700.

+ evt penger til taxi/buss fra fest

Naive lille studentbrud!!!!

Skrevet
For noe tull! De fleste gir ikke gaver i titusenkroners klassen. Så hvis man da regner 1500 på gave, 1600kr til hotell(tatt utgangspunkt i 2x netter siden de fleste bryllup legges til helg) og 1500kr reise tur retur, så er man oppe i 4600kr. Det er IKKE mye i dag.

Kødder du!? Det er 70-80% av stipendet mitt det!

Skrevet
Hva med de som bor nord for Bodø da? Hvordan skal de kunne "hoppe på toget"? Ikke er det alle som feirer bryllup i bakgården til en togstasjon heller.

Ellers så kan det kanskje være at de rett og slett ikke har lyst til å komme i bryllupet ditt. Tenk på det du.

Dere har vel fly der oppe? Det koster ikke mange kronene å fly i dag.

Ellers må jeg si meg enig med en taler over her som sier at hvis jeg tar meg tid til å invitere til bryllup, så forventer jeg faen meg at folk utsetter sydenturen sin til senere. Mitt bryllup er en dag, til syden kan man dra de resterende 364 dagene i året, så å legge ferien slik at det krasjer med bryllupsdagen er bare trass.

Skrevet

Ville bare kommentere akkurat denne setningen. Joda, det er fly der oppe, men prisene er HELT annenledes enn sørpå. Det som det koster å reise fra nord til sør kan faktisk noen sørpå reise til syden for :sukk: Så det er ikke så enkelt som der har vel fly der oppe.. :ler:

Skrevet
For noe tull! De fleste gir ikke gaver i titusenkroners klassen. Så hvis man da regner 1500 på gave, 1600kr til hotell(tatt utgangspunkt i 2x netter siden de fleste bryllup legges til helg) og 1500kr reise tur retur, så er man oppe i 4600kr. Det er IKKE mye i dag.

Ikke mye for deg kanskje, men jeg har definitivt ikke hatt råd. Dessuten kommer det alltid på flere utgifter..

Skrevet

Ellers må jeg si meg enig med en taler over her som sier at hvis jeg tar meg tid til å invitere til bryllup, så forventer jeg faen meg at folk utsetter sydenturen sin til senere. Mitt bryllup er en dag, til syden kan man dra de resterende 364 dagene i året, så å legge ferien slik at det krasjer med bryllupsdagen er bare trass.

Hva om jeg bare ganske enkelt ikke har lyst til å komme i bryllupet ditt da?

Skrevet
Hva om jeg bare ganske enkelt ikke har lyst til å komme i bryllupet ditt da?

Om du ikke vil komme er det vel bare å si det. Da har dere ikke et så godt forhold som brudeparet kanskje trodde. Det er sikkert greit for de å vite om det også.

Gjest studentbrud
Skrevet
Hva med de som bor nord for Bodø da? Hvordan skal de kunne "hoppe på toget"? Ikke er det alle som feirer bryllup i bakgården til en togstasjon heller.

Ellers så kan det kanskje være at de rett og slett ikke har lyst til å komme i bryllupet ditt. Tenk på det du.

Om det er noen som ikke ønsker å komme i bryllupet, ville jeg virkelig ha ønsket å vite det og hvorfor. Det er jo ikke hvem som helst som blir invitert fra min side, men personer jeg er oppriktig glad i.

Jeg vil tilføye at jeg har forståelse for de som bor i nord, jeg vet at det ikke er så rimelig for de å komme til sør. Det er mye lettere/rimeligere for de i vest å komme til de som bor i øst... Det er også forståelig at de som allerede har bestil tur, ikke avlyser den. Det jeg reagerer på er de som blir invitert, men likevel bestiller seg en sydentur akkurat den dagen det er bryllup.

Gjest Studentbrud
Skrevet
Naive lille studentbrud!!!!

Lyst å utdype?

Skrevet

Jeg var i bryllupet til fetteren min i helgen og her er regningen for sambo og meg (sånn omtrent):

Flybillett: 1900 kr

Hotell (2 netter): 2300 kr (2 netter, ikke billigere alternativ på stedet)

Taxi til/fra bryllupsfesten: 660 kr (lokale langt utenfor "sentrum" og ingen felles transport)

Gave: 850 kr

Mat: 1300 kr (1 middag + 2 lunsj)

Diverse: 500 kr

TOTALT: 7510 kr (Pr. pers: 3755 kr)

Vi har grei økonomi, men et utlegg på 7500+ kr merkes faktisk godt på bankkontoen. Ja, vi har visst om det en stund og alle utgiftene kom ikke samtidig, men pengene skal fortsatt ut og jeg synes faktisk det er ganske mye penger å betale for å feire andres store dag, selv om det er trivelig å møte familie og sånt. Det er ikke en selvfølge at alle har råd til det, selv hadde jeg ikke hatt råd om jeg var singel.

Skrevet
Jeg var i bryllupet til fetteren min i helgen og her er regningen for sambo og meg (sånn omtrent):

Flybillett: 1900 kr

Hotell (2 netter): 2300 kr (2 netter, ikke billigere alternativ på stedet)

Taxi til/fra bryllupsfesten: 660 kr (lokale langt utenfor "sentrum" og ingen felles transport)

Gave: 850 kr

Mat: 1300 kr (1 middag + 2 lunsj)

Diverse: 500 kr

TOTALT: 7510 kr (Pr. pers: 3755 kr)

Vi har grei økonomi, men et utlegg på 7500+ kr merkes faktisk godt på bankkontoen. Ja, vi har visst om det en stund og alle utgiftene kom ikke samtidig, men pengene skal fortsatt ut og jeg synes faktisk det er ganske mye penger å betale for å feire andres store dag, selv om det er trivelig å møte familie og sånt. Det er ikke en selvfølge at alle har råd til det, selv hadde jeg ikke hatt råd om jeg var singel.

Det går fint ann å spise borte adskillig rimeligere en dette!

Skrevet
Har du ikke 1700kr til overs er det noe alvorlig i veien med din økonomiske sans. 1700 er ingenting i dag, så det er noe alle har råd til.

Hahaha. Det tror du vel.

Min økonomiske sans er utmerket. Hvor mye er det egentlig du har fått for deg alle har etter faste utgifter?

Skrevet
Det går fint ann å spise borte adskillig rimeligere en dette!

Nå dreide det seg om 1 middag og 2 lunsj på to personer, da er faktisk ikke 1300 kr så mye.

For å dele opp beløpet:

Middag: 600 kr (300,-/pers)

Lunsj: 350 kr/gang (175,-/pers)

Skrevet (endret)

Det viktigste med et bryllup burde da heller ikke være hvem som kommer/ikke kommer, men at man skal gifte seg med den man elsker. :)

Ser jo nå at det er en grunn til at om jeg skal gifte meg en gang, så ønsker jeg helst å kun ha med min kjære og vitner og dra og spise med min kjære etter vielsen. Men nå tror ikke min kjære at det hadde gått så bra, i og med at flere i hans familie ville blitt skuffet om de ikke fikk komme. Det ville sikkert noen i min familie også blitt.

Men uansett, det er da ganske selvopptatt å tro at alle bør kunne koste på seg mer enn gaven for å komme i bryllupet deres.

Endret av *Numi*
Skrevet
Det viktigste med et bryllup burde da heller ikke være hvem som kommer/ikke kommer, men at man skal gifte seg med den man elsker. :)

Ser jo nå at det er en grunn til at om jeg skal gifte meg en gang, så ønsker jeg helst å kun ha med min kjære og vitner og dra og spise med min kjære etter vielsen. Men nå tror ikke min kjære at det hadde gått så bra, i og med at flere i hans familie ville blitt skuffet om de ikke fikk komme. Det ville sikkert noen i min familie også blitt.

Men uansett, det er da ganske selvopptatt å tro at alle bør kunne koste på seg mer enn gaven for å komme i bryllupet deres.

I like!!!!

Skrevet
Lyst å utdype?

Jeg er overrasket over reaksjoner når det kommer til økonomi. Jeg er selv en student som skal gifte meg i sommer. jeg lever på stipend og en deltidsjobb og har i tillegg utgifter med bil og leilighet. Så jeg vet alt om det å ha dårlig råd. Men har jeg som student råd til å stelle i stand et bryllup, må jeg ærlig talt si at jeg forventer at de som blir invitert tar seg råd til å komme! Det er jo en grunn til at akkurat de ble invitert. Vi gifter oss i innland, og om noen finner ut at de heller vil til syden enn å feire dagen med oss, må jeg innrømme at jeg kommer til å bli litt lei meg...

Det trenger jo ikke å koste all verden å komme i bryllup. Vanlig gave (hos vår familie hvertfall) er gave rundt kr 500 om du er "middagsgjest", og rundt 300 om du er "kaffegjest". De fleste steder i Norge har også tog Det stemmer faktisk ikke., og det er langt rimeligere å reise med tog enn fly. Togpriser er fra kr 199-1000, alt etter hvor tidlig ute man er med å bestille. Man MÅ jo heller ikke bo på hotell, alle store byer i Norge har en camping med hytter i utkantstrøk som kan benyttes til overnattingDette stemmer heller ikke. Dessuten er campingplasser sjelden oppe på senhøst, vinter og tidlig vår. Vandrerhjem er heller ikke vanlig, og sjelden tilrettelagt for barn..

Så at det var noen som snakket om 5000 for et bryllup, det trenger ikke koste det;

Her er mitt regnestykke om du er en av de som må reise over landet for å komme i bryllup en helg:

Gave (500 kr) + togreise t/r (1000 kr x 4 hvis hele familien skal være med) + camping (kr 700)som nevnt over har ikke alle campingplasser oppe på vinteren, dvs hotell til 1200,-. Skal barna være med og det er et stykke å reise gjerne to netter. = 1700 I tillegg kommer ting som sko og klær til barna (de vokser fort!!), kanskje klær til en selv og mat under oppholdet (matpakke er greit nok, men ikke på hele oppholdet).

+ evt penger til taxi/buss fra fest og hvis hotellet/campingplassen ikke ligger like ved togstasjonen, må man ha taxi til hotellet, til kirken der vielsen skal holdes, fra vielsen til festen... Skal barn være med er man avhengig av å ha med bilseter, evt få tak i en drosje med bilseter i riktig størrelse...

Vil du ta prisoverslaget ditt på nytt nå??

Gjest Studentbrud
Skrevet
Vil du ta prisoverslaget ditt på nytt nå??

Jeg vet at ikke alle steder i hele Norge har toglinjer, men de mange steder har det. Dersom man faktisk er tidlig ute, kan man får minipris som da er 199 kr. 199 x 4 = 800 + retur 800 kr. Dette blir da 1600 kr. Ikke 4000 kr slik som du hentyder.

Ja, jeg vet at de ikke har åpent året rundt, men jeg snakket nå altså om sommeren. Jeg nevnte med vilje at jeg skulle gifte meg om SOMMEREN fordi da ER de fleste campinger åpne. Det er også om sen vår, sommer og tidlig høst som er høysesong for bryllup.

Hva som ønskes/er nødvedig å kjøpe av klær og tilbehør får være opp til hver enkelt, man kan få billig (og fint) på sparkjøp, eller man kan velge å kjøpe dyrere andres steder.

Jeg mener fremdeles at hvis du er nær brudeparet, gjør en litt for å ta del av deres store dag. Da jeg skulle i tre bryllup en sommer (mens jeg var student) sparte jeg penger, slo til på tilbud osv fordi jeg ønsket å være der og feire dagen til to personer jeg var glad i. Jeg brukte også samme kjole i bryllupene, da jeg ikke hadde råd til tre kjoler denne sommeren. Jeg tok da selv tog, tok inn på en hytte, fikk leie bil rimelig og slo meg sammen med andre fra vielse til fest. Det var ikke noe problem for meg å komme i disse tre bryllupene, selv om jeg bare får 6500 i mnd.

Skrevet
...Jeg mener fremdeles at hvis du er nær brudeparet, gjør en litt for å ta del av deres store dag...

Og nå har du gått over til litt, mens det du faktisk skrev i ditt innlegg var:

...Men har jeg som student råd til å stelle i stand et bryllup, må jeg ærlig talt si at jeg forventer at de som blir invitert tar seg råd til å komme!...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...